Hej på er,

Vi har suttit och försökt komma överens om vilken planlösning som är bäst för vårt nya kök och hade hoppas på att ni kanske skulle kunna hjälpa till:)

Jag har bifogat två olika planlösningar där det enda som skiljer dom åt är ena hörnet och en sida.

I den första förslaget skall det in ett hörnskafferi (som IKEA inte har) som kommer rymma en massa saker:)

I det andra alternativet öppnar vi upp mot hallen och tar bort skafferiet och ersätter denna med ett 40cm skåp samt ugn/mikro. Min fru blir då osäker på om vi har nog med utrymme att ställa våra grejer för skafferiet rymmer mycket saker. Jag är å andra sidan nervös för att det kommer bli för trångt med skafferiet.

Ut mot matplatsen kommer det finnas en bar-disk (vid spisen ungefär) men detta syns inte på IKEAs ritning. Sedan stämmer inte fösnterstorlekar eller bänksivor men strunt i det.

Snälla - är det någon som kan ge någon bra ideér vad vi ska göra?? Det börjar kännas lite jobbigt faktiskt för man vill ju inte beställa fel grejer.

MVH

Sunemangs
 
  • Kk1_jpg_liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan vy av samma planlösning.
 
  • Kk1_1_jpg_liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så den andra planlösningen men öppning mot hall.
 
  • Kk2_jpg_liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt 1 ger mycket förvaringsplats men känns som en återvändsgränd då det finns bara en väg in i köket. Alt 2 ger mindre förvaringsplats men känns som den ger mer dynamik i köket då man kan komma in från hallen också.

I alt 2 skulle jag byta plats på högskåpen så att skåpet med ugnen står intill diskbänken (avställningsyta, mer plats). Tänk på att det kommer behövas en passbit på ca 5-7 cm mot väggen där utdragsskåpet står så att utdraget inte slår emot ev dörrfoder.

Om man i ett såpass stort kök som ni kommer få tycker att man inte får plats med sina grejor så kanske det är dags att börja prioritera - behöver man verkligen fyra serviser á 12 kuvert samt 16 vaser?

Mina 50 öre...

// WM
 
Svårt att svara på om det behövs en dörr mot hallen när man inte ser planlösningen i hela huset. Känner ni att det är jobbigt att gå runt ska ni absolut öppna upp en dörr mot hallen, annars kommer ni garanterat att ångra er. Är detta inte viktigt förstår jag inte varför man vill ha en extra dörr? Ett rejält skafferi är guld värt och dessutom är det snyggt. Ta god tid på er när ni planerar så brukar det falla på plats.

Lycka till!

MVH Wilma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.