hsd
Fyll på med vatten till nära maxtryck och
Stäng cirkulationspumpen när Du luftar
 
hsd skrev:
Fyll på med vatten till nära maxtryck och
Stäng cirkulationspumpen när Du luftar
Problemet är att det hela tiden kommer ny luft. Hur jag avluftar vet jag.
 
hsd
Okey
efter luftning fyll på till strax under max tryck ,tex 2-2,3 vid max 2,5 (säkerhetsventilens utlösningstryck)
Kolla efter ev. tryckminskning ett par dagar
 
Exp.kärlet är alltså helt samt med rätt förtryck, då kan vi bocka av det.
Säkerhetsventilen är bytt (2,5Bar) och den droppar det aldrig vatten ifrån, då kan vi bocka av det också.
Du har fyllt och luftat enligt vad jag skrev i tidigare inlägg, då kan vi bocka av det.
Systemtrycket borde då också vara ok, runt 1Bar. Eller sjunker det?
Stämmer detta?
 
Åsa Lund
Nix, förtrycket är inte kollat.
 
Det var värmeväxlaren i bergvärmen som gått sönder så gasen läckte ut i värmesystemet.
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
Eftersom huggan hittat problemet kanske jag kan få låna tråden lite då jag har samma problem.

Har ett hus med källare, entréplan, andra våningen och en vindsvåning, och här är det alltid problem med luft och skvalande element i vindsvåningen.

Hur kollar jag förtrycket, måste hela systemet tömmas? och varför är det så viktigt med rätt förtryck?

Säkerhetsventilen ska jag kolla

Fylla till strax under ventilens maxtryck och därefter lufta, om det är så mycket luft att trycket sjunker till under 1bar, ska jag fylla på till max igen? eller bara toppa i lite? Om trycket ligger på säg 2 bar efter luftning ska man "lufta" ur till rätt tryck?

efter fyllning och luftning så ska trycket upp till nära max igen i några dagar, ska man släppa ner trycket sen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.