Vi har en härligt kompakt och tung lera (mer än två meter djupt) på den del av tomten där vi skulle vilja ha gräsmatta. Hur går man bäst till väga vid anläggandet av gräsmattan?

Nån typ av sand/grus behövs ju på toppen innan jorden men vilken sort och hur mycket? Vilket är bäst att blanda in sanden/gruset i leran eller att lägga det i ett separat lager på leran? Jag är lite rädd för att det kommer "vandra" ner i leran och att dess dränernade effekt kommer avta rätt snabbt.

Som det är nu är det en stor leråker där vattnet ligger kvar läääänge efter att det regnat. Innan vårt husbygge drog igång förra sommaren var det en grön och fin gräsmatta där som dock hade en tendens att förvandlas till sumpmark.
 
Försök blanda grov sand/fint grus och lera de översta 15-20 cm åtminstånne. Detta ger gräsrötterna en chans att ta sig nedåt och det dränerar lite grand.
 
Som det är nu är det en stor leråker där vattnet ligger kvar läääänge efter att det regnat. Innan vårt husbygge drog igång förra sommaren var det en grön och fin gräsmatta där som dock hade en tendens att förvandlas till sumpmark.

Om vatten står kvar blir det isbränna till våren. Då måste du dränera på något sätt
men ta inte bort för mycket av leran det blir onödigt dyrt och kan bli sämre.

Vi la på humusrikjord åkermarksjord direkt på leran, fem cm och toppa med något sand. Lera direkt på sand=släng bort tid och pengar....
 
  • Gilla
Fridosita
  • Laddar…
Ska man sanda lera så är det viktigt att det är grov till mycket grov sand/finkornigt grus. Det gäller att det tillförda matrialet bryter upp leran istället för att bäddas in i den
 
Jag kan inget annat än att hålla med robocop. På med HUMUSRIKT material. Sand kan ibland även göra att jorden blir som cement och detta är tydligt när man jordfräser lerjord (jordfräs på lerjord är generellt en styggelse) och blandar i sand. Dock finns inget som hindrar att i det humusrika materialet även finns partiklar av grövre kvalitet. Du borde även välja en gräskombination som passar för lite blötare förhållanden.

Att lera packar ihop sig är vad som sker efter man har åkt på den. Den är ju i sig ganska ihoppackad (beroende på vad för lerjord det handlar om). Lerjord är rent generellt mycket känslig för packningsskador. Hade jag varit du så hade jag sett till att fortsättningsvis ta det lite lugnt med tunga maskiner. En packningsskadad jord "läker" aldrig.
 
  • Gilla
pedber
  • Laddar…
Om jag fattat rätt så behövs det ingen sand på lerjord (enl länken ovan)
Utan bara ett 5 cm lager av jord? jag har lite lutning ner mot husetsom jag nu tänkt att plana ut med sand och sedan ett lager av jord är detta helt fel? finns inte risken att jorden efter regn blandas upp med leran och man får en leråker efter ett tag?
 
Då måste du dränera
 
Ok. Om jag inte vill dränera vad måste jag göra då?
Det blir lite många bud så någon som gjort detta med bra resultat och hur gjorde du?
 
  • Gilla
chrall
  • Laddar…
Jag la på 5-10 cm humusrik jord och blev av med problemet.
 
Robocop vet du på ett ungefär vad den jorden kostar /ton? alt Kubik
 
  • Gilla
Bolasin
  • Laddar…
Rör det sig om stora mängder ska du försöka att köpa lokalt av någon jordbrukare markägare Gammal sjöbottenjord eller annan jord som inte innehåller lera/silt/sand.
Humusrik, svartjord bäst. Grannar brukar veta. Du kommer att få en del ogräs men den går att hantera. Pris betydligt billigare än gräsmattejord som kostar m moms ca 140:-/ton. Köp till en cm gräsmattejord från jordleverantör.

Ta bort uppkommande ogräs manuellt, lägg på frön och på med en cm gräsmattejord.
:cool:
 
Räcker detta?
har beställt grov sand/grus 0,38 tror jag det hette skall vara typ som det som finns i lådorna för snandning på vintern tror jag. Om jag lägger ca 5-10 cm sådant å jord ovan va 5 cm tror ni det räcker?
 
Ett alternativ är att du provar med 5 cm sand i botten och sen 10 cm jord/sand blandning. Har för mig att det är så man gör på golfbanorna
 
Sent svar men vi har lera och la ut 0-20 med lastbil dvs sand och grus. Sådde direkt i det. Växer bra. Dränerar regn. Lite brunt gräs vid långvarig torka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.