Hej! Liksom många andra står jag i valet och kvalet mellan att ved eller pellets. Om jag skulle välja pellets, är det inte i så fall mest framtidssäkert att välja en vedpanna med pelletsbrännare? Då kan jag ju elda med ved om jag tex tycker att pelletseldningen blir för dyr. Om jag köper en ren pelletspanna måste jag ju i så fall byta ut hela pannan. Tänker jag fel? Vilka är fördelarna med en "ren" pelletspanna jämfört med ny vedpanna + brännare?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vedpanna blir dyr. Räkna med minst 80000 för en enklare vedanläggning. Tankar på minst 35000 liter måste ta upp värdefull bostadsyta som du betalar för. Tillkommer vedbod, vedkap. hydraulisk vedklyv för ytterligare kanske 20000 plus massor av tomtmark att behandla och förvara veden på.
Har man ändå stor tomt så blir jordvärme bara något dyrare.
Bra automatisk pelletspanna kan du köpa begagnad idag för under 20000 och installera själv om du är lite händig
 
  • Gilla
Anders Wahl
  • Laddar…
En vedanläggning är dubbelt så dyr som en pelletsanläggning, men ved är minst hälften så dyrt som pellets (eller ännu billigare till och med gratis för vissa). Eldar man ved behöver man aldrig tänka tanken att man kanske skulle sänk termostaten för att spara lite pengar eller att det kanske är dyrt om någon i familjen duschar för länge.

Jag personligen tycker inte att det är dubbelt så bekvämt med pellets som med ved. Vet du vad allt bôs i vedhögen är får något? Det är ved det också ;) haha. Men alla dessa plastpåsar som man får från i pannrummet efter pellets eldning är då inte vare sig pellets eller ved.

Jordvärme gör ju gräsmattan ful, och går sönder på en grisblink tycker/tror jag, och man måste ju ändå värma duschvattnet på något sätt ändå, även om man har en ny jordvärmeanläggning. Den värme som man får från själva jordvärmeanläggningen räcker inte för att få tappvattnet nog varmt för att tappa upp ett varmt bad.

En rejäl vedhög är vackert, tycker jag.

Jag tror att du har helt rätt i ditt resonemang pellets kommer knappast att bli billigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Pellets är bekvämare får man ju i alla fall säga. Fördelen med en renodlad pelletspanna är att den just är renodlad och således anpassad för den typen av eldning varpå verkningsgraden är högre.
En pelletspanna är i sin utformning avsevärt mer lik en oljepanna än en vedpanna.
Jag eldade pellets i en kombipanna som främst var formad för vedeldning innan. Har nästan halverat min förbrukning efter att jag bytte till en pelletspanna med exakt samma brännare.
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Men o man köper en brännare som passar bra i pannan bra så får man en hyfsat hög verkningsgrad även om man eldar pellets i en ved panna. Men visst det är säkert så att en ren pellets panna är lite bättre på att elda pellets.

Men om jag var du skulle jag köpa en panna som kan elda ved och elda ved i den, det blir billigare så.

Anders Wahl skrev:
Hej! Liksom många andra står jag i valet och kvalet mellan att ved eller pellets. Om jag skulle välja pellets, är det inte i så fall mest framtidssäkert att välja en vedpanna med pelletsbrännare? Då kan jag ju elda med ved om jag tex tycker att pelletseldningen blir för dyr. Om jag köper en ren pelletspanna måste jag ju i så fall byta ut hela pannan. Tänker jag fel? Vilka är fördelarna med en "ren" pelletspanna jämfört med ny vedpanna + brännare?

Om du enbart ska elda pellets, vist i så fall kan du köpa en ren pelletspanna. Men det känns som att det bor en vedeldare i dig när du inleder tråden på så sätt.
 
  • Gilla
Anders Wahl
  • Laddar…
Huset värms upp med ved idag så vedbod, maskiner osv finns redan. Tycker ved är trevligt, så visst bor det en vedeldare i mig. Dock har jag djur och barn att ta hand om, så det känns som att det vore bra att hålla pelletsalternativet öppet om jag skulle tycka att det tar för mycket tid. Och samtidigt bor det kanske en pelletseldare i mig också, med tanke på nämnda djur och barn...

Förstår att en renodlad pelletsanläggning blir en billigare investering, men jag har ändå tänkt att ha ack.tank för framtida solvärme. Plus att flexibiliteten är värd några kronor extra, kan jag tycka.
 
Redigerat:
Om du har för avsikt att elda med ved ibland så skulle jag absolut satsa på vedpanna med en pelletdbrännare. Det påverkar inte förbrukningen så nämnvärt i alla fall om du har en modern vedpanna, jag körde i en gammal vedpanna med alldeles för stora konventionstuber och min förbrukning sjönk inte speciellt mycket när jag satte in en modern pelletpanna.
 
  • Gilla
Anders Wahl
  • Laddar…
Anders Wahl skrev:
Huset värms upp med ved idag så vedbod, maskiner osv finns redan. Tycker ved är trevligt, så visst bor det en vedeldare i mig. Dock har jag djur och barn att ta hand om, så det känns som att det vore bra att hålla pelletsalternativet öppet om jag skulle tycka att det tar för mycket tid. Och samtidigt bor det kanske en pelletseldare i mig också, med tanke på nämnda djur och barn...

