Hej!

Behöver råd!
Vi har ett enplanshus ca 145 m2. 2 söner 7 år resp. 10 år.
krypgrund som gör det relativt enkelt att modifiera rördragningar etc.
Baksidan med altan och pool ligger i anslutning till "sovrum 1" och "sovrum 2" på ritningen.

IDAG:
Barnen har ett sovrum var på ca 10 resp 11 m2 och så har de ett allrum/TV-rum på ca 15 m2.
Vi har en WC/dusch på ca 3,5 m2 och ett badrum på 4 m2 och en KLK på 3 m2.

LÄGE:
Badrummet på 4 m2 ska vi nu renovera och antingen "bara göra det nytt" eller ändra planlösningen...

FUNDERING:
Barnen får varsitt sovrum på 14 m2 resp 15 m2. båda sovrummen blir lättare att möblera.
Allrummet/TV-rummet försvinner helt.
nuvarande badrummet blir KLK och således 1 m2 större, men framförallt mer praktisk planlösning.
Badrummet går från 4 m2 till 11 m2 och kan då innehålla både badkar och dusch.
Extra fördel är att byta fönstret i det nya tilltänkta badrummet till en dörr och då nå altanen med poolen direkt till/från det ev nya badrummet!
Totalt får vi då två duschar som inte kan vara fel till idrottande barn...
...men Allrummet / TV-rummet försvinner ju....

VAD TYCKER NI?
Är det dumt att göra ett större badrum med dörr ut till altanen och poolen
på bekostnad av att barnen allrum/TV-rum försvinner ???

Tack för tips & synpunkter!

planlösning_20150406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib
Ja, jag tycker att det är dumt!

Denna trend med enorma badrum är för mig helt obegriplig. Varför ska man ha någon slags spaanläggning hemma när man kan åka iväg varje helg för pengarna det kostar om man nu vill ha det. Det är dock min åsikt.

För att hjälpa dig/er att komma vidare skulle jag föreslå följande.

1. Hur mycket tid spenderar ni i badrummet idag? Med två barn på 7 resp 10 år tänker jag mig att den sk. egentiden är rätt minimal. Är det värt att lyxrenovera ett rum som ni ändå (troligen) inte kommer ha tid att vistas i?
2. Hur mycket använder barnen TV-rummet? Jag tror inte man ska underskatta värdet av att ha "neutral mark" för barnen att umgås på. Det var i alla fall något jag och min bror uppskattade när vi växte upp.
3. Används TV-rummet till något annat? Vi har ett lekrum på bottenplan som även dubblar som gästrum med en bäddsoffa. Denna är mycket uppskattad när vi har gäster som sover kvar vilket inte är helt ovanligt. Hur ser det ut för er?
4. Vad är prisskillnaden på de två alternativen? Jag tänker mig att det är bra mycket dyrare att dra om alla rör till ny plats i huset än att bara renovera det som finns. Kan ni göra något annat för de pengarna? (Kanske inte är ett problem för er)

Två duschar är i och för sig en bra sak, det kommer bara behövas mer ju äldre barnen blir. Jag skulle dock ta en rejäl funderare på om det går att lösa på något annat sätt...

Lycka till med renoveringen, vilket det än blir!
...och välkommen till forumet!
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hej Tommib!
Tack för synpunkter!
"enormt badrum" när det är 11 m2 det handlar om kanske är att ta i, men det blir ju på bekostnad av någonting annat, i detta fall barnens Allrum/TV-rum...
En stor fördel med att lägga badrummet där är att det blir direkt-utgång till altan & pool...men även att det kan rymma både badkar och en dusch till...
2. deras Tv-rum används varje dag idag, då de inte har TV på sina rum...det är just detta som känns mindre bra att ta bort, men frågan är om de hellre är med kompisar på resp rum när de blir lite äldre ?!?
Någon med lite äldre barn som kan komma med synpunkter på detta? Är de hellre i gemensamt TV-rum eller hellre på eget rum om de har tv och mindre soffa på sitt rum?
3. Nej, idag är Allrummet barnens TV-rum. nyttjas inte till annat...
4. Vet inte, men snickare & röris kommer förbi en sväng på Onsdag och kollar. Klart att det blir dyrare att byta planlösning, men eftersom vi har krypgrund så tror jag att rördragningen tex kan ändå gå ganska enkelt ?!?

Andras synpunkter, tips och idéer ?
 
Jag undrar: Vad tycker barnen själva? Det berör ju främst dem.

Även om de är små/unga vet de nog ofta vad de vill.
Och uppskattar att få vara med i beslutsprocessen.
 
Hej
Har just suttit och tittat på TV i det lilla arbetsrummet. Familjens stora TV är invaderad av tonåringen med kompisar som tittar på film. Små barn leker oftast med 1 kompis åt gången, då funkar ett litet barnrum. Tonåringar vill gärna umgås flera åt gången. då hade ettett barnens TV rum varit ovärdeligt.
Jag skulle aldrig ta bort ett TV rum för ett överstort badrum. Under en kväll, hur många timmar sitter du på muggen respektive framför TV:n?
 
Urban J A skrev:
...Under en kväll, hur många timmar sitter du på muggen respektive framför TV:n?
Intressant men ovanlig (och inte riktigt rumsren :p ) fråga.

Hos mig är det ungefär 100-0. Till muggens favör alltså :)
 
I dagens smartphone-ålder bör man nog satsa på så många toaletter som möjligt, och med bra wlan-täckning.

Själva förändringen av planlösning ser jag framförallt som en dyr försämring. Det är nog bra om barnen umgås i ett gemensamt rum istället för att stänga in sig på sina rum. Badrum och sovrum kan vara rätt små, så länge man har en stor klädkammare.
 
harry73
stor badrum med små barn är bra. Skönt att inte behöva trängas när alla ska borsta tänderna och lägga sig.

När barnen är äldre faller den fördelen bort, men har ni pool och kan badrummet nås direkt från poolområdet, är det en stor plus. Jag skulle dock flytta dörren till gamla tv rummet så att den inte sitter i direkt anslutning till entreen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.