Sitter här och räknar för sista gången hoppas jag men blev osäker om man räknat rätt.
Först så räkna jag på sättet att jag delar sidorna med cc-måttet. alltså. garaget är 12x7m.
och då räkna jag:
12000/600 = 20 st. blir ju antalet reglar och två sidor alltså 40st, och då tänkte jag man tar de gånger höjden 3.6 eller längden på reglarna jag tänkte ha. och då blev det 144m plus dem som ligger under och över alltså, plus 36m, sen dem där extra i hörnen för innervägg och blev det ju en typ 15m till. och på alla fyra väggar sen landade jag på 322.8m. Och har även gjort så på luftspalts läkten, bär/ströläkten.

Men kom på, det är fel va? så räknar man om man vill få fram antalet reglar kanske??

För när jag tittar på svenskträ och deras virkesåtgångs tabeller och räkningar deras 3.6x12x1,67+3.6 formel för en vägg så får jag på alla fyra väggar sammanlagt 242,856 lm.

Och det är ju ganska bra om jag räknat rätt så får rätt antal och även ekonomiskt. =)
Så blev lite fundersam.
Är det bara följa svenskt träs formel så blir de bra och man får som säga rätt mängd sen när man pratar med dem man ska beställa material ifrån så inte blir t.ex för mycket om jag räkna på andra sättet?
 
Den andra formeln du presenterar ger hur mycket som behövs till stående reglar. Inget mer. Du räknar ut 12000 / 600 = 20. I den andra formeln har du 12 * 1,67 = 20. Eftersom du har 20 mellanrum blir det 21 reglar. Därför adderar de 3,6 m till.
 
hmm, okej, men där man ska beställa virke, vill inte dem ha vilken längd man ska ha reglar i och sen hur många meter?

Är just de som blir lite fundersamt eftersom i dem där räknesätten jag använt i detta fall, får två olika metertal, och då är antingen båda för lite eller den ena för mkt och räknat fel, och för mkt vill jag inte ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.