Hej

Vad tror ni om att jag kopplar tillluften till min kamin genom att ta från krypgrunden?
kan man suga ut lite fukt på så sätt när man eldar?
eller så kopplar jag en spjäll som jag kan styra så att jag drar tillluft bakom kaminen genom väggen och kan vid behov dra tillluft genom krypgrunden?

Glad påsk.
 
Ett problem med krypgrunder kan vara att om man ventilerar mycket på vintern så blir det så kallt där att det blir kondens och fuktproblem på sommaren. Fast å andra sidan förbrukar en kamin så lite luft att det kanske inte gör någon större skada. Jag har svårt att se någon nytta med det då det brukar vara på sommaren fuktproblemen i grunden uppstår.
 
  • Gilla
Manbyggnad och 2 till
  • Laddar…
Ja det märkte jag..måste hitta ett sätt at få ut fukten på sommaren...öppna luckan till krypgrunden? och ventilera ut fukten via flvp..(obs luckan endast tillgänglig innefrån huset)
 
När jag satte in min kamin hade jag samma fundering. Blev dock avrådd av installatören. Han sa precis som Avemo skriver. Dessutom är kaminerna (iaf de som är tex svanenmärkta) så effektiva så de drar väldigt lite luft. Dock skall man ha ventilation i samma rum som kaminen står. Och den bör ha samma dimension som kanalen i skorstenen - iaf om du har en premodul skorsten.
 
  • Gilla
2433711
  • Laddar…
Jag har fått rekommendation att man i krypgrund skall dra friskluften för kamin i eget rör till utsidan av krypgrunden. med samma argument som Avemo nämner.
 
  • Gilla
2433711
  • Laddar…
Luftinsläpp direkt till kamin var ett idiotpåhitt under 70-talet då man inte kunde bygga problemfria hus och har hängt kvar sen dess. Det installerades ofta en takfläkt som skötte ventilationen men luftintag struntades i helt eller i otillräcklig mängd vilket gjorde att då kaminen inte eldades så sökte sig uteluften ,som ska ersätta den utsugna ventilationsluften, baklänges ner genom skorstenen och ut i rummet och luktade" blöt sot".Genom att släppa in kall uteluft direkt till brasan ödelade man möjligheten till bra förbränning. När en kamin tänds så gör de flesta det genom att låta luckan stå lite på glänt tills brasan tagit rejäl fart. Skulle vi nu ha kopplat in friskluft direkt till kaminen så gör undertrycket i huset att röken får ännu större fart..ut i rummet. Att ,som många tror, kaminen drar ut mycket uppvärmd luft är lika stolligt. En ganska vanlig brasa tar ca 1/4 av den luftmängd som ventilationen suger ut ur badrummet eller ca 1/50-del mot vad köksfläkten suger ut. De gånger det skulle varit befogat med luftintag till brasan var till öppna spisar som slukade 5-600 kubikmeter luft/tim men på den tiden var det som sagt ingen som tänkte till.
 
  • Gilla
2433711
  • Laddar…
2433711 skrev:
Ja det märkte jag..måste hitta ett sätt at få ut fukten på sommaren...öppna luckan till krypgrunden? och ventilera ut fukten via flvp..(obs luckan endast tillgänglig innefrån huset)
Fuktproblematiken i krypgrunder är av en sådan art att man inte kan ventilera bort den hur som helst. Om det är kallare i grunden än utanför så kan relativa luftfuktigheten i grunden vara högre än utanför trots att absoluta luftfuktigheten är lägre än utanför. Det finns då tillfällen när du kommer att öka fuktigheten i grunden genom att ventilera.

Det finns system som mäter den absoluta luftfuktigheten både i grunden och ute och ventilerar bara när absoluta luftfuktigheten är högre i grunden än ute. www.trygghetsvakten.se har ett sådant system, men verkat för det mesta förorda att vid valda tillfällen värma i grunden.

Åter till kaminen. Poängen med att ta förbränningsluften utifrån är att underlätta tändning i hus med mekanisk ventilation. Har du inte mekanisk ventilation finns ingen orsak att ta förbränningsluften utifrån.
 
  • Gilla
2433711
  • Laddar…
Tack för alla svar. Då gör jag så att jag installerar ett spjäll så att jag kan strypa tillluften som jag tar genom väggen bakom kaminen.

Jag kommer att ha en FLVP i huset. Det är tänkt att efter jag fått fart på brasan stryper tilluften. Så att FLVP kan återvinna värmen som kaminen skapar. Jag kommer att installera en ventilationssystem lägre bort i vardagsrum för att dra runt värmen ner och upp till FLVP via krypgrunden (för att värma upp krypgrunden lite under vintern). Förlorar jag för mycket energi tror ni?

Fördelen med att dra ventilationen genom krypgrunden är att jag slipper bygga boxar runt ventilationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.