Någon av er som har koll på hur stark motorsåg man "bör" ha för att kapa och klyva lönn, alm och ek i lite grövre dimensioner? ..kommer även använda motorsågen till att klyva upp stammarna i dimensioner så att de går in i bandsågen.
 
Tror inte att det går bra att klyva grova träd med motorsåg, tror det blir för tungt för sågen plus att jag kan tänka mig att sågen lätt nyps fast men ingen fakta bakom detta

/Ola E.
 
Detta beror på tålamodet men absolut minst 2kw tycker jag.
 
M
Fila kedjan tvärt, alltså rät vinkel på skären egentemot svärdet.
 
Logosol är ju en sida att studera för att lära sig om att klyva stockar. De säljer tre olika sågar från Stihl och den lilla sågen har 3,3 kW. Länk
 
För att klyva så krävs det ganska kraftiga motorsågar. Vad jag läst så är det väl 60 kubik och uppåt som gäller där 60 kubik är i minsta laget särskilt om det är grova stammar. Stihl 661 som logosol rekommenderar är på ca 90 kubik.
Du bör ha en skild kedja att klyva med då den ska vara filad med 10 grader.

Gå annars in på skogsforum och läs och fråga där vet dom allt om motorsågar och trädfällning
 
Jag har klyvit en hel del med motorsåg. Och som övriga skriver så större såg = bättre :D
I mitt sågverk kör jag med en Stihl MS391 den är på 3.3kw och 64cc. Och skall man såga mycket och lite grövre så skall man inte ha en mindre såg en denna. Men snackar vi om enstaka stockar och inte allt för grova plus att man har lite tåla mod så funkar det helt klart med mindre.
Jag började med en släde man skruvade fast på svärdet köp på jula för 200kr och satte en planka under och körde. Då körde jag med en stihl ms181 och den är på 1.5kw och 32cc. Så den sågade jag en hel del ek med. Funkade ganska bra faktiskt. Sedan uppgraderade jag till logosols timmer jigg och den sågen jag har nu.
Efter det så blev det ett logosols sågverk med samma såg.

Glöm inte att använda en klyvkedja, vilket gör underverk. Den är slipad i 10-15 grader och är betydligt tunnare. En bra sak kan vara att slipa den det första man gör, då dom oftast kommer lite för aggressivt slipade och gärna ger lite vågmönster när man sågar.

[video=youtube;N6NQ-NZChgQ]https://www.youtube.com/watch?v=N6NQ-NZChgQ[/video]
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är intresserad av den där släden du talar om. Vet du om jula säljer den ännu? Och vad heter den? Jag har bara hittat timmerjiggen,Alaskan mill och panther pro tycker dom är för dyra för en sådan enkel konstruktion så jag tänkte bygga mig en egen men finns det någon för 200 kr så ids jag inte bygga själv. Fungerade den bra?
 
  • Gilla
norok
  • Laddar…
Niq skrev:
Är intresserad av den där släden du talar om. Vet du om jula säljer den ännu? Och vad heter den? Jag har bara hittat timmerjiggen,Alaskan mill och panther pro tycker dom är för dyra för en sådan enkel konstruktion så jag tänkte bygga mig en egen men finns det någon för 200 kr så ids jag inte bygga själv. Fungerade den bra?
Tror att jula har slutat med den. Men om du tittar på denna film så ser du en kille som använder samma som jag har.

Skall nog inte på stå att den fungerade bra, men ok :) Fanns en anledning till att jag uppgraderade till logoslos timmer jigg... Och det fanns en anledning till att jag uppgraderade från timmer jiggen med :D

[video=youtube;CvmhQk3VWtQ]https://www.youtube.com/watch?v=CvmhQk3VWtQ[/video]
 
Ok. Tack känns som att jag kanske ändå bygger ihop en alaskan mill kopia. Han i videon borde nog använda sin fil lite oftare.

Hur har ts tänkt klyva sina stockar ? Med timmerjigg eller något liknande ? Jag har förstått att det är viktigt att ställa förgasaren rätt när man klyver så att inte sågen överhettas och skär.
 
Hur går det ? Har det blivit någon motorsåg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.