Hej,

Är det någon som vet ifall man kan ta ut pantbrev på ett större belopp än vad man tänkt låna?

Ex.

Jag bygger ett hus och får det värderat till 2 miljoner den dagen det är dags att skriva om kreditivet till lån.
Säg att banken accepterar 80% bottenlån, det blir 1,6 miljoner.
Men jag har kontanter och tänker bara låna 1 miljon.

Kan jag ändå ta ut pantbrev redan då på 1,6 miljoner?


Varför skulle man nu vilja det då?

Jo, jag tänkte att det kanske kunde vara enklare att göra det redan då, om man ändå har planer på att bygga ut/till (garage, uterum, ovanvåning) redan året efter. Och om fastighetspriserna då har svängt ner så kanske det blir besvärligare att låna till dessa "nödvändiga" saker.

Fast banken kanske inte bryr sig om hur stora pantbrev det finns den dagen då man behöver låna? Utan endast går på fastighetsvärdet?
 
Jag tror inte att du får ta ut pantbrev på mer än du lånar..men jag kan ha fel :-[
Det jag vet i alla fall är att om du behöver låna mer sen så kollar dom så det finns utrymme iom taxeringsvärdet o gör de det och inte pantbreven räcker till så får man lösa fler..så det är lugnt i det fallet i alla fall. :)

 
Du kan ta ut större pantbrev än du vill låna till.

Pantbrev är inte automatiskt kopplade till lån, utan du kan ha pantbrev utan att ha lån och du kan ha pantbrev på värden som överstiger husvärdet.

Och med detta sagt så ger det sig självt att bara för att det finns pantbrev innebär det inte att du får låna.

Enda anledningen att ta ut för mycket pantbrev som jag kan se, är att slippa betala expeditionsavgiften (småpengar i sammanhanget) för att få ut pantbreven en gång till. Mot det får man väga möjligheten att man kanske inte behöver ta ut så mycket extra pantbrev som man först trodde, samt att utgiften kommer tidigare.
 
Ja...

Jag kom på hur dumma mina tankar var nästa sammtidigt som jag tryckte på knappen att posta frågan...

De funderingarna gick direkt i soptunnan... :-[
 
Fast du var noga me att du får flera små pantbrev, istället för ett "stort". Säg att du får ETT pantbrev på 1,6 miljoner, och lånar upp 1miljon. Kvar finns då 600.000. Ponera att du nu vill låna 350.000 om fem år, men det vill du låna i en annan bank. Då måste du antingen ta upp ett nytt pantbrev i alla fall, eller betala en avgift (igen) för att dela på det befintliga pantbrevet! :-/

Upptäckte detta krångel då vi köpte förra huset och ville låna pengar i en annan bank än de befintliga lånen låg i. Det vart helt plötsligt jättekrånligt, så vi gick med på att dela kostnaden för förtidsinlösen åt de gamla ägarna.
 
Som sagt, visst kan man det. Vi gjorde så med flit. För att snabbt kunna utöka lånet när behov uppstår beräknade vi hur mycket vi säkert skulle låna (för renovering) och därefter tog vi ut pantbrev på motsvarande belopp. Lån tog vi vartefter det behövdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.