Bir det avslag eller ej i nämndmålet den 9e april?

  • Antal röster
    8
  • Omröstningen stängd .
Den enda skillnaden jag kan se är det där blindfönstret. Jag tycker faktiskt att fasaden blir mycket snyggare med det. Ett blindfönster behöver väl inte påverka konstruktionen heller.
 
Varför skall man bygga hus åt andra? Skall den som är för ful gå med mask?

Rensa i PBL. För ökad frihet.
 
  • Gilla
Paola Righetti och 1 till
  • Laddar…
murak
Jag och sambon väntar på besked efter att ha skickat in bygglovsansökan i slutet av feb och det du beskriver är väll ungefär precis det vi ligger och har sömnsvårigheter över - att dom ska hitta nån liten detalj som gör att bygget kommer skjutas upp. Det låter verkligen som en jättetråkig situation. Att bygga hus innebär ju så mycket annan spänning, man behöver inte något extra som det här.

Jag önskar er all lycka! :)
 
  • Gilla
Paola Righetti
  • Laddar…
Låter horribelt att hänga upp sig på en sådan detalj som stadsarkitekten verkar ha gjort o sedan inte varit proffsig nog att göra en ordentlig ritning på sitt eget förslag!

Om jag förstår det hela rätt så är ett blindfönster bara för "syn skull", alltså inget riktigt fönster?
Kanske en glas/plexiglasskiva utanpå fasaden kan räcka då...med en "fönsterlucka" som hakas fast o ser ut som fasad...? En fönsterlucka måste man väl inte ha bygglov för eller öppen...? :-D
 
  • Gilla
Paola Righetti
  • Laddar…
Paola Righetti skrev:
Då ska vi väl inte jämföra huset med skräp och elände... :( Du kanske tycker det är fult men de få som kommer att köra förbi, (fyra st) gillar det. Men baksidan av huset kommer ju INGEN att se. Förutom vi då.
Att ingen ser baksidan av huset idag är en sak - men kommunens skyldighet är att tänka sig in i framtiden. Hur många år kommer det ta innan ditt hus befinner sig mitt i en mindre by? Hur många ytterligare år tills ditt hus finns mitt i en mindre stad? osv
Med den befolkningsökningen som världen har så kan man inte garantera att ditt hus kommer föralltid att finnas mitt i "vildmark".
Tomter styckas av - bönder säljer och styckar av sina odlingsmarker.
Det är inte alltid vi vanliga kommuninvånare har den minsta tanke på hur många olika intresser och aspekter en statsarkitekt måste ha i åtanke =O) Eller hur många år in i framtiden!
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Bara ett intresse borde finnas, husägarens.
 
  • Gilla
Paola Righetti
  • Laddar…
pmm - jepp - om du lever ensam på jorden, ja...
Tyvärr är aldrig livet så enkelt =O)
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Finns det verkligen några tekniska problem med att låta de övre fönstren följa taket? Jag förstår inte. ?
 
pmm skrev:
Bara ett intresse borde finnas, husägarens.
Skall vi resonera så om energiförbrukning på nybyggnation också?

Om nu fönsterna är en sådan "bagatell" som många i tråden anser, är det då inte lika bagatellartat att sätta in fönster med formen/vinkeln som stadsarkitekten förespråkar? Huset står och faller väl inte med just de fönsterna i just den vinkeln? Om det nu är det arkitekten och ingenjören hänger upp sig på...
 
Cancerman_777: När det gäller utseende så borde det mesta gå igenom.
Jag vill inte skrota PBL helt. Hållfasthet och säkerhet får vara kvar.
Väldigt få husägare bygger helt eget. Miljödeklaration skall finnas. Sen får kunden välja, utan pekpinnar. Det är ju fritt att åka till thailand, med alla dess miljö effekter.

Den som vill få bort tiggarna kan ju kolla i PBL....
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vad säger er KA om detta? Låt honom ta diskussionen vidare om kommunen tvingar på er en annan lösning.
 
pmm skrev:
Cancerman_777: När det gäller utseende så borde det mesta gå igenom.
Jag vill inte skrota PBL helt. Hållfasthet och säkerhet får vara kvar.
Väldigt få husägare bygger helt eget. Miljödeklaration skall finnas. Sen får kunden välja, utan pekpinnar. Det är ju fritt att åka till thailand, med alla dess miljö effekter.

Den som vill få bort tiggarna kan ju kolla i PBL....
Jag håller verkligen inte med. För mig är ögats miljö viktig.

Min tilltro till "kunder" är inte på den nivån som din är. Faktum är att kunden oftast inte vet bäst...vare sig för andra eller för sig själv.

En semesterresa är inte jämförbar med ett permanent element som ett hus.

Nja, det handlar väl mer om allemansrätten och missbruket av den.
 
Cancerman_777: Du verkar vilja bestämma åt andra. Upplys gärna, men låt sedan individen bestämma.
När det gäller milö är det mycket som glöms bort. Nöjesdjur tex, lättare att ge sig på bilar.... Ge gärna ett exempel på hus som drar mycket energi. Och skillnaden mot ett modernt. Ta sedan hela miljöbelastningen. Ett exempel är 3-glasfönster, så bra att man får ta upp hål i väggen...
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
pmm skrev:
Cancerman_777: Du verkar vilja bestämma åt andra. Upplys gärna, men låt sedan individen bestämma.
När det gäller milö är det mycket som glöms bort. Nöjesdjur tex, lättare att ge sig på bilar.... Ge gärna ett exempel på hus som drar mycket energi. Och skillnaden mot ett modernt. Ta sedan hela miljöbelastningen. Ett exempel är 3-glasfönster, så bra att man får ta upp hål i väggen...
Nej, men människor som är utbildade inom ett specifikt område vet generellt sett mer än lekmannen/-kvinnan om och i just det området. Anser jag då att den individen bör vara med i beslutsprocessen? Japp, eftersom det påverkar oss alla.

Det du ber om är OT och hör inte hemma här.
 
Cancerman_777: Som jag tolkar det är du på maktmissbrukarnas sida i det fall som diskuteras i denna tråd, och det gulröda huset i anna tråd. Har jag rätt?
De utbildade har gjort fel förr. Läs i hisorien. Övertäta hus tex. Och min fiolosofi är inte att ta bort dessa helt, men idag är det mycket som är fel. Rensning av PBL betyder inte att den helt skall bort. En gång i tiden var stinkande mat orsak till vräkning. Idag får man stå ut. Det jag ser är lätt att stå ut med. Kom med exempel på vad som stör ögat.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.