Hej.

Vi behöver köpa en åkgräsklippare för gräsklippning till vår gård.
Gräsytan är 7000 kvm och hälften av detta är idag en liten hage och behöver inte klippas.
Ganska platt yta med lit buskar och häck.

Vi har ingen specifik budget men vill naturligtvis inte köpa det dyraste utan försöker finna något prisvärt.

Törs man satsa på begagnat? Tänker mig då typ Stiga villa eller liknande för runt 5-6 tusen.
Har viss mekvana men är inte speciellt mycket när det gäller trädgårdmaskiner.

Finns även begagnat runt 10 000 men med tanke på att vi även kikat på en kampanj som Granngården har på Stiga Villa 320 för 14 000:- Alternativ en Stiga FM85 så känns de båda som ett bättre alternativ då garanti finns.

Har ni några kloka råd? eller andra tips på vad vi bör titta på?
 
Har ni behov att kunna röja snö också? Ta med det i tankarna också i såfall.

En maskin som bara är några år och är välskött tror jag ger er mest för pengarna men är prisskillnaden mot en ny inte så stor är det senare naturligtvis bättre.

Garantier är bra, men felen kommer när maskinerna är några år gamla och sällan när de är nya.
 
Nej, vi har traktor till plogning vintertid. Nu är det endast för gräsklippning. Jag tycker att Stigorna ligger skapligt i pris emn har ingen erfarenhet av dessa maskiner. Den ena har hydrostat och midjestryning, vilket är ett +.
 
Föräldrarna har haft Stiga park i runt 25 år nu skulle jag tro. Mycket driftsäkra och på de maskiner som de haft har det inte varit några reparationer att tala om förrän de egentligen varit helt slut. Drivremmar och styrvajer får man dock räkna med att de slits ut.

Midjestyrning och hydrostatdrift är väldigt smidigt så försök klämma in det i budgeten, det kommer ni inte ångra.
 
Jo, men självklart :). Å andra sidan borde en sådan gå ett antal år utan problem om man inte har otur. Det skiljer ju ändå 10 tusen.
 
Sant, och för de pengarna så kan vi ju göra en del reparationer om så skulle behövas.

Tack för synpunkterna förresten.
 
Jag har en Stiga Villa det jag kan säga om den....
Den är bra och klippa med men hjulen är ganska så små så man får dåligt grepp.
Jag har monterat ett kuldrag på min för att kunna hänga på en kärra. Det funkar hyfsat bra och köra framåt men skall man backa så reser den på sig och man får inget grepp med styrhjulen. Skulle jag köpa ny maskin nu så skulle jag försöka få tag på en 4hjulsdriven. Men hydraulisk o 4hulsdrift är dyrt. Jag har ca 6000kvm blandat med skog/gräs
 
Y
Jag och några till ägare tycker Stigas nyare maskiner (med panel vid sidan om stolen samt hydrostatdrivning) är skräp. Vi får laga dessa hela tiden. Dom andra har sålt sina, jag har nu bytt motor på min samt köpt mig en extra åkare (husqvarna).

Jag hade hellre köpt en Toro 120 eller någon större Toro, dessa är rena pansarvagnar sålänge inte någon kabel mellan strömbrytaren och motorn ger sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.