Vi köpte hus för 1.5 år sen. Bott i lägenhet innan dess, förutom när jag var liten men det räknas inte.

Ibland när jag tittar lite extra i vrår och hörn så tänker jag "Flämt! Där var det inte en spricka förut!". Det har hänt många gånger, dessutom. Om jag stannar upp och tittar noga så ser jag ibland nya fel och defekter och sprickor. Jag har egentligen ingen aning om dom uppstod dagen innan eller fanns innan vi flyttade in.

Är det fullt normalt paranoit beteende eller är det helt enkelt så att huset är på väg att rasa ihop?

Min fråga till er är egentligen om ni har väldigt bra minne eller om ni brukar anteckna diverse knepigheter med era hus? Just nu har jag en teori om att halva huset är på väg att sjunka ner i en underjordisk sjö... sprickan på 0.5 mm vid en dörrkarm i källaren fanns väl inte förut......
 
Hus rör sig med årstiderna. Trähus mer så än stenhus. Sluta nojja!
 
D09
Jag skriver ner konkreta brister jag noterar så jag kommer ihåg att åtgärda, inte för att sia om domedagen :)

Lite sprickor får man räkna med i skarvarna men man ska inte blunda för underhållet
 
Mitt hus förfaller definitivt inte.
Det blir tvärt om bara bättre och bättre :)

Och ja, självklart dokumenterar jag varje förbättring med en dagboksanteckning och några bilder.
Det gör ni väl alla?
 
Jag har haft viss nytta av årliga bilder från krypgrunden, men annars tror jag inte att huset är på väg att rasa ihop.

I och för sig tror jag att det är en bra vana att fota huset från insida och utsida en gång om året och spara bilderna för framtida bruk, men det är mycket annat man ska göra... alltså kanske inte det viktigaste som finns.. men händer något är man förstås glad att ha bilderna!
 
Jag fotar och dokumenterar om jag gör förbättringar. Särskilt kul att ha bilder från hur det såg ut innan, för man vänjer sig väldigt snabbt vid det nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.