T
Tänker återanvända en gammal badkarsblandare från 30-talet, naturligtvis är den rostig och har en jäkla massa kalk som sitter berghårt. Någon som har tips hur man kan få bort kalken utan att kromet tar skada. Dessutom, har någon tips på var man kan få tag i delar till gamla badkarsblandare, jag saknar en termometer som satt i en förkromad rörhylsa vid duschvredet.
 

Citronsyra borde väl funka? Eller ättikssprit. Skölj ordentligt efteråt så påskyndar du inte vidare rostning. Hur du fixar rosten/nytt krom på ett rimligt billigt sätt vet jag inte.
 
:cool: Autosol fixar rosten om den inte sitter för djupt. :)
 
Kalkosan är en extra effektiv produkt gjord på både citron och fosforsyra (som coca-cola...). Den funkar utmärkt på kalket. Citek är en annan produkt, billigare och effektiv också, men jag tycker att Kalkosan är det enda som hjälper på ingrodd kalk. Citek är bra i löpande städning.
 
Köp en färsk citron eller två. Dela den och kläm ut saften direkt på kranen. Ät upp köttet och skär ner skalet i en marmelad. Naturmetod som fungerar på både rost och kalk. Skölj noga efteråt. En sådan termometer kan man ibland se på byggnadsvårdsbutiker. Ganska lustig grej faktiskt.
Tartan
 
jag hittade en sådan blandare med termometer i en container :)
 
lägg den i Pri (Inte Tri) över natten så blir den som ny!
Anders
 
Jag vill också rekomendera Pri, Det finns nog inget bättre =)
 
Och vad är det för någonting då..?
 
Pri säljes på den flesta affärer, innehåller bla fosforsyra och citronsyra och jag tycker att du ska använda den som heter Blå Pri för badrum!
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.