Hej!

Jag har precis köpt lägenhet och vill lägga betonggolv i vardagsrum/kök (ca 23 kvm). För tillfället ligger det ca 2 år gammal ekparkett, är det möjligt att lägga direkt över detta, eller måste jag ta bort det först? Är det någon som har erfarenhet om att lägga betonggolv själv, är det komplicerat? Kostnader? Resultat?

Tackar!:rolleyes:
 
Hej
Välkommen till Bygga hus!

Vad är det för golv du vill lägga? Gjuta betonggolv,lägga klinker eller lägga matta med klinkermönster?
 
Det kanske räcker att bara ta bort parkettgolvet isåfall.... :p
 
Tror du det? Antar att det skiljer sig från hus till hus vad som ligger under parketten, men det känns som att det krävs någon form av arbete efter att man tagit bort allt?
 
Hur gammalt är huset?
 
S
Hagbergc skrev:
Tror du det? Antar att det skiljer sig från hus till hus vad som ligger under parketten, men det känns som att det krävs någon form av arbete efter att man tagit bort allt?
beror ju på vad som är under.
beroende på hur man gör "betong"golvet så kanske man kan ha det direkt på parketten.
 
Krilleman
Vissa hus kan ha vanlig sand direkt under parketten...

Bryt upp ett hörn och kika vad du har!
 
Enk Projektet skrev:
Hur gammalt är huset?
Själva huset är från 30-talet, men högsta våningen gjordes om från vind till lägenheter 2012, det är där jag bor nu!
 
Kolla under det bef. golvet, ring en betongfirma, kolla pris då du kanske behöver en pumpbil som sprutar in ett lager på någon cm eller mer för att sedan slipa och behandla med tex vax o/e olja/impregnering och pigment. Kommer bli tokfint men inte speciellt billigt, det är dyrt att ligga på topp som Frank Andersson aldrig sa....
 
Hagbergc skrev:
Själva huset är från 30-talet, men högsta våningen gjordes om från vind till lägenheter 2012, det är där jag bor nu!
Du behöver kolla hur bjälklaget ser ut och om det är möjligt att gjuta på några cm betong som sedan slipas.
 
  • Gilla
Strulmaja
  • Laddar…
S
varför gjuta?
går ju få samma effekt utan flera cm tjock betong platta?
 
SBH skrev:
varför gjuta?
går ju få samma effekt utan flera cm tjock betong platta?
Hur då?
 
Vinyl med betongstruktur, ska själv lägga det i köket. Snyggt , billigt , mjukt och varmt att gå på. Slipper bekymra sig om fläckar om man spiller på golvet.. Vilka är nackdelarna ?

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.