Hej,
Jag har "kört" fast lite, håller på att ska bygga kök i ett helt annat rum i huset. Har koll på hur det mesta ska lösas men har kört fast på hur jag ska axla av valvet så det blir ett fyrkantigt dörrhål istället.

Vill helst inte ta ut snickare till detta då jag bara vet hur man "ska" göra så fixar jag det själv, men vill helst inte att allt rasar när jag bilar/sågar upp det. Hantverkarna får komma när det är dags att dra nytt vatten/avlopp samt el de ger jag mig inte på.

Väggen är 220-230mm tjock och består av betonghålsten. Här kommer lite bilder på det, hoppas någon har bra tips att komma med.

20150403_190744_zps7ffnhnzs.jpg

20150404_185637_zpsjudhooap.jpg

20150404_185648_zpsin6paanv.jpg

20150404_185700_zpsz7pcqhcl.jpg
 
Svårt att svara på då vi inte vet om det finns en avväxling ovanför valvet idag.
I regel så görs det ett urtag minimum 250mm på var sida om öppningen i ovankant sedan läggs en balk där för att stadga upp.
Balkarna är oftast en färdigbeställd armerad balk avsett för detta beställt från blocktillverkare eller en stålbalk som kilas fast.
Jag är ingen byggnadsingenjör så ta informationen som från en lekman.
avväxling1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu finns det redan en öppning med en rundning i ovankant som du vill göra rak, då borde det redan vara avväxlat eller så är väggen inte bärande i sin helhet.
 
Redigerat:
Kom precis på att jag hade en oanvänd regelsökare låg i källaren så sprang ner och hämtade den. Lyckades tillslut skramla fram ett 9v batteri och sen kom besväret. Just nu känns det som att det får vara ett pizzavalv fast jag hatar det. Det var mest lite kosmetiskt, det kommer inte bli någon dörr där eller liknande.

Pengarna kommer inte räcka till allt ändå just nu, utan detta är ett projekt som kommer att löpa under cirka 12 månader så blir nog till att låta detta vara och gå vidare.

Tack för svaret 123abc.

Det är en ram av metall runt hela. Den känner inte av någon balk över den, vilket den gör över min stora öppning där jag bilat bort nedre delen, hade ett invändigt fönster.

20150314_134150_zpsaofnti3r.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.