Hej,
Mitt bredbands abnonemang kommer gå ut som det ser ut nån månad innan jag hinner få fiber. Har ni tips på en router för mobilt bredband med LAN portar. Tips om abnonemang uppskattas även det.
Mvh Mattias
 
Om det gäller så kort tid skulle jag köra med mobilen som Wifi Hotspot då de flesta mobiler idag stöder det.

Känns onödigt att lägga ut pengar på en 4G router om man inte har användning för den i framtiden, typ i sommarstugan. Är det ett måste att ha LAN portar så får man väl satsa på en 3G/4G router.

Kolla hos Kjell & Co www.kjell.com

Ett annat tips kan ju vara att satsa på en vanlig router som stödjer anslutning av 3G/4G modem via USB porten.
 
Redigerat:
Tror på det sista. Måste ha LAN då jag kör TV över internet och åker på en dongel isf.
 
Ha, kollade på mitt precis inköpta RT-N66W. 3G sharing over USB. Behöver jag inte fundera mer. :)
 
Japp, Asus kan köra med 3G/4G dongel via USB porten.

Antingen som enda internetanslutningen eller som vi kör det, auto failover.

Dvs om fibern går ner (har hänt en gång) så kopplar den upp via 4G och vi har internet ändå...
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Dovado PRO skall du ha. Mest kompetenta routern som finns när detta.
Supporten är dessutom oslagbar.
Finns hos Kjell&co om du inte vill handla på nätet.
 
  • Gilla
kengren51
  • Laddar…
MrPlow
Kör en B593s från Telia på landet. Stabil men väldigt lite data för mycket pengar.

Kör en D-link DWR-921 hemma. Hänger sig ett par gånger per dag... Men med 3 fri data för ett par hundringar.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Ha, kollade på mitt precis inköpta RT-N66W. 3G sharing over USB. Behöver jag inte fundera mer. :)
Googla lite så du vet att du har rätt 3G modem innan du provar. Inte alla som funkar, även om de finns med i listan i ASUS routerns GUI. Jag har RT-N66U och valde ett Huavei modem som jag hade, routern hittade det så man kunde se det i menyerna, men sen hände inget mer. Tröttnade så jag gav bort modemet till slut.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Ok. Tack för tipset
 
De flesta modem kommer konfigurerade för att köras på en Windows-dator. De presenterar sig bl.a som ett USB-minne som innehåller drivrutiner för Windows. Detta gör det väldigt enkelt att komma igång på Windows, men svårare på andra plattformar, t.ex en 3G/4G-router.
För att få igång ett 3G-modem ZTE MF190 på en 3G-router TP-link MR3420 var jag tvungen att med hjälp av putty skicka några at-kommandon till modemet för att stänga av disk-emuleringen, dvs stänga av USB-minnesfunktionen.

Detta kan vara förklaringen till att modem ibland inte fungerar trots att de finns med i en kompatibilitetslista.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag provat med ett annat Telia Huavei E1750 modem och fått det att funka. Jag hade troligen fått det andra att funka också om jag aktiverat dual WAN, vilket jag gjorde nu. Har dock inte lyckats få det att slå ifrån om fiberförbindelsen kommer tillbaka.
 
Fick tag i en dovado 4GR billigt. Får testa den kan sälja den sen och få ut det jag gav för den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.