Förstår att en renodlad pelletsanläggning blir en billigare investering, men jag har ändå tänkt att ha ack.tank för framtida solvärme. Plus att flexibiliteten är värd några kronor extra, kan jag tycka.
Inte för att jag skulle göra så som jag här kommer att föreslå, men det borde ändå skrivas här tycker jag....

Ett annat och billigare alternativ vore en ren pelletspanna och att du eldar ved i den/de befintliga eldstäder som redan finns när du känner för det. Jag tror att det ska vara så med ved att man ska elda när man känner för det, inte när man måste, dock så är det så att vi rena vedeldare mycket ofta känner för att tända en brasa.

Ska man värma huset med ved så ska man nog i fösta hand göra det för att man tycker det är kul, i andra hand för den stora komfort som en vedanläggning ger, och i tredje hand för att det är billigt.
 
  • Gilla
Anders Wahl
  • Laddar…
Billigt blir det bara om du har tillgång till egen ved alt köper långved som man kapar och klyver själv. Har själv gått från ved till pellets och ångrar mig inte en sekund. Kostar för mig ca 1000:- extra per år att köra pellets och det är helt klart värt det.
 
  • Gilla
Anders Wahl
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Inte för att jag skulle göra så som jag här kommer att föreslå, men det borde ändå skrivas här tycker jag....

Ett annat och billigare alternativ vore en ren pelletspanna och att du eldar ved i den/de befintliga eldstäder som redan finns när du känner för det. Jag tror att det ska vara så med ved att man ska elda när man känner för det, inte när man måste, dock så är det så att vi rena vedeldare mycket ofta känner för att tända en brasa.

Ska man värma huset med ved så ska man nog i fösta hand göra det för att man tycker det är kul, i andra hand för den stora komfort som en vedanläggning ger, och i tredje hand för att det är billigt.
Kloka ord! Det är nog absolut så att det ekonomiska argumentet för vedeldning inte är det viktigaste. Endast en öppen spis i huset i nuläget, men vi planerar för fler eldstäder.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
dof skrev:
Billigt blir det bara om du har tillgång till egen ved alt köper långved som man kapar och klyver själv. Har själv gått från ved till pellets och ångrar mig inte en sekund. Kostar för mig ca 1000:- extra per år att köra pellets och det är helt klart värt det.
Riktigt dyrt blir det ju ifall man köper dessa 40-liters vedsäckar för ca. 79:- styck. Då är nog direktel att föredra.

Fördelen med ved är att det kan bli billigt ifall du är beredd att jobba lite för det och fixa kapning, klyvning och torkning själv. Vill du istället köpa dessa tjänster så blir det givetvis dyrt. Man slipper ju även kostnader för GYM-kort och liknande då det går att träna mycket tillsammans med veden ;-)
 
dof skrev:
Billigt blir det bara om du har tillgång till egen ved alt köper långved som man kapar och klyver själv. Har själv gått från ved till pellets och ångrar mig inte en sekund. Kostar för mig ca 1000:- extra per år att köra pellets och det är helt klart värt det.
Med den prisskillnaden förstår jag att du valde pellets! För min del tror jag dock det blir större skillnad eftersom vi har tillgång till billig ved i nuläget.
 
lbgu skrev:
Riktigt dyrt blir det ju ifall man köper dessa 40-liters vedsäckar för ca. 79:- styck. Då är nog direktel att föredra.

Fördelen med ved är att det kan bli billigt ifall du är beredd att jobba lite för det och fixa kapning, klyvning och torkning själv. Vill du istället köpa dessa tjänster så blir det givetvis dyrt. Man slipper ju även kostnader för GYM-kort och liknande då det går att träna mycket tillsammans med veden ;-)
Jo precis, ved kan ju vara riktigt billigt. Här i kommunen kan man få hem kommunens dagverksamhet (psykiskt funktionshindrade) som kapar och klyver allt för en extremt billig peng. Bara inkörning man får fixa själv. Då får både tid och pengar över till gymet om man är lagd åt det hållet :)
 
Stort tack för alla synpunkter! Om man håller sig till min ursprungsfråga så tolkar jag svaren som att det mest handlar om ekonomiska argument att välja ren pelletsanläggning framför modern vedanläggning med pelletsbrännare. Om jag skulle köra på pelletsspåret.

I nuläget lutar det nog ändå att jag börjar med ved (har redan 50 kubik hemma på gården) och sedan går över till pellets om/när jag tycker att veden blir för jobbig. Då kan jag ju också återgå till ved om/när jag känner att tiden och orken räcker till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Anders Wahl skrev:
Kloka ord! Det är nog absolut så att det ekonomiska argumentet för vedeldning inte är det viktigaste. Endast en öppen spis i huset i nuläget, men vi planerar för fler eldstäder.
En gjutjärnsinsats i den så är du en god bit på väg, och kanske redan hemma.
 
  • Gilla
Anders Wahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.