Har råkat ut för detta på ett hotellrum i Wien för några år sedan. Handfat och dusch i ett rum, och en ensam toalett i ett annat bredvid. Dessutom så var det runda vred på dörren, så det gick inte att öppna med armbågen heller.
Kändes inte alls mysigt.
 
Polyene skrev:
Har råkat ut för detta på ett hotellrum i Wien för några år sedan. Handfat och dusch i ett rum, och en ensam toalett i ett annat bredvid. Dessutom så var det runda vred på dörren, så det gick inte att öppna med armbågen heller.
Kändes inte alls mysigt.
Vill man inte skita ner händerna så är det ju bara att ta lite papper i handen när man öppnar dörren. På insidan finns ju garanterat (= oftast) toapapper och utanför brukar det ju finnas papper vid tvättfaten.
 
Som någon skrev för ett tag sedan så borde det vara "körkort" för att köpa/planera nytt hus/renovera gammalt hus då det gäller löningar som detta och liknande. Huspolisen kan inrättas och arbeta under tex SÄPO:cool:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Äntligen får vi nytta av FRA ;)

Problem är till för att lösas. Finns alltid något man kan göra :)
 
Egentligen konstigt att mänskligheten överlevt på jorden. Sverige var försett med utedass i många hundratals år och jag betvivlar att det fanns handfat därinne, möjligen ett krus vatten utanför där man kunde tvätta sig. På förnäma Östermalm i Stockholm fanns hus utan centralvärme och med utedass på 70-talet och även dom överlevde....:D

Så faran och risken för jordens undergång om inte det skulle finnas ett handfat i samma utrymme är nog rejält överdriven, men det är ju både trevligt och praktiskt :)
 
  • Gilla
cem77 och 3 till
  • Laddar…
W
Det finns ju både våtservetter och handsprit i mindre format för de mest bakterierädda som får plats i fickan för den mest bakterierädda.
Håller dock med om att jag helst vill ha möjlighet att tvätta av mig händerna i samma utrymme som jag uträttar mina behov, dock är det väl av ett i-landsproblem😉
Det viktiga är ju att man tvättar händerna efter toalettbesök, och även innan man ska äta eller handskas med livsmedel. Det är ju en av anledningarna till att läkare klarar sig bra ifrån influensor, dvs dem ser till att ha god handhygien. ☺
 
Man får ju ta med i beräkningarna att det blir en värdesänkning då man ska sälja en dag, ingen annan än säljaren kommer ju tycka det är en bra lösning.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Egentligen konstigt att mänskligheten överlevt på jorden. Sverige var försett med utedass i många hundratals år och jag betvivlar att det fanns handfat därinne, möjligen ett krus vatten utanför där man kunde tvätta sig. På förnäma Östermalm i Stockholm fanns hus utan centralvärme och med utedass på 70-talet och även dom överlevde....:D

Så faran och risken för jordens undergång om inte det skulle finnas ett handfat i samma utrymme är nog rejält överdriven, men det är ju både trevligt och praktiskt :)
Man skall nog inte underskatta hygienens betydelse för den ökade medellivslängden.
 
Hemmakatten
Vi har en pytteliten gäst/extra-toalett. Och följaktligen en toalett som är lite mindre djup (3 cm) och ett pyttelitet handfat men som är tillräckligt för att tvätta händerna. Hälsa din bekant att det garanterat finns ett handfat som passar dennes toa.
 
-RB- skrev:
Man skall nog inte underskatta hygienens betydelse för den ökade medellivslängden.
Möjligt den samlade och totala hygeniska förändringen i vårt samhälle har spelat roll men jag tror knappast att placeringen av handfatet kan spela så stor roll på vår ökade livslängd.
Ett handfat inne eller utanför dörren kan nog inte spela så stor roll om vi ska leva ett par veckor längre :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Precis som oceanis skriver har vi klarat oss utmärkt utan rinnande vatten i hemmen. Det är dessutom så att många människor fortfarande lever med utedass och utan div. handfat och kranar utan att de dör för det. En kompis till mig hade en jaktstuga där vi fick hämta vatten med hink direkt från en källa under en kraftledning. Ingen av oss blev sjuka efter att ha varit på utedasset.

-RB- skrev:
Man skall nog inte underskatta hygienens betydelse för den ökade medellivslängden.
Visst, men vi har stora problem med allergier istället.

Allt detta är OT, men jag ville komma med ett motinlägg i den medicinska debatten. Den är irrelevant i mina ögon. Det här handlar om irrationella känslor...vilka man absolut inte ska förringa!

OnT:

Det kan inte finnas några regler som reglerar handfat i toalettutrymmen, i så fall skulle ju utedass vara förbjudna. Däremot finns sociala regler och förväntningar. Som framgår i tråden så skulle många av de som skrivit reagerat negativt om de kommit som gäster till din kompis och, som någon nämnde, skulle det nog uppstå lite frågor vid en framtida försäljning. Vi brottas också lite med samma fråga, vi har gästrum i källaren men endast toaletter på entréplanet. Vi skulle kunna få in en mugg under trappan men då finns ingen plats för handfat...därför har vi avstått, trots att tvättstugan fem meter därifrån har en diskbänk med både varmt och kallt vatten i kranen. Inte för att vi har problem med det utan för att vi förutser att gäster kan ha det.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Det är väl inte så ofta det är kö till en toa hemma, men i offentliga miljöer föredrar jag toaletter som har handfat utanför.
Det kan knappast spela nån roll om man tvättar händerna i samma rum som toalettstolen eller inte, så länge man tvättar händerna.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Precis som oceanis skriver har vi klarat oss utmärkt utan rinnande vatten i hemmen. Det är dessutom så att många människor fortfarande lever med utedass och utan div. handfat och kranar utan att de dör för det. En kompis till mig hade en jaktstuga där vi fick hämta vatten med hink direkt från en källa under en kraftledning. Ingen av oss blev sjuka efter att ha varit på utedasset.

Visst, men vi har stora problem med allergier istället.
De senaste 150åren har vi dubblat vår medellivslängd. Men det har så klart hänt mycket mer på den tiden förutom att vi fått bra hygien. Nej jag tror inte att vi i Sverige får ett kortare liv av att ha en toalett utan handfat, men det betyder inte att hygien är oviktigt. Är det något man verkligen lärt sig inom sjukvården så är det att hålla handhygien. Det håller oss alla bra mycket friskare. Tänk allt från magsjuka till influensa. När du torkar dig i röven får du E.Coli och en massa annat med dig. Jag tycker att argumentationen är nära på löjlig. Det där om allergiutveckling likaså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.