Bir det avslag eller ej i nämndmålet den 9e april?

  • Antal röster
    8
  • Omröstningen stängd .
C
Cujo skrev:
Om du skall bygga ett hus för dig och din familj, vad är då viktigast:
1. Att grannen blir nöjd?
2. Att stadsarkitekten blir nöjd?
3. Eller du, som faktiskt betalar för huset och skall bo i det, blir nöjd?
Viktigast för vem? Det torde vara ganska uppenbart att du, grannen och kommunen med största sannolikhet har tre olika uppfattningar i denna fråga. Kommunens jobb är inte att bevaka dina personliga intressen. Tvärtom är kommunen enligt grundlag skyldiga att väga dina och andra berördas (t.ex. grannens) enskilda intressen mot allmänna intressen.

Om man skall bygga ett hus med utgångspunkten att lagen först måste ändras så att man kan få det som man vill så har man en mycket lång resa framför sig. Det huset lär sannolikt inte bli byggt under ens livstid.
 
Ändra den lagen. Ge 1 och 2 rätten att ha synpunkter. Men ge 3 makten.
 
  • Gilla
Cujo och 2 till
  • Laddar…
Undra hur många Villa Villekullor det blir om man får total frihet. Det kanske kan släppas lite men de måste vara reglerat.
 
Paola Righetti
karlmb skrev:
Finns det verkligen några tekniska problem med att låta de övre fönstren följa taket? Jag förstår inte. ?
Fönstren följer taket... Ryggåstaket.
 
Paola Righetti skrev:
Fönstren följer taket... Ryggåstaket.
Hmm, det är alltså inte fullhöjd i kupan? (Lägre nock än huvuddelen av huset) Varför har ni löst det så?
 
Paola Righetti
karlmb skrev:
Hmm, det är alltså inte fullhöjd i kupan? (Lägre nock än huvuddelen av huset) Varför har ni löst det så?
Screen Shot 2015-04-06 at 17.46.21.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screen Shot 2015-04-06 at 17.48.24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
karlmb skrev:
Finns det verkligen några tekniska problem med att låta de övre fönstren följa taket? Jag förstår inte. ?
Det är just detta som jag också tror är problemet.
Takvinkeln på innertaket och på yttertaket är inte samma, för att man använt en saxtakstol.
1518_saxtakstol_bild_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därför stämmer inte fönstrens överkanter med taket utifrån sett.
Huset ser "ledset" ut helt enkelt.

(Bild "lånad" från http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=73&t=22092&lv=1 )
 
Paola Righetti
KnockOnWood skrev:
Det är just detta som jag också tror är problemet.
Takvinkeln på innertaket och på yttertaket är inte samma, för att man använt en saxtakstol.
[bild]

Därför stämmer inte fönstrens överkanter med taket utifrån sett.
Huset ser "ledset" ut helt enkelt.

(Bild "lånad" från [länk] )
OK, för att förtydliga så har ingen på kommunen haft problem med taklösningen. Endast utformning av fönster. Tvärtemot så tyckte bygglovsingenjören att ryggåstaket var en mycket bra lösning. Blir det avslag så kommer vi endast ändra utformning av fönster, inget annat. Då blir det en ny tråd på forumet! :)
 
Ok, lätt att säga nu förstås, men jag tycker det hade varit bättre att skippa saxtakstolar i detta fall.
Vill man ändå utnyttja utrymmet längst upp från andra vån. så går det ju att lösa med längsgående bärlinor.
 
Givande tips nu när huset är beställt (y)
 
  • Gilla
Paola Righetti
  • Laddar…
Tja kanske, fast den ändringen behöver ju inte bli så kostsam.
 
cpalm skrev:
Viktigast för vem? Det torde vara ganska uppenbart att du, grannen och kommunen med största sannolikhet har tre olika uppfattningar i denna fråga. Kommunens jobb är inte att bevaka dina personliga intressen. Tvärtom är kommunen enligt grundlag skyldiga att väga dina och andra berördas (t.ex. grannens) enskilda intressen mot allmänna intressen.

