Villa 1977 med kallvind och lösull i kallvind ska få ett varmförråd.
Två byggare har tittat och ger olika besked...

1) låta plast och isolering som idag ligger på undertaket ligga kvar och dra in plast från de nya väggarna ca. 40 cm in under det nya golvet.

2) ta bort isolering och plast under golvet i förrådet och "skarva" ny plast från väggarna ner mot original plasten i undertaket och inte ha isolering i golvet i nya förrådet...

Vilket är rätt (eller mer rätt)?
 
Ska förrådet vara varmt eller kallt?
 
S
Ska förrådet vara varmt ska du bort med plasten.

Alternativ 2 är det rätta att göra, vad som händer med alternativ 1 är svårt att säga faktiskt.
 
Sorry läste lite slarvigt. Alternativ 2 är att föredra. Alternativ 1 ger isolering mellan dubbla plastskikt och det är aldrig bra samtidigt som du kan få fuktvandring ner i lösullen från förrådet.
 
S
Frågan är hur viktigt det är, i varma länder så plastar man väl både på insida och utsida av isolering?
 
Det ska vara uppvärmning på, 10 grader typ på vintern
 
SueCia skrev:
Frågan är hur viktigt det är, i varma länder så plastar man väl både på insida och utsida av isolering?
Ja men då har man ungefär samma temperatur på båda sidor av väggen, ibland till t.o.m kallare på insidan med omvänd fuktvandring.
 
anders07 skrev:
Det ska vara uppvärmning på, 10 grader typ på vintern
Då är det frågan om du behöver plast överhuvudtaget? Det är i gränslandet för detta.
 
Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rött är förråd och blått är då plast och gula rekatnglar befintlig isolering som ligger på befintligt innertak.

Detta är de två alternativ jag fått av de byggare som varit hit och kollat. Jag har som sagt tänkt mig att hålla runt 8-12 grader någonstans. Jag har läst att runt 10 grader är minimi för att kunna förvara även kläder utan risk för överdriven fukt (och därgenom mögel).
 
Matti_75 skrev:
Då är det frågan om du behöver plast överhuvudtaget? Det är i gränslandet för detta.
Så det finns inte risk för fukt/kondens då vid väderomslag eller stora plötsliga temperaturväxlingar?

Min tanke är att ha en liten el-radiator med termostat på 10 grader. Hade tänt lägga 200 mm isolering i både tak och vägg och vindskiva ytterst...
 
Risken du får är att med ditt alternativ 2 är att varm fuktig luft från huset stiger upp och kondenserar i det kallare förrådet. Problemet du har är den stora temperatur skillnaden mellan bostad och förråd, om du kan utjämnA den så blir allt mycket lättare. Jag förvarar kläder i ett kallt utrymme med bra ventilation året om utan problem.
 
Så då är det alternativ 2 eller att skippa plasten som är gångbara alternativ...

Förrådet kommer att bli ca. 30 kvm till ytan så jag vill inte värma det så mycket. Känns inte heller helt bra att ta bort så mycket isolering "inåt" mot innertak tycker jag...

Frågan är då om det är bättre att skippa plasten och köra med lite mekanisk frånluft istället?
Är det då dumt eller smart att ta uppvärmd tilluft inifrån?
 
tommib
Dumt. Då suger du upp varm och fuktig luft från bostaden och blåser in den i ett utrymme som håller (i ditt exempel) 10 grader. Det kommer ge kondens. Ska du ventilera så bör du göra det med samma temperatur. Ett litet Mini-FTX-aggregat kanske? Alt uteluft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.