Hej

Vi har ett hus från 30-talet med dusch i källaren. Badrummet i källare är i ett ganska stort rum och både jag och sambon längtar efter ett varmare duschrum. Så planen är att dela av rummet med en innervägg av först en sektion med glasbetong och sen lecablock. Ett liten duschhörna på kanske 5 m2 borde vara möjlig att värma upp, trots oisolerad källare.

Nu till problemet:
Golv och väggar är kaklade men varken golv eller väggar är raka (jag ska använda systemet med plastdistanser och lim). Golv problemet tänkte jag lösa genom att gjuta en par centimeter hög klack som glasväggen kan stå på.
De lutande väggarna är värre, Väggen har som en utbuktning på mitten så att det blir ett glapp på ca 2-3 cm upp- och nedtill. Lock Block systemet med lim försätter ju att man ska förankra blocken i en stark vägg.

Förslag på lösning.
Skulle det fungera med att loda och fästa en stålregel https://www.byggmax.se/virke/stalreglar/stalregel-p20841
i väggen och sen fästa blocken i den, När blocken är på plats kan man gömma regeln med nåt vettigt bruk eller fyllnadsmaterial.
Kommer det att fungera? Kommer en stålregel att överleva eller rostar den långsamt bort i den här fuktiga miljön?
 
Eller så murar du med lecablock en bit så du får en rak kant.
Buktar väggen in så mycket borde du nog kolla hur jordtrycket är från utsidan.
Har man lång yttervägg utan stödväggar så kan man nog få lite problem.
 
Försök hitta en enklare och minst lika snygg lösning med tex kakel eller mosaik, kommer gå dubbelt så snabbt och bli snyggare...
 
Krillew skrev:
Eller så murar du med lecablock en bit så du får en rak kant.
Buktar väggen in så mycket borde du nog kolla hur jordtrycket är från utsidan.
Har man lång yttervägg utan stödväggar så kan man nog få lite problem.
Ja min första ide var att mura eller snarare gjuta en rak distans mot väggen, det är ganska krångligt men inte alls omöjligt, Sen funderade jag på att om man kunde använda trä så hade det varit lätt som en plätt att rikta en regel att mura mot, Men det är en dålig miljö för trä, så nu undrar jag om inte en vanlig stålregel skulle bli perfekt. Jag tänkte alltså ta 2 st stålreglar den ena skruvar jag in i väggen (med lämpliga plastdistanser) den andra limmar jag fast i den första (i flänsarna). Nu har jag en rak och fin yta för glasblocken.
Stålreglarna är visserligen galvade men jag kommer ju att både kapa dem och skruva i dem så hur kommer de då att påverkas ? rosta sönder ? Finns det något mer hållbart än vanliga stålreglar? Det är sånt jag sitter och funderar på. Kanske någon här på forumet vet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.