image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Muren på bilden verkar hålla på att rasa. Ovanpå den finns en gräsmatta, med buskar på slutet, vilket jag tror tillhör grannens tomt. Så här har det sett ut ett par år, men vi köpte huset i höstas. Vilka alternativ finns att göra?
 
Välkommen till forat,

Ja, det är inte så lätt att ha en åsikt när man bara ser en stor snöhög. :rolleyes:

Även utan snö är det svårt att ge ett råd på distans.

Vad är det för typ av mur?

Hur är den förankrad?

Vilken typ av grund står den på?

Är grunden satt på frostfritt djup?

Återkom med fler detaljer för bättre råd.
 
Betongpelare med plank emellan, den var nog inte tänkt att hålla så länge.
Är det eran mur ens?
 
Betongpelare? Var ser du detta?

Problemet här är att det inte finns någon mur alls. Bara lite plankor som håller 80cm jord. Det funkar inte.

Ta reda på var tomtgränsen går, är problemet ditt får du grundlägga och bygga mur på vanligt vis (tex benders megawall eller liknande), är problemet grannens lär du får påtala för grannen att problemet är hans.
 
Oj, nu ser jag efter Stefans inlägg att det finns en mörk mur i bakgrunden :surprised:

Ja, om det finns jord på baksidan så är det väl inte så lyckat med träplank som med tiden ruttnar, dessutom så medför jordtrycket att hela konstruktionen lutar om inte stolparna är väldigt stadigt förankrade.

Kanske L-stöd i betong kunde vara ett alternativ? Om man tycker att betongytan är tråkig så kan L-stöd kläs med valfritt material på den synliga ytan.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Betongpelare? Var ser du detta?
Dom vita är H-balkar av betong.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Min spontana tanke är att gräva upp gräsmattan ovanpå och sen anlägga en ny mur?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för alla råd! Här är två bättre bilder. Är hundra på att planket är på min sida av tomtgränsen. Jag antar att jag måste leja en firma för att sätta upp en ny betongmur. Finns det något förarbete jag kan göra för att få ner priset? Någon som haft liknande erfarenheter? Tacksam för alla tips jag kan få.
 
peternicklas
Är inte säkert att du ska stå för detta. Det är ju grannens mark som muren ska stötta, förutsätter att det är din tomt som är den lägsta tomten. Hade jag varit dig så hade jag pratat med grannen och försökt att dela på det. L-stöd är nog det bästa.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
På min förra fastighet var det jag som bodde "högst".
Där var det så att om jag inte ville ha en slänt på min tomt ner till grannen, och det ville jag inte, pga att det är hopplöst att sköta en slänt "uppifrån" samt att min tomt yta blev bättre utnyttjade om den var plan.
Då ankom det mig att bekosta och anordna en mur "på min sida" om tomtgränsen.

I mitt fall löste det sig i bästa samförstånd där vi två grannar delade på materialkostnaden och gjorde jobbet tillsammans men förlades på min sida om tomtgränsen.

Grannen tyckte att han också kunde utnyttja sin tomt bättre genom att plantera sina växter mot muren . :)

Men huvudprincipen, skulle jag vilja påstå, är att den som bor högst får se till att hålla sin jord på plats, antingen genom att slänta eller att bekosta en mur.
 
  • Gilla
Astrantia
  • Laddar…
Om jag bara låter trämuren stå, vad är då det värsta som kan hända?
 
Det värsta som skulle kunna hända är nog att någon hamnar under rasmassorna om det ger vika.:(
Annars är det nog att allt rasar ner på din asfalt och det blir trångt på eran uppfart.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bild0433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild0432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det något smart trick, förutom att prata med grannen, som kan göras innan man lejer en murfirma som sätter en stenmur mot gräsmattan? Är det effektfullt att gräva bort gräsmattan bakom muren så att det blir luft mellan muren och gräsmattan? Eller ska jag låta det vara och låta firman sköta jobbet.

En annan fråga jag har är om detta rep, som är fastkilat i marken (det är en del snö på dessa breddgrader så det var svårt att se då jag har skogstomt) kan vara en gränsmarkering för tomten? Har fått för mig att det vid tomtgränserna ska vara inhamrat en "järnpinne", men jag hittade inte någon sådan (kanske på grund av all snö), utan hittade istället detta rep. Kan detta vara en gränsmarkering?
 
Ser ju ut som en hundleksak, det är ingen tomtpinne i alla fall.
 
Grundprincipen för stödmurar är att den som ändrar marknivån skall stå för en mur eller slänt på sin tomt för att förhindra att något rasar mot eller ifrån grannens tomt.

Dvs. om du bor högre och vill fylla ut mot grannen så får du antingen ha en slänt hos dig, eller bygga en stödmur.

Bor du lägre och vill gräva ut mot gränsen så får du stå för mur eller slänt. I en del fall skall det både fyllas och grävas ur, då får man fixa en gemensam mur eller ha varsin.

I samband med exploatering av nya områden så förekommer det att man i detaljplanen föreskriver att ex. den högre belägna tomten skall står för stödmur eller slänt, oavsett om det kanske egentligen helt är den lägre belägna som vill gräva ur, mot en helt plan högre belägen tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.