Vi har en Ariston AQM9D49U (det säger mycket va) som har börjat väsnas. Först trodde jag det var för att fjädrarna trumman hänger i och dämparna undertill var slitna så dom bytte jag. Men oljudet kvarstår.

Nu går maskinen med tvätt i och låter. Har plockat av lite plåtar för att kunna lokalisera ljudet och jag inbillar mig att det kommer från trumman. När jag har snurrat för hand på trumma och motor har det känts bra.

Hur sitter trumman lagrad i framkant på tvättmaskiner? I bak hänger den ju via remhjulets lagring.

Vad kan det vara som felar? Vill ogärna köpa nytt för då blir det både tvättmaskin och torktumlare. Den nuvarande är en kombinerad tvätt/tork och tar 9/6kg så den är väldigt bekväm när man har småbarn. I med tvätten och ut kommer torr tvätt. Säkert inte alls energieffektiv dock.
 
Tog en ficklampa nu och stack in huvudet i trumman. Snurrade samtidigt som jag lös genom hålen. Kunde inte se något ligga där. Kollade precis vid bälgen också, inga främmande föremål.
 
H
Kolla silen.
 
Redan gjort, vara bara gegga i den men inget annat.
 
A
Bytt fjädrar och stötdämpare? Vad du kostar på den maskinen...
Är det verkligen inget ljud när du snurrar trumman för hand?
Nej det är inga lagringar i framkant
Sitter valkarna fast?
.
 
Dem kostade inte så mycket. 600pix för de delarna. Ska vi ersätta den så kostar det knappast under 10kkr för en tumlare och en tvättmaskin. Så om jag lagar den för 1500kr så har jag sparat 8500kr.

Inget ljud när jag snurrar på trumman alls. Låter så fint och tyst så. Det ser ut som valkarna sitter fast. Jag var och pillade på dom igår för att leta skit.

Ska lossa bakstycket igen idag och rycka lite i remhjulet ifall det lagret skulle vara slitet.
 
A
Omtrumman går mjukt och fint runt är det varken motor eller lager
Kan du lägga upp ljudet här?
 
Har du kollat att motviktsstenarna sitter ordentligt fast?
Vår maskin lät förjävligt när dom lossnade.
En reparatör var hit och satt fast våra på garantin, med Loctite på skruvarna.
 
Jag har ryckt i motvikterna men kände inget glapp. Bör nog gå över och dra åt ändå bara för att utesluta det.

Jag filmar under dagen och lägger ut.
 
Kände på trumman nu och det finns ett tydligt glapp. Blir till att riva ned skiten och se vad det är för lager.
 
Lagret kasst, svetsad trumma = tippen.

Ny maskin beställd, denna gång en Electrolux.
 
A
var glappet axiellt eller radiellt

radiellt kan det vara ganska stort glapp orginal

trumma komplett kostar ca 2.000.-

Är du säker på att du vill ha en electrolux?
 
Glappet var åt alla håll.

2000kr är för mycket för att laga den.

Är väl inget fel på Electrolux? Specen passade och hyffsat pris.
 
A
Det är ju fem års garanti, som tur är.
 
Menar du Ariston eller Electrolux? Ariston maskinen är mer än 5 år. Om Electrolux har 5 år så är det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.