peternicklas
1. Tittar man på tomtkartan som mäklaren bifogar så visar den hur tomtgränsen är, stämmer med Hitta.se.
2. Hela bryggan ligger på kommunens mark. I bakkant på bryggan finns en stenmur, skulle tro att det är tomtgränsen.
3. Kommunen tycker bara det är bra att husägarna "tar hand om tomtremsan" annars får ju de åka ut och sköta den.
Tror inte kommunen bryr sig.
 
  • Gilla
jens71
  • Laddar…
peternicklas skrev:
.
3. Kommunen tycker bara det är bra att husägarna "tar hand om tomtremsan" annars får ju de åka ut och sköta den.
Tror inte kommunen bryr sig.
Bäst vore väl om kommunen anlade en gångväg och likt i Hudiksvall tvingar de berörda husägarna att sätta staket längs deras tomtgräns mot gångvägen. Har för mig det var infört i detaljplanen i Hudiksvalls fallet och hot om vite kom pga att staket inte kom upp.

Att inte kommunen bryr sig tror jag inte, det här måste ju vara en njutning för de lågavlönade i byggnadsnämnden att klämma åt.

Räcker väl om någon anmäler brottet mot strandskyddet som bryggan/orna utgör.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B
Det kan mycket väl vara så att det är en GA(Gemensamhetsanläggning) alternativt en last som ligger på kommunen att berörda fastigheter har rätt att nyttja marken. (mest troligt vid vägar dock...) Så även om Hitta inte visar det, så betyder det inte alltid att det är nåt fel...

Fast i detta fallet verkar det lite långsökt.. ;)
 
Jag håller med om att det kan vara lite otydligt i annonsen även om den är korrekt i sak.

Däremot har jag väldigt svårt att förstå varför det tvunget ska anmälas eller byggas stigar etc. bara för att de inte ska kunna få nyttja den lilla remsan. Det måste vara jobbigt att vara så avundsjuk...
 
  • Gilla
Coolman och 10 till
  • Laddar…
pjodden skrev:
Jag håller med om att det kan vara lite otydligt i annonsen även om den är korrekt i sak.

Däremot har jag väldigt svårt att förstå varför det tvunget ska anmälas eller byggas stigar etc. bara för att de inte ska kunna få nyttja den lilla remsan. Det måste vara jobbigt att vara så avundsjuk...
Jag såg inte en enda kommentar som ansåg att de inte får nyttja remsan, däremot är det ju husägarna som har byggt upp ett staket för att hindra övriga kommuninvånare att nyttja denna lilla strand och brygga fastän de har precis lika stor rätt till det som någon som råkar bo 20 meter därifrån. Kalla det avundsjuka om du tycker det känns bättre, men i det här fallet har det inte ett dugg med det att göra. Eller tycker du kanske att vi ska skita i allemansrätten och dylikt och bara återgå till "först till kvarn"-principen? I sådana fall vet jag flera fina stränder där jag borde kunna smälla upp ett staket så att det blir mitt.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 8 till
  • Laddar…
peternicklas
Pytt skrev:
Jag såg inte en enda kommentar som ansåg att de inte får nyttja remsan, däremot är det ju husägarna som har byggt upp ett staket för att hindra övriga kommuninvånare att nyttja denna lilla strand och brygga fastän de har precis lika stor rätt till det som någon som råkar bo 20 meter därifrån. Kalla det avundsjuka om du tycker det känns bättre, men i det här fallet har det inte ett dugg med det att göra. Eller tycker du kanske att vi ska skita i allemansrätten och dylikt och bara återgå till "först till kvarn"-principen? I sådana fall vet jag flera fina stränder där jag borde kunna smälla upp ett staket så att det blir mitt.
Jo det handlar om avunsjuka OCH pengar. Gör om remsan till en bil eller cyckelväg, hur mycket hade huset sjunkit i pris? Jag tycker det är mest tråkigt för den som köper det dyrt och senare inser att de INTE har en strandtomt.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
pjodden skrev:
Jag håller med om att det kan vara lite otydligt i annonsen även om den är korrekt i sak.

Däremot har jag väldigt svårt att förstå varför det tvunget ska anmälas eller byggas stigar etc. bara för att de inte ska kunna få nyttja den lilla remsan. Det måste vara jobbigt att vara så avundsjuk...
Jag undrar varför somliga tycker det är okej att de stänger av stranden och gör den provat med staket? Är det avundsjuka att värna allemansrätten? Strandskyddet är bland annat till för att alla ska ha tillgång till strandområdena. Det är dumheter att prata om avundsjuka i det här fallet. De ska följa samma lagstiftning som alla andra.
 
