1 du sågar ett så bra hål som möjligt och tätar med lite latex, du sågar ett dåligt hål och fog skummar
2 nej
3 tror man brukar slå på en bräda, oftast tryckt, på undersidan som man lägger boarden på
 
Nu närmar sig mina byggdagar, och fler frågor dyker upp.

För både toa och handfat så kommer det ju sticka upp en rörstump genom golvet. Dom fixeras av flytspacklet om jag förstått det rätt, men
1 hur mycket bör rören sticka upp
2 hur ska det se ut? Ska det vara ett rör med en stosen kvar på som sticker upp, eller ska den vara bortsågad? Jag bytte just det fruktansvärt gamla vattenlåset i köket mot ett nytt, och då fick jag använda mig av nån sorts gummigenomföring som man först klämmer kring vattenlåset och sedan pressar ner i rörstumpen i golvet. Men så behöver det kanske inte vara?
3 är det samma för både toa och handfat.

Puh så mycket frågor. :)

Jag har förresten gjort en kovändning och skippar klinkers till förmån för plastmattor och våtrumstapet. För många stuggrannar som haft orivlem med spruckna fogar mm.
 
Är mycket enklare att halsa på mattan om det bara är släta rör
Ska du bara ha matta och ingen golvvärme så behöver du inte flytspackla , matta får du lägga direkt på golvspån
Sänk golvet i duschen med 10-22 mm beroende på hur mycket fall du vill ha
 
Nino, ok.

Får man inte lättare fall om man flytspacklar?

Några frågor till :-/

1. Eftersom jag inte tänkt dra om vattenledningarna så innebär det ju att dom sticker upp på lite olika ställen i golvet nu. Kan man såga ut en liten kil eller typ ett "U" i sidan av golvspånskivan och trä in röret så och sedan sätta tillbaks en del av kilen och limma lite? Det känns svårt att borra ett litet hål och sedan trä på spånskivan på rören? Eller tänker jag helt fel?

2.Måste golvspånskivorna skarvas på en regel, eller är dom så styva och limmningen + sponten blir tillräkligt stark för att inte behöva bry sig om det?
 
jo om man kan spackla så :) Man kan lägga masonite remsor under spånet för att få lite fall mot brunnen

1 helt rätt!

2 beror på fabrikat, läs din skivas moteringsanvisning
 
Tack igen Nino! :)

Tycker mig dock ha läst lite andra trådar nu som säger att man inte får ha vattenledningar nu som kommer upp från golvet, utan att de måste komma från väggen? Vad säger herrn om det? :p

Om jag nu ska behöva dra nya rör, hur drar man dom bäst då? Dom kommer ju nu underifrån huset. Ska jag bara flytta hålen till väggarna och borra hål i reglarna och dra in det där? Är det isåfall tillräkligt att bara mata in ett par kopparrör som hänger där och sen sticker ut genom väggen och ev låta en rörmokare fixa resten? Eller ska rören vara inkapslade i något skyddshölje också?

vänligen
Thomas
 
nej man ska ju inte dra rör genom golvet, vid renovering kan det vara ok att göra avsteg, men det är fortfarande inte rätt

Finns iaf 2 typ av rör, dels prisol som är kopparrör med ett plastöverdrag och rör i rör som är plast rör med skyddshölje, vilket man använder beror mest på rörmokaren, äldre använder oftast prisol och yngre rör i rör RiR, det är iaf min uppfattning.

Riktigt hur du ska göra kan jag inte svara på så här... dra helst inte rör i yttervägg bara
 
Ok,
Kanske enklast att sätta de flesta rör i efterhand. Alltså jag menar montera synliga rör på väggen. Varmvattenberedaren hänger ju vägg i vägg med badrummet så både kall och varmvatten borde man kunna koppla på därifrån. Då återstår bara den rackarns felplacerade toan. Toan sitter närmast ytterväggen och vattnet kommer där underifrån. Så drar jag inte genom golvet, eller i ytterväggen där, så får jag dra rör upp längs väggarna, i taket och ner på andra väggen, och det ser inte jättesnyggt ut är jag rädd för. :)
 
Dags att lägga till några bilder kanske. :) Såhär ser det ut idag.

DSC_0286 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0287 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0288 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0289 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0290 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0291 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0292 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC_0286.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0287.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja som det ser ut med rören i duschen ska du inte ha det, då får du (förhoppningsvis ) ingen som lägger golvet åt dig.
Ja till wc kan det bli lite skum rör dragning.... du kan inte öppna upp väggen bakom en liten bit och få ut ett rör där?
 
Toan får nog helt enkelt flytta till högerväggen och så får den lilla väggen flyttas också. och vid det här laget har jag insett att det nog är bäst att kalla på en rörmokare, och kanske en snickare med. :)

Tack för hjälpen dock. Vid nästa renovering som inte är ett badrum kommer jag ha nytta av alla tips! Jag återkommer med bilder från när det är klart. :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.