Yeah! Första inlägget av säkert 100 kommande =)

Jag har nog läst varenda tråd om plast eller inte i taket, men känner mig ändå inte helt säker, och behöver er hjälp.

Så här:
Hus från 1907 precis inköpt.
Svartmögel på kallvinden framkom vid besiktning. Besiktningsmannen menade att lösningen är att förändra trycket i huset samt täta, främst vid luckan och en gammal ventilationskanal.
Huset i sig är i min "känsla" lite väl tätt. Helt nya fönster och inget drag.
Vinden består idag av 30 cm torv/tidningar och 20 cm glasull.
Hela våningen under vinden ska totalrenoveras topp till tå.

Min lösning:

* FTX installeras i källaren och dras upp till vinden och mellanbjälklagen för att ta hand om luften och fukten.
* Ta bort glasullen förhand i säckar och ned genom trånga luckan.
* Torrsugsbil som suger ut torven
* Fylla upp med ekofiber (för det känns skönt att ha organiskt material.
* Plasta in innertaken
* Glespanel
* Gips

De flesta verkar skriva att glasull=plast, ekofiber=ingen plast. Men finns det någon nackdel med plast och sedan ekofiber? Med FTX:en lär det väl bli snortorrt?

Synpunkter i övrigt? Något som gjort lika som jag med erfarenheter?

Tacksam för hjälp
 
I teorin finns det absolut ingen nackdel med plasten. I praktiken lär det bli mycket svårt att plasta på samma sätt som när man bygger nytt, dvs heltäckande. Alltså så kommer det finnas någonstans där plasten slutar (t.ex. i skarven mellan vägg och tak) och då blir det åt det hållet som ångtrycket kan skapa extra stor fuktvandring.

Återigen i teorin ska ett FTX-system trimmas in så att ett lätt undertryck existerar i hela huset. Med garanterat undertryck blir ju eventuellt flöde genom konstruktionen utan risk för kondensation. Men i praktiken blir det sällan så att hela huset får undertryck, snarare så att man har en tryckprofil som varierar med husets rum, höjder och ventilationsdonens placeringar.

Men kan du plasta in hela nedervåningen och få det rätt så tätt så...

Jag ser ingen nackdel med plast och ekofiber.
 
norrbottenstorpet skrev:
I teorin finns det absolut ingen nackdel med plasten. I praktiken lär det bli mycket svårt att plasta på samma sätt som när man bygger nytt, dvs heltäckande. Alltså så kommer det finnas någonstans där plasten slutar (t.ex. i skarven mellan vägg och tak) och då blir det åt det hållet som ångtrycket kan skapa extra stor fuktvandring.

Återigen i teorin ska ett FTX-system trimmas in så att ett lätt undertryck existerar i hela huset. Med garanterat undertryck blir ju eventuellt flöde genom konstruktionen utan risk för kondensation. Men i praktiken blir det sällan så att hela huset får undertryck, snarare så att man har en tryckprofil som varierar med husets rum, höjder och ventilationsdonens placeringar.

Men kan du plasta in hela nedervåningen och få det rätt så tätt så...

Jag ser ingen nackdel med plast och ekofiber.
Tack för ett bra svar norrbottenstorpet. Som jag tolkar dig så är det ändå bättre att plasta än att inte göra det? För jag har inte så mycket att förlora?

Men jag hajjar intr det där med nedervåningen. Ska jag plasta den med i taket?
 
Marielund14 skrev:
Tack för ett bra svar norrbottenstorpet. Som jag tolkar dig så är det ändå bättre att plasta än att inte göra det? För jag har inte så mycket att förlora?

Men jag hajjar intr det där med nedervåningen. Ska jag plasta den med i taket?
Bjälklag mellan under- och övervåning ska INTE plastas. Plast ska enbart användas mot kalla utrymmen/sidor (undantag mot golv mot mark/källare). Om båda våningarna är uppvärmda, ska inte plast användas.
I ditt fall skulle jag inte använda plast mot kallvind heller. Ett gammalt hus mår bäst av att "andas". Särskilt då du ändå ska använda ekofiber. Men det gör du självklart som du vill. Någon direkt skada av plasten, gör du ej.
 
Ok. Jag har ju svartmögel på innertaket på vinden idag, tack vare läckaget upp till vind så det känns ju ändå som att plasta ändå gör mer nytta än att inte göra det?
 
AG A skrev:
Bjälklag mellan under- och övervåning ska INTE plastas. Plast ska enbart användas mot kalla utrymmen/sidor (undantag mot golv mot mark/källare). Om båda våningarna är uppvärmda, ska inte plast användas.
Inte säker på att jag förstod dina förutsättningar rätt i mitt inlägg. Mellanbjälklag ska man inte plasta (möjligen med undantag för taket i ett badrum t.ex). Men om du kan plasta både innertak och tätslutande hela vägen ner till vägg, så torde plasten tillsammans med ett välintrimmat FTX-system kunna fungera.

Själv har jag ett gammalt hus utan varken plast eller mekanisk ventilation.
 
norrbottenstorpet skrev:
Inte säker på att jag förstod dina förutsättningar rätt i mitt inlägg. Mellanbjälklag ska man inte plasta (möjligen med undantag för taket i ett badrum t.ex). Men om du kan plasta både innertak och tätslutande hela vägen ner till vägg, så torde plasten tillsammans med ett välintrimmat FTX-system kunna fungera.

Själv har jag ett gammalt hus utan varken plast eller mekanisk ventilation.
Det bör fungera att sätta plast i innertaket också, om man har svårt att få tätt mellan våningsplanen. Förutsatt att enskild ventilation som anpassas efter förutsättningarna installeras. Det verkar som du vet hur ångtryck fungerar. Men lufttrycket bör då alltså hållas något lägre på övervåningen. Detta för undvika att värmen går nedåt, då fukt kan samlas i bjälklaget.
 
Ok. Tack för alla svar och tankar. Då funderar jag på följande lösning:

Det blir nya innerväggar i 40% av rummen på övervåningen. Här drar jag således ned plasten en liten bit på väggar som vätter inåt och på ytterväggarna så plastar jag hela vägen ned. På de väggar jag inte gör om, så kanske jag kan dra ned plasten en centimet och sedan tejpa fast den med sån specialtejp. Sedan lite större taklist som döljer tejpen. Kan det vara en lösning? Då har jag bara läckage inne i innerväggarna. Och en sista fråga om ni står ut: de två badrummen på övervåningen antar jag att jag ska plasta taket på, men inte väggar då det blir dubbel ångspärt med material emellan? Vilket kanske inte är så lyckat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.