Jag är verkligen inte sosse och jag ser absolut inget fel i fläskiga strandtomter. Men då ska det faktiskt vara en strandtomt, inte ett parti stöldgods.
 
  • Gilla
bonnen och 3 till
  • Laddar…
Vad är egentligen anledningen till att kommunen inte säljer av såna här områden?
Det borde ju inbringa stora summor till kommunkassan som kan komma alla invånare till nytta snarare än någon markplätt som någon aldrig kommer gå på.

Sen ska man ju vara försiktig med vad man anklaga folk för, det inte inte omöjligt att det i vissa fall finns tillstånd till att nyttja området, har sett en del områden här i trakten där det är ett gäng tomter som sedan har någon form av gemensamhetsanläggning vid stranden eller servitut på att vissa saker får göras.

Man kan ju undra hur många som faktiskt skulle ta chansen om de hade en liknande situation, troligen de flesta..
 
C
Pumba skrev:
Vad är egentligen anledningen till att kommunen inte säljer av såna här områden?
Det borde ju inbringa stora summor till kommunkassan som kan komma alla invånare till nytta snarare än någon markplätt som någon aldrig kommer gå på..
Just i ett sådan här fall har man väl förmodligen tankar på en framtida fin promenadväg, främja ett aktivt båtliv, underlätta underhåll av kanalskoningarna, slippa trassel med strandskydd, osv.

Men annars är min erfarenhet att kommunerna faktiskt ibland är rätt pigga på att bli av med sådan här mark. I praktiken är nog intresset inte så jättehett att betala, ta underhållsansvar och upptaxeras för att ta över något man idag kan utnyttja gratis som sitt eget. Det brukar dessutom pga detaljplanen vara stopp för ändrad markanvändning. Inte så hett med allmän park på tomten.
 
Pumba skrev:
Vad är egentligen anledningen till att kommunen inte säljer av såna här områden?
Det borde ju inbringa stora summor till kommunkassan som kan komma alla invånare till nytta snarare än någon markplätt som någon aldrig kommer gå på.

Sen ska man ju vara försiktig med vad man anklaga folk för, det inte inte omöjligt att det i vissa fall finns tillstånd till att nyttja området, har sett en del områden här i trakten där det är ett gäng tomter som sedan har någon form av gemensamhetsanläggning vid stranden eller servitut på att vissa saker får göras.

Man kan ju undra hur många som faktiskt skulle ta chansen om de hade en liknande situation, troligen de flesta..
Varför kommunen inte sålt det här vet jag inte, men det jag vet är att det *inte* finns någon gemensamhetsanläggning eller liknande som ger de boende rätt göra som de gjort.

Detta via bekanta som haft kontakt med kommunen i ärendet.
 
Vad gäller Vänern finns en långsiktig plan på att man i princip ska kunna gå/cykla längs en obruten strandlinje runt hela sjön. Om man orkar.

Jag kan ju köpa huset ovan billigt och lösa problemet, jag vill inte ha nån pool, däremot gärna en cykelbana längs hela älven :)
 
MaxPax skrev:
Här är en som fått köpa:

[länk]
På Råtorp är det många av fastigheterna som går ända ner till vattnet, vet inte varför just den där även går ut i vattnet. De har alltså inte köpt loss någon strandremsa. Strandlinjen där är rätt dålig för övrigt, de kan få eller bli av med nån meter rätt vad det är beroende på hur strömmarna går, och är det rejäl vårflod står deras källare under vatten.
 
Det hade blivit en vädlgit fin promenadväg där längs stranden, och promenadvägar längs stränder är något jag tycker kommunen faktiskt skall vara lite rädda om. I Linköongsfallet ser det dessutom ut som att det finns mark att göra en lång sträcka väldigt fin.

Och ja, det skall vara båda sidor av ån.
 
Majsen 3 i Karlstad har en nästan likvärdig konkurrent i Nöckve 3 i Danderyd. Även här är det pool, poolhus och brygga (båten är väl ute på en sväng just vid fototillfället...)
danderyd_väringav.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...förutsatt då att Hittas redovisade gränser går att lita på.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
garton skrev:
Lite mer info...

Enligt källor till mig är Linköpings kommun informerad och "bryr sig" i allra högsta grad, speciellt som detta hus nu är ute till försäljning.

Tomtkartan på hitta.se stämmer. Linköpings kommun har en egen tomtkarta (kartan.linkoping.se) som visar att tomgränsen slutar 7-8 meter från vattnet.

Att saken bör diskuteras hör inte ihop med att någon har en stark önskan att promenera på just detta område, utan att husägaren genom att stjäla kommunal mark kommer att få ut flera miljoner extra när han nu säljer sitt hus, pengar som inte är hans.

Hade man faktiskt skött marken men hållt den öppen för allmänheten hade det varit en sak, det är staketet som uppenbarligen är byggt för att göra det fysiskt näst intill omöjligt att beträda området som gör att detta är ett problem.
Any news..?

Har en bekant i området som berättade att tomterna "förr i tiden" gick ner till vattnet och att kommunen ska ha ändrat tomtgränserna senare. Har dock inte mer detaljer om när "förr i tiden" är och hur det hela gick till...
 
magda136 skrev:
Any news..?

Har en bekant i området som berättade att tomterna "förr i tiden" gick ner till vattnet och att kommunen ska ha ändrat tomtgränserna senare. Har dock inte mer detaljer om när "förr i tiden" är och hur det hela gick till...
Finns i vissa fall att kommunen eller dyl har förköpsrätt på en markyta, bodde tidigare längs med järnvägen och vi hade då papper på att banverket hade rätt att köpa ett visst antal meter från banvallen om det fanns behov, den marken var då även prickmark.

b8q skrev:
Majsen 3 i Karlstad har en nästan likvärdig konkurrent i Nöckve 3 i Danderyd. Även här är det pool, poolhus och brygga (båten är väl ute på en sväng just vid fototillfället...)

...förutsatt då att Hittas redovisade gränser går att lita på.
Alla gränser är nog inte att lita på, när jag kollar på min egna gräns så ligger den 1-1,5 meter fel förskjuten bakåt
 
Redigerat:
magda136 skrev:
Any news..?

Har en bekant i området som berättade att tomterna "förr i tiden" gick ner till vattnet och att kommunen ska ha ändrat tomtgränserna senare. Har dock inte mer detaljer om när "förr i tiden" är och hur det hela gick till...
Nej, tyvärr inga nyheter.

Kommuner ändrar, såvitt jag vet, inga tomtgränser, det gör lantmäteriet.

Jag lovar att återkomma i tråden när det händer något eller när jag vet mer.

Om du har lust får du gärna fråga din bekant om fler detaljer, t.ex. årtal osv. Kan ju vara intressant.
 
Hittade den här pärlan i Hässelby. Stämmer verkligen tomtgränserna här?
hässelby.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.hitta.se/kartan?s=53a1a51b
 
Tydligen kan det finnas arrenden. De är inte utmärkta som tomtgränser, men man kan ringa kommunen och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.