Hej
Jag har funderingar på att bygga staket till vårt hus.
Har staket på endel av tomten och vill att detta skall se likadant ut.
Men det blir ju några spjälor som skall tillverkas typ 450 st.
Staketet är ju inte så komplicerat men spjälorna skall ju ha en avrundning i toppen. En radie.
Hur skulle ni tillverka denna. Fräsa med fräs eller såga med sticksåg.
Spjälorna skall vara ca 60 breda och 30tjocka. (dumma dimensioner jag vet).
Har inga bra erfarenheter av att kapa med sticksåg då bladet gärna sticker iväg i underkant
 
Varför inte bandsåg?
 
Jo det är ju ett alt. Köpte ju en billig från jula. (dum som jag var) den funkar väl ett tag ialla fall.
 
Hur stor är radien? Är det inte så mycket kanske du kan trava ihop ett antal spjälor med limknektar och sen hyvla radien med elhyvel?
 
calle336 skrev:
Jo det är ju ett alt. Köpte ju en billig från jula. (dum som jag var) den funkar väl ett tag ialla fall.
Då är det ju ett utmärkt tillfälle att ha ihjäl den och köpa en riktig istället ;)
 
Radien är ju 30mm 60mm/2 ;)

Haha jag gillar din tanke mexitegel
 
Aha, den skall vara helt rund, tänkte att kanske bara hörnen var avrundade ngn cm eller så.

Ja då har du ett drygt jobb framför dig :)
 
Hemmakatten
Kan du inte ha spetsiga toppar? Vansinnigt mycket enklare och snabbare. Vid vårt förra hus byggde grannen och vi ett nytt, 35 m staket/plank tillsammans. Jag hade byggt enkla mallar/mått så det var enkelt både att kapa i rätt längd och att såga till spetsarna. Använde en sticksåg till allt eftersom det då var den enda såg vi hade.
 
Tillverka först en sådan planka på valfritt sätt. Använd den för att tillverka en mall/jigg och såga mot den med sticksåg. Borde väl fungera. Jag har gjort så själv, men med mycket större radie, och det funkade bra.
 
Kolla verktyget man fräser vändspår med i golvvärmespån och kopiera det :)

Eller nöj dig med att kapa hörnen, alltså ställ upp alla spjälor mot varandra, snedställ cirkelsågen och ta alla på två kap
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.