Hej!

Min cylinda ger felkod F2 och pumpen går konstant även när den är avstängd, den har även börjat diska dåligt så jag antar att det är någon slang invändigt som har kleggat igen. Vilken sida ska man öppna och vilka slangar brukar det klegga igen i?

Avloppsslangen är ganska lång (Ca 40cm för lång) och när pumpen slutar gå så rinner det tillbaka lite vatten, vet inte om det är ett problem. Den inte till avloppen utan den har en "kran" som sitter på diskbänken där vattnet rinner ut i avloppet, inte sett det tidigare.

Tacksam för hjälp!
 
A
Det kan bli täpt i kranen.
Då orkar ha inte pumpa ut allt vaten och när nytt fylls på så blir det för mycket
Överflödet hamnar i maskinytrymmet längst ner i maskinen varvid en flotör flyter upp och sluter en brytare och tömningspumpen startar.
Vattnet pumpas dock inte ur utan du måste tömma detta själv.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Inte något annat fel? Vår hade kretskortet brunnit på när pumpen betedde sig så. 2500 för kort + 2500 för rep. 1000 kr felsökning (som man får tillbaka om man köper en ny Cylinda).

Trist för själva maskinen var fräsch trots 6 år och en diskmaskinreparatör köpte den sedan gladeligen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Tack. Det kommer tillbaka lite vatten, ungefär upp till halva silen. Men det här hände för ca 7 månader sedan, då fick den stå över natten och sedan fungerande den. Jag körde ett antal program tidigare i veckan med avkalkning och citronsyra. Möjligt att något ha släppt.

Fyllde på vatten och lät den pumpa, det sprutade ut rejält ur kranen vid diskbänken, så tryck finns det. Tog upp kranen men såg inget konstigt, verkar bra flöde.

Men vi har inte varit så noga med att skölja av disken innan så jag tror att något har täppts igen.

Dock är den krånglig att få ut, klinkersen ligger upphöjd och då når inte riktigt fötterna för att skruva på dem.
 
A
Jo helt tomt brukar det inte bli.
Det är ju möjligt att stoppet var tillfälligt.
Den kanske tar in för mycket vatten pga givarfel. Då blir symptomen lika dan.
Spolarmsväxlaren kan läcka, då är risken för att kretskortet går stor
Kammaren till pressostaten kan vara igensatt.
Diskpumpen kan läcka från utlopp eller axel
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Tack! Du har aldrig någon sprängskiss för Cylinda? Första gången jag öppnar en diskmaskin, då slipper jag gissa.
 
  • Gilla
Tmgssd
  • Laddar…
  • Gilla
Tmgssd
  • Laddar…
Fick en liten knodd mitt upp i allt i hop plus har tvättmaskinen börjat låta som ett jetplan (tror det är ett lager), så det blev lite allt på en gång. Diskmaskinen är lite besvärlig att ta ut, finns inget utrymme och benen går inte att sänka mer.

Fick lös plåten och kunde se att det var vatten på plåten, ska försöka torka ur den under. Har jag tur så var det tillfälligt.

En vän till mig har en gammal Husqvarna från ca 1995, den går fortfarande. Min maskin är kanske 4-5 år? Men görs det maskiner med bra livslängd längre? I så fall vilken?

Jag funderar iaf på att köpa en ny eller om jag hittar något bra begagnat, både diskmaskin och tvättmaskin. Vad ska jag leta efter?
 
Hittade en vakuum sug i garaget. Så jag lyckades suga ur allt vatten och kör en maskin.
 
Jag hjälpte svärfar i veckan med en äldre Cylinda som pumpen gick hela tiden på. Där var det ett relä på kretskortet som var felet. De syntes de var svart och bränt på plasthöljet på relät så jag beställde ett från elfa för 80:- med frakt och lödde dit och sen fungerade den.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
A
Jag tror inte att det är något allvarligare fel på din disk den bör hålla mer äv 15 år.
Det gör ju definitivt även den gamla husqvarnan (Torsvikare)
Dagen Husqvarnor håller väl 2år innan första servicen som tur är att de har 5års garanti.
Jag tycker att du fortsättningsvis väljer cylindas sverigemodeller eller Siemens i premiumsegmentet
De håller längst.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Ok tack. Nu när jag sög ut vattnet och provade köra idag, kommer det mer vatten på plåten under programmet. Tar ett par minuter sedan varnar den igen.

Vad ska jag leta efter?
 
Nu fick jag ut den, efter lite blod och svett. Den står i garaget nu. Om man ska provköra den, måste vattenslangen ha tryck? Eller räcker det med att ha slangen i en hink med vatten?

Jag har en trädgårdsslang i garaget, måste i så fall hitta någon koppling som passar om den behöver tryck.
 
A
inloppsslangen måste ha tryck
det finns gardenakopplingar med utvändig gänga som passar

ta bort den bakre plåten så ser man oftast bra en stark ficklampa är bra
leda efter droppande vatten från spolarmsväxlaren sitter mitt i uppe svart sak rakt under spolarmen
leta efter sprut från litet hål i slangen mellan pumpen och spolarmsväxlaren

leta efter dropp från avhärdaren och överdelen av tråget som spolarmsväxlaren sitter i

om det är lite vatten i botten så ser man oftast var dropparna slår ner
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
A
och inte minst från pumpmotorns axel - kan vara svårt att se.

dra i avloppsslangen och håll för med tummen när den tömmer
 
  • Gilla
Tmgssd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.