Om man skall bygga ett hus med utgångspunkten att lagen först måste ändras så att man kan få det som man vill så har man en mycket lång resa framför sig. Det huset lär sannolikt inte bli byggt under ens livstid.
Viktigast för den som bygger, så klart!

Jag pratar här om estetik. Estetiken på enskilda villor är knappast av allmänt intresse. Dagens lagstiftning och praxis ger alldeles för stor makt till de lokala byggnadsnämnderna att komma med godtyckliga uppfattningar om hur de tycker att det skall ut... Ett beslut som i stort sett borde vara förbehållet byggherren, åtminstone när vi pratar småhus!
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Undra hur många Villa Villekullor det blir om man får total frihet. Det kanske kan släppas lite men de måste vara reglerat.
Varför då?
 
  • Gilla
Paola Righetti
  • Laddar…
Cujo skrev:
Skönhet, ligger i betraktarens öga...

Om du skall bygga ett hus för dig och din familj, vad är då viktigast:
1. Att grannen blir nöjd?
2. Att stadsarkitekten blir nöjd?
3. Eller du, som faktiskt betalar för huset och skall bo i det, blir nöjd?

Därför, skall PBL inte lägga sig i det estetiska, utan hålla sig till säkerhet och handikappanpassing. Det enda undantaget bör vara för bevarande av kulturhistoriskt värdefull miljö. (Märkligt nog så är det dock alltid möjligt att smälla upp en modernistisk kub/skokartong, varsomhelst...)




Utbildning medför inte alltid god smak. Ingen annanstans är det så tydligt, som när vi diskuterar arkitektur och svenska arkitekter. Här finns inget utrymme för mångfald, tvärtom, likriktningen är total. Är det inte modernism, så är det en "pastisch". Det må vara hänt, men verkligheten är att de flesta hellre bor i en vacker pastisch, än i en genuin skokartong!

Hur många gånger kan man rita en fyrkantig låda, och fortfarande kalla det för nyskapande???

Se citatet av Birger Ljungström i min signatur! Det stod så på en minneslapp, som satt på konstruktörernas ritbord. Så att de inte skulle glömma bort det estetiska, trots att det "bara" var ångturbiner man ritade... Den påminnelsen är fortfarande i högsta grad aktuell, för dagens arkitekter!
Jag har aldrig hävdat annat, så varför du ens nämner det förstår jag inte.

Punkt 2 & 3. Grannen bryr jag mig inte om. SA är jag beroende av.

Tack men nej tack. Jag hoppas aldrig att det kommer att bli så.

Det har jag aldrig heller hävdat. En SA har inte som arbetsbeskrivning "god smak", utan skall se till så att nybyggnation följer de krav som kommunen och regeringen väljer att sätta upp.

Hahaha...jadu...prata med designers och arkitekter som arbetar frilans eller på arkitektkontor. Om vi förenklar det radikalt och säger "hur många olika papper i a4-format kan man kalla nyskapande/annorlunda?". Besök en pappershandel i Japan om du tycker att vi har för få varianter här hemma i västvärlden. Summa summarum; det är endast fantasin som sätter gränser för hur en "fyrkantig låda" kan bli nyskapande.

Jag har aldrig hävdat att man skall bortse från det estetiska...däremot har jag liten eller ingen tilltro till "massans" smak.

TS verkar ju ha följt de riktlinjer som de fått, men råkat i klorna på någon som antingen inte sköter sitt jobb så bra eller har ett horn i sidan till dem. Tragiskt och tråkigt.
 
  • Gilla
Paola Righetti
  • Laddar…
Alla ni som vill ha fri estetik, ponera följande.

Du och din familj investerar 2,5 miljoner i att bygga det hus NI tycker är fantastiskt. Ett år senare köps granntomten upp och de vill bygga SITT fantastiska hus. Föreställ dig att det är det mest anskrämliga du/ni kan föreställa er. Känns det bra? Är det så ni hade tänkt er utsikten från ert fantastiska hus? Tror ni på fullaste allvar att det inte kommer att påverka värdet på ER fastighet?

Det finns säkert de som trivs i en sådan miljö. Jag och många andra gör inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.