Har en skogstomt och är lite inne på att köpa gran och insyns-skydda mig mot grannen. Tips och råd mottages gärna när det gäller gran.
 
Tänk på att de blir höga med tiden och glesa nertill( = dåligt insynsskydd). ;)
 
Hejsan . min granne ville att vi skulle köpa gran som insynsskydd mellan våra hus . han hade ringt runt i landet och fick till slut fram ett pris . 300 kronor styck för 40 stycken 2 meters granar . Enligt grannen skulle dom planteras på våren . Tyvärr fick vi tacka nej för det blir mycket pengar med grävmaskin ,jord och gran .Sen tar det 40 arbetstimmar på 2 man . Lycka till med dina granar och grannar :)
 
Immobil skrev:
Tänk på att de blir höga med tiden och glesa nertill( = dåligt insynsskydd). ;)
Och fula och mossa i marken-välj buxbom eller nåt
 
Granar blir väl ändå inte glesa nertill ???
Framförallt inte om de står "utan konkurrens". Ensamma granar blir yviga och täta och ger riktigt bra insynsskydd.

Köper man gran för skogsplantering kostar varje planta ca 1kr/st. Vid större mängder, uppåt 50 000 plant blir det billigare såklart ;D
Köper man några enstaka från en "skogsplantskola" skulle jag tro att det räcker med en bullpåse som betalning. Nackdelen är att det tar ca 10år innan de ger något insynsskydd :(
 
Ubbe skrev:
Granar blir väl ändå inte glesa nertill ???
Må de, i de granplanteringar jag har sett, har man kunnat gå obehindrat mellan granarna. ;)
 
Immobil skrev:
Må de, i de granplanteringar jag har sett, har man kunnat gå obehindrat mellan granarna. ;)
Det beror på att de står så tätt där.
 
Det finns ju lite olika sorters granar att välja mellan. Vitgran, Nordmannagran, Silvergran, Blågran, Coloradogran för att nämna några. Tror knappast att Brevik syftade på gammal hederlig julgran ;) eller? Jag har sett några verklig vackra och täta granhäckar, har själv dock ingen erfarenhet av dem. Gran har ju en del nackdelar, blir den en gång brun så reparerar ju granen inte skadan, skulle personligen inte välja en granhäck.
 
Snälla gran ÄR inte snyggt, det är därför vi har den inomhus så liten del av året, gräsmattan mår definitivt ine bra av gran, släpp ut dem i skogen...
 
En välskött granhäck är jättetjusig, tät, långlivad och ger ett mycket bra insynsskydd. (Den kan vara jättehög om det behövs.)

En illa skött granhäck ser förskräcklig ut.
 
Dessa småplantor som "skogsplantskolor" har, hur lång tid tar de på sig att växa ?
 
Beror lite på var i landet du bor och i vilket läge, vilken typ av jord du har etc. Skulle tippa att du nog behöver 10 - 15 år innan de börjar vara tillräckligt höga.

Nästa gång du plockar svamp kan du förresten roa dig med att räkna ut hur gammal en gran är - bara att räkna grenvarven, för större exemplar plussar du på en handfull år. Speciellt lämplig sysselsättning ifall du INTE hittar någon svamp :D
 
Fördelen med granar (och tall) är de faktiskt är gröna året om till skilnnad mot alla övriga buskar på tomten.

På vår gård står ett buskage med "kryptall" som ska bort snart. Den "busken" skymmer sikten bra men är INTE vacker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.