2 601 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Lågtempererad radiatorer
Hej
Letar efter en lågtempererad vatten radiator till mina rum.
15kvm + 15kvm + 6kvm + 20kvm
Väggarna är Aeroc 375mm block.
Vi skall ha ca 21 grader varmt.
Värme systemet skall kopplas till en FLVP
Någon nämnde att det finns konvektorer till dessa radiatorer?
Några förslag på leverantörer av radiatorer och vilken modell C22 eller C33?
Letar efter en lågtempererad vatten radiator till mina rum.
15kvm + 15kvm + 6kvm + 20kvm
Väggarna är Aeroc 375mm block.
Vi skall ha ca 21 grader varmt.
Värme systemet skall kopplas till en FLVP
Någon nämnde att det finns konvektorer till dessa radiatorer?
Några förslag på leverantörer av radiatorer och vilken modell C22 eller C33?
Man måste räkna ut det. FInns en liten tabell på rinkaby tror jag..
Enda som egentligen gör radiatorn "lågtemp" är storleken..
http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/dimensionering-radiator/
Enda som egentligen gör radiatorn "lågtemp" är storleken..
http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/dimensionering-radiator/
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 891 inlägg
Som tidigare i tråden, enda skillnaden är storleken/dimensioneringen. I ett hus byggt sista åren (efter oljekrisen) och som är bra isolerat kan klara sig på 50-60w/m2 i äldre hus kan det dra iväg till vad som helst (70-80w....) Försök och lägg dig på minst 55-65 w/m2 installerat. Tänk på att du ska titta i DT30 (eller 35) kolumnen för att se vad dina tänkta radiatorer avger vid maximal framledning 50C retur 40C och 20c i rumstemp. Räkna ihop dina m2 och beställ raddar.
Med flvp är detta dock nästan olönt, då värmepumpen hela tiden ligger och jobbar mot relativt höga måltemper 48-54c. Sedan shuntas temp ut i raddarna från detta "magasin". Lågtemp är bäst när man har berg eller luft/vatten vp med inverter, då gör pumpen bara precis den temp som huset behöver för att hålla varmt. Men dimensionera absolut för lågtemp, i framtiden kanske du klämmer in en annan pump och skillnaden i materialpris mellan en c11 och c33 är några hundralappar, en väldigt liten del av installationskostnaden om du ska ha en rörläggare att göra jobbet.
Här är för övrigt en smart man som lagt ut en bra beskrivning, hans system klarar sig med ca 40-42Ci framledning till raddarna när det är -25C ute ! Mer lågtemp än så blir det inte, om man inte lägger golvvärme dvs
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv
Med flvp är detta dock nästan olönt, då värmepumpen hela tiden ligger och jobbar mot relativt höga måltemper 48-54c. Sedan shuntas temp ut i raddarna från detta "magasin". Lågtemp är bäst när man har berg eller luft/vatten vp med inverter, då gör pumpen bara precis den temp som huset behöver för att hålla varmt. Men dimensionera absolut för lågtemp, i framtiden kanske du klämmer in en annan pump och skillnaden i materialpris mellan en c11 och c33 är några hundralappar, en väldigt liten del av installationskostnaden om du ska ha en rörläggare att göra jobbet.
Här är för övrigt en smart man som lagt ut en bra beskrivning, hans system klarar sig med ca 40-42Ci framledning till raddarna när det är -25C ute ! Mer lågtemp än så blir det inte, om man inte lägger golvvärme dvs
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv
Redigerat:
Tack för länken. jag kommer att köra golvvärme på 2 kretsar pga av betongplattan på plan 1. därav koppla in lågtemp radiator på plan 2 med DT30.
rinkaby tabellenf har anget per kubikmeter i sin tabel och då fär jag följande i ett rum: 12kvm=30m3*40=1200w
medans din beräkning på 70w per kvm ger 840w
det är stor skillnad på effekten och storlek på radiatorerna.
hmm undrar vad som gäller?
rinkaby tabellenf har anget per kubikmeter i sin tabel och då fär jag följande i ett rum: 12kvm=30m3*40=1200w
medans din beräkning på 70w per kvm ger 840w
det är stor skillnad på effekten och storlek på radiatorerna.
hmm undrar vad som gäller?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 891 inlägg
Har du högt i tak?
Jag har hemma 6,8 kw (dt30) installerat i ett 140 m2 hus, det ger ca 50w/m2. Mitt hus drar vid -10C 5,6 kw för att hållas varmt. Kallare än så är det bara vart 5 år där jag bor.
Jag har hemma 6,8 kw (dt30) installerat i ett 140 m2 hus, det ger ca 50w/m2. Mitt hus drar vid -10C 5,6 kw för att hållas varmt. Kallare än så är det bara vart 5 år där jag bor.
Den ändrar arbetsvarvtalet på värmepumpen elektroniskt och kan då köra den på lägre effekt.
På det sätter kan man variera effekten tex 3-7kWh istället för en fast på 6kWh. Fördelen är mindre ljud och effektivare pump som går längre mellan färre tillfällen, vilket sparar den.
På det sätter kan man variera effekten tex 3-7kWh istället för en fast på 6kWh. Fördelen är mindre ljud och effektivare pump som går längre mellan färre tillfällen, vilket sparar den.
Liknande trådar
-
Droppande radiatorer, byte vred/termostat ventilhus?
Värme allmänt -
Övervåningen renoveras helt - byta ut radiatorer mot golvvärme
Värme allmänt -
Golvvärme, furugolv 30mm. Argument med sambo som hatar elradiatorer
Utbyggnad och tillbyggnad -
Koppla bort radiatorer
Värme allmänt -
Lågtempererade radiatorer?
Värme allmänt