Hej alla forumister.

Är på väg att bygga innerväggar och kommer genast att tänka på isolering av dessa.

Är mycket tveksam till att använda cancerogena(!?) isoleringstyper såsom gullfiber/mineralull nu när jag hållt mej från dessa vid isolering av yttervägg och vind.

ZAPP-skivan (cellulosaskiva) tyckte han som sprutade vinden var krånglig och väl styv att jobba med.

Har ni något att rekommendera? Ekofiberkopia? (billigare/sämre) Köpa ekofiber och spruta själv? Köra något annat? Ringa efter ABIS ytterligare en gång? Strunta i att isolera?

 
Ihopskrynklat tidningspapper. Pappersbollar.
Inte det bästa ur brandsynpunkt, jag vet, men sitter det bakom gips lär det inte vara nån större fara. Har det brunnit genom gipset lär det inte bli mycket kvar av huset iallafall. Har man råspontsväggar lär det ju verkligen kvitta.
Däremot isolerar det från ljud på ett mycket bra sätt. Ihopskrynklingen gör att ljudvågorna studsar mellan vecken och dämpas. Samtidigt gör papperet att skivorna (dubbelgips eller osb+gips eller råspont+gips) dämpas från att kunna resonera.
 
Hua - kommer du förbi och börjar skrynkla gamla Metrotidningar? ;)

Kanske anlita kvarterets 12-åringar att göra jobbet...

Fler tips?
 
Du har fattat galoppen: Det gäller att sätta alla, precis alla, i arbete.
pappersmonster.jpg

Ekofiber, visst. Men det blir rätt dyrt att ta dit dem bara för några innerväggar. Jag tänkte ta hem maskinen och blåsa själv men den var för tung att lägga på släpet själv så det blev inget den gången.

 
Nu kanske jag har missat nåt, på vilket sätt är gullfiber och mineralull cancerogena?

Skulle man överhuvudtaget få sälja dessa produkter om de är bevisligen farliga?

Jag kan hålla med om att de är otrevliga att jobba med, men det är ju en annan sak.
 
Därom diskuterar de lärde - formaldehyd, ammoniak och andra ämnen jag inte känner till - sök på nätet och du lär få några träffar. Detta plus obehaget att isolera avgjorde beslutet att köra med ekofiber. Dessutom faller ju hela diffspärrtänket när man har ett gammalt hus att bygga ut - kan ju inte plasta hela kåken då.
 
Får nog kolla lite på det där, men nu sitter det fin stickig gullfiber överallt så det är väl bara att hoppas att du har fel.

I princip håller jag med dig och Kalle att Ekofiber verkar vara ett trevligare alternativ, men det är ju långt ifrån alla hustillverkare som tycker så. Många jag har pratat med avvisar tanken på Ekofiber helt och hållet, förmodligen för att de inte vet nåt om det och att deras produktionsapparat inte är avsedd för den typen av bygge. Det är ju inte mycket som skiljer egentligen, men som alltid är det svårt att lära om. Så har vi aldrg gjort förut.

Tillbaka till ämnet, många tidningar blir det om du skall fylla innerväggarna men det funkar säkert alldeles utmärkt. Kan inte komma på nåt alternativ som slår det i pris.

Kalle kanske ska hyra ut jycken som pappersknycklare?
 
Hmmm mycket prat om ekofiber, hur bra ur hälsosynpunkt är egentligen bor som man "mögelskyddar" ekofibern med,
någon kemist som kan svara på det?

(jo jag har sett hemsidan men det är ju reklam......)
 
Borsalt är det. Jag är öppen för diskussion om någon finner något som tyder på att detta ämne är farligt annat än i höga koncentrationer (bordssalt är också livsfarligt om man slevar i sej en matsked).

Den mesta kritiken mot gullfiber och mineralull är att det vid värme kan utveckla farliga gaser samt att dammet vid installation av skivorna är aggressivt mot människan. En färdigisolerad kåk verkar inte lika farlig - men det finns säkert mer om man orkar gräva.

Åter till grundfrågan:
Jag kollade vad det kostar att hyra maskin för lösullsprutning:
800 kr kostar kompressorn/sprutan för en helg. Till detta kommer matierialet:
579 kr kostar 1 m3 ekofiber färdigisolerad vägg (dvs 6 löpmeter vägg om den är 240 cm hög och 7 cm tjock)

Zappskivan (www.zappab.com) kostade 850 kr för samma mängd...

Byggmax tar 27,95 per kvadratmeter för sin proffs 7-cm skiva.
Detta ger ett pris på 402 kr för 6 löpmeter vägg som är 2.4 hög.

Rulle kostar 20.95 per kvadrat, vilket ger ett pris på 302 kr för samma mängd.

 
Den vanligaste borföreningen för brand- och mögelhämning är natriumtetraborat (borax), och jag antar att övriga lösliga borföreningar är ungefär lika farliga.
Enligt varuinformatonsbladet från KeboLab är
LD50 för råtta 2660 mg/kg
och LD-Lo för människa 709 mg/kg
Ett ganska harmlöst ämne mao.
Angående bordssalt minns jag att dödlig dos är
runt 25 g/kg kroppsvikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.