De sitter på max för stunden utan knappt märkbart bättre resultat. Med luckan menar du då huven på bilden ovan?
 
Nej, luckan där du ser fläkten. Då suger fläkten in luft direkt från rummet och berör inte kanalen ut till gallret/huven (som på bilden ser ganska igendammat ut på undersidan där luften tas in) och blåser det då mer i tilluftsventilen så är problemet mellan fläkten och gallret/huven
 
Provade det, smart tips för övrigt, men det vart ingen märkbar skillnad möjligtvis liten. Får väl rycka ut fläkten och rengöra den med, ska även upp och kika vi huven idag men nu känns det ju som att det inte lär göra någon skillnad.

Fler tipsmottages gärna!
 
klasses skrev:
Som ni ser är det en jävla röra och underlaget att besvara frågeställningen på är kanske inte tillräcklig. Inser också att jag har jävligt dålig koll på hur rören för frånluft går uppe på vinden med det övre badrummet, men den fungerade ju å andra sidan precis efter vad jag skulle ha. Den sög ut ungefär 40l och den skall väl ligga på ungefär 80% av tilluften om jag inte minns fel.
[/QUOTE

Tilluften ska vara mindre än frånluften, ca 80%, för att det ska finnas ett undertryck i huset så att fuktig inomhusluft inte trycks ut i väggar och tak. Går att hyra flödesmätare av Soliduct. Mät flödet på uteluftens intagskanal och i tilluftdonen och kontrollera att summan blir densamma.
 
Kommer du åt att rengöra undersidan av tilluftsbatteriet? Det har kanske körts utan filter nångång och då kan det lätt ha tätat till lamellerna i batteriet.Det brukar bara vara tätt den första cm. Har du tryckluft så lossa på tilluftsröret och blås försiktigt neråt (mot den normala luftriktningen) Har svårt att tro att det skall vara tätt i övriga tilluftskanaler. En möjlighet är naturligtvis att nån rörskarv på vinden har gått isär så mestadelen av luften blåser ut där men batteriet i första hand
 
Ute och söver barn så svarar mer fullständigt om ett tag, men jag får ingen större mängd luft i de don som kommer innan vinden heller. Det borde jag väl kunna få?

Om et inte framgått så är jag för övrigt helkass på det här. Kanske ska nämnas också att jag itne har något vattenburet system till pumpen, utan den fungerar som varmvattenberedare och värmer tilluften (i teorin i alla fall).

Läser i denna http://www.nibe.se/nibedocuments/11515/011480-1.pdf och fastnar lite också på
felsökningsdelen. Är et något av det som kan påverka? Säkringen, då går den väl inte alls misstänker jag?

Inser också att jag inte kommer upp i de 28l/s som är minimum står det för att den ska fungera bra.


fel.JPG
 
Redigerat:
WP_20150403_11_27_18_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog mig upp i alla fall och noterade att där sitter inget galler alls. Nu stod jag på tårna och nådde precis med kameran men av alla andra huvar jag kan se så går frånluften alltid längst fram så att säga och uteluften tas in i den nedre delen av huven. Bortsett från att man faktiskt ser in i rören så skulle det ju kunna bo en fågel därinne med det här upplägget eller hur?
 
Det syns ju tydligt att det sitter en berguv där inne. Måste ju vara ögonen som blänker :-D
 
Eller hur?! Är såna fridlysta eller får jag jaga ut den?

Skämt åsido, visst brukar det väl sitta galler eller gör det inte det? Nu testade jag ju ovan förslag och tog bort filterluckan så att fläkten kunde ta luft från tvättstugan där den står och i och med att det inte gjorde någon skillnad så känns det inte lika muntert. Annars hade jag varit övertygad om att det var en uv därinne pga. avsaknaden av galler.
 
Återstår att se om undersidan på värmebatteriet har blivit tätt med skit. De 28l/s är nog frånluftens flöde för att värmepumpen skall fungera ok.
 
exerg skrev:
Återstår att se om undersidan på värmebatteriet har blivit tätt med skit. De 28l/s är nog frånluftens flöde för att värmepumpen skall fungera ok.
Ska vara 61 på den här bilden va? Vet inte hur tillgängligt det är där, antar att man plockar fläkten för att komma dit? tilluftsbatteri.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Precis, ut med filtret först därefter hela tilluftsfläkten enligt manualen. Vilken årsmodell av 410P är det? Vissa saker är faktiskt bättre och enklare förklarat i manualerna till de tidigare årsmodellerna.
 
Du kan efterblåsa sedan (efter att mekaniskt tagit bort den värsta smutsen på undersidan) genom att lossa slangen/röret som sitter på 93 och blåsa ner i 4-hålet. Kör inte med maxtryck så det riskerar att vika alumimiumflänsarna i batteriet.
 
Kan det vara så att frostskyddspjället har hakat upp sig i delvis stängt läge?
 
Redigerat:
Det är en 07 eller 08 tror jag. Får de när jag hinner ge mig på detta, rustar för släktkalas nu i påsk. Återkommer med resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.