R
Jag skulle vilja skapa en lösning för att blockera utfarten från vår tomt (enda vägen ut från tomten). Detta för att säkerställa att inte dottern knatar iväg när man tittar bort. Jag var inne på en lösning med nät som är lätt att sätta upp och ta bort när man ska ut och in med bilen. Men de får inte va ett nät som lillan kan stoppa in huvudet igenom. Som synes på bilden så är infarten en backa med rabatt på varje sida. Hur har ni andra barnföräldrar gjort (förutom att hålla koll på barnen hela tiden). Har ni förslag?
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grind?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
R
jo, en grind hade varit bra om marken var plan men den sluttar. De finns inte någon form av stolpar med nät man kan spänna upp och plocka ner enkelt? Öppningen är väl ca 5 meter.
 
Redigerat:
BigR
Roland112 skrev:
jo, en grind hade varit bra om marken var plan men den sluttar. De finns inte någon form av stolpar med nät man kan spänna upp och plocka ner enkelt? Öppningen är väl ca 5 meter.
Vi hade samma dilemma med våran uppfart så jag byggde ett par lätta sågbockar av överbliven tryckt trall som jag ställer dit vid behov. Annars använder jag dom som, ja som sågbockar!
 
D09
En skjutgrind?

Borde väl gå hyffsat om man gör den i trä och har hjul under?
 
Vore det inte bättre att infarten är utanför stängslet, det vill säga att stängslet är mellan trädgård och infart? Då kan man ju köra ut och in utan problem (och vara ganska så säker på att det inte finns något barn bakom bilen när man börjar backa).
 
D09
Nät är väl alltid lurigt om man inte får väldigt små maskor så inget djur etc kan fastna
 
En ordentlig blomlåda du drar ihop av trä på varje sida som dessutom får dubblera som fundament för en dubbelgrind. Ett par cementplattor i botten om den inte blir tillräckligt tung. Då slipper du ju bygga något fast då detta låter som ett lite övergående problem
 
R
Tanken var att spänna upp nätet om dagen då man är ute men de kanske blir svårt...?
Om man ska bygga en grind, hur bör jag då göra, de blir ju en väldigt lång grind som hänger i ett fästa på en av sidorna med betongfundament i rabatten?
Nån som kan skissa på en konstruktion så hade jag varit tacksam!!

Jag tog fram en exempelbild över hur de ser ut:
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi har gjort som "Polyene" beskrev och gränsat av tomten från infarten med staket och grind och det funkar kanon.
Så riskerar man inte att backa över varken barn eller hund :)
Låter lite krångligt med ett nät, och framförallt inte så snyggt.
Inköp av en villagrind kanske?
 
Kompostgaller vid utfarten är man uppvuxen med, fästes ihop med spiralerna så dom är enkla att vika undan/ihop.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Roland112 skrev:
...
Hur har ni andra barnföräldrar gjort (förutom att hålla koll på barnen hela tiden). Har ni förslag?
...
Nu skall jag ta mig friheten att vara ett sånt där gammalmans-besser-wisser-surkart :p

Barn i förskoleåldern skall aldrig lämnas utan uppsikt!

Det finns säkert tusen andra sätt för lillan att smita ut, eller för den delen skada sig inne på tomten,
även om du ordnar en tät grind vid garageuppfarten, så jag undrar om du inte kämpar i motvind.

När barnet vill ut, så går man med det ut.
När man vill/måste in, så tar man med sig barnet in.

Och ja, jag har två barn,
och vi hade inte staket och grindar runt hela tomten när de var små heller :)
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Barn i förskoleåldern skall aldrig lämnas utan uppsikt!
Redundans är aldrig fel.
 
Ett sånt där elstängsel som man har för att hålla vildsvin borta borde väl funka bra?
Efter första rymningsförsöket behöver du väl inte ens ha strömmen på! ;-)
 
D09
En grind stoppar inte en unge, man köper sig några sekunder.
Alt köper någon sekund åt en bilist.. Ibland räcker det :)

Lillgrabben lärde sig tidigt både lås till ytterdörr, barngrind etc

Magsår över den där...

Vildsvinstängsel har jag inte testat än..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.