Hej
Letar efter en lågtempererad vatten radiator till mina rum.
15kvm + 15kvm + 6kvm + 20kvm
Väggarna är Aeroc 375mm block.
Vi skall ha ca 21 grader varmt.
Värme systemet skall kopplas till en FLVP
Någon nämnde att det finns konvektorer till dessa radiatorer?

Några förslag på leverantörer av radiatorer och vilken modell C22 eller C33?
 
Som tidigare i tråden, enda skillnaden är storleken/dimensioneringen. I ett hus byggt sista åren (efter oljekrisen) och som är bra isolerat kan klara sig på 50-60w/m2 i äldre hus kan det dra iväg till vad som helst (70-80w....) Försök och lägg dig på minst 55-65 w/m2 installerat. Tänk på att du ska titta i DT30 (eller 35) kolumnen för att se vad dina tänkta radiatorer avger vid maximal framledning 50C retur 40C och 20c i rumstemp. Räkna ihop dina m2 och beställ raddar.

Med flvp är detta dock nästan olönt, då värmepumpen hela tiden ligger och jobbar mot relativt höga måltemper 48-54c. Sedan shuntas temp ut i raddarna från detta "magasin". Lågtemp är bäst när man har berg eller luft/vatten vp med inverter, då gör pumpen bara precis den temp som huset behöver för att hålla varmt. Men dimensionera absolut för lågtemp, i framtiden kanske du klämmer in en annan pump och skillnaden i materialpris mellan en c11 och c33 är några hundralappar, en väldigt liten del av installationskostnaden om du ska ha en rörläggare att göra jobbet.

Här är för övrigt en smart man som lagt ut en bra beskrivning, hans system klarar sig med ca 40-42Ci framledning till raddarna när det är -25C ute ! Mer lågtemp än så blir det inte, om man inte lägger golvvärme dvs:)

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv
 
Redigerat:
  • Gilla
2433711
  • Laddar…
Tack för länken. jag kommer att köra golvvärme på 2 kretsar pga av betongplattan på plan 1. därav koppla in lågtemp radiator på plan 2 med DT30.

rinkaby tabellenf har anget per kubikmeter i sin tabel och då fär jag följande i ett rum: 12kvm=30m3*40=1200w

medans din beräkning på 70w per kvm ger 840w

det är stor skillnad på effekten och storlek på radiatorerna.

hmm undrar vad som gäller?
 
Har du högt i tak?
Jag har hemma 6,8 kw (dt30) installerat i ett 140 m2 hus, det ger ca 50w/m2. Mitt hus drar vid -10C 5,6 kw för att hållas varmt. Kallare än så är det bara vart 5 år där jag bor.
 
2,5 m.
boa 141 kvm
 
Flvp är ju oxå utrustade med inverter, åtminstone Nibes 750
 
vad gör en inverter?
 
Den ändrar arbetsvarvtalet på värmepumpen elektroniskt och kan då köra den på lägre effekt.
På det sätter kan man variera effekten tex 3-7kWh istället för en fast på 6kWh. Fördelen är mindre ljud och effektivare pump som går längre mellan färre tillfällen, vilket sparar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.