  • Gilla
twoody och 6 till
  • Laddar…
När jag skrev "inte nyttja" ovan menade jag givetvis inte att de skulle bli förbjudna att använda det. Det förutsätter jag att ni förstod om ni hade velat.

Min poäng var att det på många ställen bl.a. häromkring där jag bor så finns en liten allmänning på ena sidan huset utan naturligt användningsområde för allmänheten. Då ser jag heller inget problem att en husägare nyttjar det mer än som allmänning. Ja det är kanske fel ur juridisk synpunkt men ingen lider ju av det och då har jag svårt att se vad som är fel.

Många är glada att hänvisa till allemansrätten men jag tror att de flesta har väldigt begränsad kunskap om den, även jag. Dock har jag svårt att tro att den gäller inne bland villatomter.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Den annekteringen var inte det värsta jag sett. Gå in och ta en titt på strandtomterna i Hässelby så får ni se http://www.hitta.se/kartan?s=26543b69. Där har ingen tomt egen anslutning till vattnet, utan samtliga är avskärmade med en allmänning, med få undantag. Mig veterligen är detta ganska unikt.
Jag tycker inte att det handlar om avundsjuka när man faktiskt bygger in kommunens tomt med staket och häckar och hävdar att det är privat tomt, samtidigt som övriga innevånare inte inte får tillgång. Hade de köpt sin mark hela vägen mot vattnet så skulle jag inte säga något, men tar man upp emot 600 m2 och anlägger tomt så känns det lite magstarkt. Det kallar jag annektering. Det vore faktiskt väldigt trevligt med en strandpromenad i stället.
 
Oj, de där i Hässelby har verkligen tagit i ordentligt. Skulle inte förvåna mig om det sitter skyltar mot strandlinjen om privat område och förbud mot att lägga till med båt.

Om kommunerna tillåter detta utan att ta tag i det, så rättfärdigar ju de att vem som helst i princip kan anlägga en brygga längs vilken kommunalt ägda strandremsa som helst.
 
På tal om annektering: Har en liten gård med mark 6ha i Hallands inland utom detaljplan men med samlad bebyggelse. Ytterst i väster finns en å och i öster ett dike, däremellan Natura 2000/riksintresse/strandskydd = får inte bygga nåt utan dispens. Må så vara men jag börjar tröttna på att sköta marken utan att kunna dra in en enda krona som täckning. Rådighetsdirektivet gäller i stort inte strandskydd. Det tar en hel del tid & pengar då det kalhöggs och planterades (tätt tätt) 89-90.

Annekterat och jag skall hålla nationalpark samt städa efter nyttjarna av allemansrätten, kul.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag tror det ser likadant ut om man panorerar runt hela stor-Stockholm, tyvärr...
 
Ganska vanligt vill jag påstå att kommunal mark lånas i anslutning till tomter, strand eller inte. Kommunerna bryr sig sällan, börjar kommunen vilja ha tillbaks marken så måste kommunen även sköta den vilket kostar pengar, pengar som inte finns. Kommunal "skötsel" av grönytor som ligger lite off brukar betyda meterhögt gräs i Linköping som det gällde i detta fall och som jag råkar känna till.
Sedan förstår jag inte varför det enl vissa nödvändigtvis ska anläggas gångstråk och staket på denna markplätt. Ska kommunen använda marken till något specifikt, så visst, men baraföratt för att jävlas luktar bara illa av jantelagsdriven gråsossementalitet. Finns inte direkt ont om strand att promenera vid i Linköping.
 
Redigerat:
  • Gilla
mirakelmilla och 3 till
  • Laddar…
Eller så får kommen helt sonika se till att sälja marken till berörda fastighetsägare till marknadspris eller varför inte arrendera ut marken. Samt att de bodre få betala förr bryggan de får på köpet ;), enkelt sätt att dra in pengar till kommunal verksamhet
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Arrende vore ju lämpligt, användningen formaliseras. Frågan är hur intresserad kommunen är av detta, mycket enklare att bara inte se och om nu marken någon gång ska användas till något är det bara att ta tillbaks, krångligare med ett arrende som måste sägas upp korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.