Jag har i någon tidigare tråd läst om någon som byggt i lättbetong med 100 mm tjocka innerväggar. Är 100 mm tillräckligt med tanke på ljud? Några andra aspekter (värmelagring undantaget)?

Vad är en vanlig dimension för tjocklek på icke bärande innerväggar? Jag tänker ha puts även interiört.
 
Det beror på vilken densitet vi talar om. För 400kg/m[sup]3[/sup] anges R[sub]A1R[/sub] till 32dB, vilket får anses otillräckligt. 40dB dämpning fås med 17,5cm och densitet 700kg/m[sup]3[/sup]. Dessvärre med detaljplaner och snålt tilltagna boytor vill man inte gärna ha tjockare innerväggar än nödvändigt. Såtillvida stålprofiler med gipsväggar inte är ett alternativ för dig, bör du kika på ett annat material för innerväggar än lättbetong. Inom parentes brukar Xella GmbH, tillverkaren av Ytong, hänvisa till Silka. Silka-block, 12cm tjocka dämpar 45dB (Rw=48dB). Hemligheten ligger i dess densitet, 1500kg/m[sup]3[/sup].
 
Massiv betong borde väl vara ett alternativ?
 
isolde skrev:
Det beror på vilken densitet vi talar om. För 400kg/m[sup]3[/sup] anges R[sub]A1R[/sub] till 32dB, vilket får anses otillräckligt. 40dB dämpning fås med 17,5cm och densitet 700kg/m[sup]3[/sup]. Dessvärre med detaljplaner och snålt tilltagna boytor vill man inte gärna ha tjockare innerväggar än nödvändigt. Såtillvida stålprofiler med gipsväggar inte är ett alternativ för dig, bör du kika på ett annat material för innerväggar än lättbetong. Inom parentes brukar Xella GmbH, tillverkaren av Ytong, hänvisa till Silka. Silka-block, 12cm tjocka dämpar 45dB (Rw=48dB). Hemligheten ligger i dess densitet, 1500kg/m[sup]3[/sup].
Vilken dämpning får du med stålprofiler med gipsväggar ?
Hur fäster man stålprofilerna om man har golvvärme ?
Fler tipps på inner väggar med bra buller dämpning ?
 
Utan att vara helt säker, tror jag att kombinationen dubbla gipsskivor, 8cm stenull, dubbla gipsskivor ger 40dB dämpning. Använd helst stålprofiler då träreglar har tendens att orsaka sprickor i putsen. Stålprofiler kan limmas mot (betong)golvet om du känner dig osäker på värmeslingans exakta placering.

Icke att förglömma - Gipsväggar kommer inte att lagra värme, speciellt när du brassar på i kaminen  :cool:
 
  • Gilla
Daniel Borg
  • Laddar…
Bry dig inte om vad du har för tjocklek i väggarna det räcker med 10 cm lättbetong. Det är genom dörrar och dess ventilationsspringor som det mesta ljudet går. Jag har 10 cm och har inget problem med ljudet. Det bästa är att ha samma material i så stor utsträckning som möjligt med tanke på rörelserna i huset. Det enda som jag har i annat än lättbetong är taket. Bägge bjälklagen, alla inner och ytterväggar är i lättbetong. Inga sprickor eller problem med rörelser ännu efter 2 år.
MVH Honken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.