Hej!

Jag har idag vakna upp med en uppenbarelse.
När jag och min sambo hälsar på hos mina föräldrar så känner vi alltid av allergi sedan något år tillbaka. Vi får astma och kliar i ögonen.

Så idag vaknar jag med min idé. Jag tror ventilationen är obefintlig i deras hus och sedan de gick från eluppvärmda radiatorer och eldning i kamin till bergvärme blev problemet värre. De har även bytt fönster vilket gjort huset tätare.

Huset är ett sutteränghus 2 våningar med kallvind. Byggt på 60-70 talet tror jag. Finns inga ventiler i något sovrum i entréplan förrutom i gillestugan, förrådet och tvättstugan som alla är i källaren/nedervåningen. I båda badrummen finns ventiler som leder upp till en ventilationhuv på taket.

Jag tror inte att det är mögel i huset för man känner ingen lukt. Sedan var en besiktningsman förbi genom försäkringsbolaget för ett antal år sedan och han kunde inte hitta något sådant. Det han dock rådde till var en PAX-fläkt i tvättstugan/duschen i källaren/nedervåningen.

Hur får de lättast igång självdraget igen? Kan inte minnas att det satt någon ventil i de gamla fönstren.
 
Redigerat:
Är huset byggt med elvärme, eller har det varit en oljepanna från början? Ofta gick frånluftskanaler i samma schakt som skorstenen från pannan vilket förstärkte självdraget. Det måste ha funnits tilluft någonstans. Om inte annat genom springor i de gamla fönstren. Tilluftsventiler kan vara något att prova förr att förbättra självdraget. Annars är det nog enklare att göra som besiktningsmannen sade och sätta in en paxfläkt.
 
Ingen oljepanna. Eluppvärmda radiatorer från början.
Kan inte förstå hur det är tänkt från början i detta hus. Sitter några ventiler på undervåningen genom källarväggen. I toa nere och entréplan sitter ventiler som leder upp genom taket bredvid skorstenen till eldplatsen.
I entréplan finns inga ventiler förrutom den på toan. Ska det inte finnas i sovrummen egentligen?
 
Hur vet du att det någonsin har fungerat bra? Är det springor här och där så blir det mycket ventilation när det blåser. Tätar man springorna genom att till exempel byta till tätare fönster så minskar ventilationen. Det går att ta upp hål i väggarna för ventilation, men för att få bra och jämn ventilation krävs något annat än självdrag.
 
Förr ansåg man det kom in tillräckligt med luft via diverse otätheter (bl.a. fönsterkarmar) så förutom pannrum, tvättstuga, garage etc. fanns det inga friskluftsventiler. I takt med att bättre tätningslister och nya täta fönster installerats har inomhusluften ofta försämrats. Man kan t.ex. rycka bort tätningslisten upptill på fönsterkarmen.
 
Det är väl ett vanligt problem att ett otätt hus från 60-talet, som fungerar med självdrag, helt plötsligt tätas upp. Vårt hus har gått från oljepanna och läckande dörrar/fönster till fjärrvärme och 3-glas som är helt tätt i lister. Givetvis är skorstenen mestadels kall. Lösningen för vår del var att borra upp luftintag i sovrum under fönster, kalluften leds sedan bakom elementen åtskiljt av en plåt, och minskar kallras till nästan noll. Sedan har vi kopplat på mekanisk frånluft på ventilationskanalerna som går från badrummen. Skorsten har numera plåthuv. Det funkar för oss mycket bra. Vi övervägde FTX men i praktiken skulle anläggningen aldrig tjänat in sig själv.
 
Vad tror ni är bästa lösningen isf?
Sätta ventiler i ök fönsterkarm? De har tegelfasad så inte bara att ta upp hål här och där.
FTX är bara att glömma då det inte blir en bra lösning med dragningar.
 
Tegel går trots allt ganska lätt att borra sig igenom och sätta dit riktiga ventiler. Sedan PAX-ventiler som suger ut luften i badrummen och eventuellt extra fläkt i kök. Göra ventilationshål med något snyggt galler i nertill i innerdörrarna så luften kan sugas från sovrum, vardagsrum etc. till badrummen och kök.
 
Jimpen skrev:
Vad tror ni är bästa lösningen isf?
Sätta ventiler i ök fönsterkarm? De har tegelfasad så inte bara att ta upp hål här och där.
FTX är bara att glömma då det inte blir en bra lösning med dragningar.
Vi har tegelfasad. gick jättebra. Med det sagt tycker jag att de skall ta dit en fackman.
 
Då ska jag framföra det vi kommit fram till i tråden. Tack för hjälpen!
 
En trafostyrd fläkt på skorstenen som ev får tätas beroende på utseende så får du mekanisk frånluft. Sen som folk säger, ta upp ventiler. Endel sätter freshventil men större risk för att känna kallras än vid element.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.