Bor i en förening med ett antal fristående villor. Finns det några juridiska eller andra hinder för föreningen att låta mig lösa ut min villa med den summa av lånen minus dom kontanta tillgångar som motsvarar varje hus del.
 
Om det föreligger juridiska hinder eller inte känner jag inte till. Att lösa ut EN villa ur en grupp som utgör en förening meför dock en hel del administration. Det medför dessutom en omräkning av andelstalen för de kvarvarande bostäderna, detta höjer oftast deras kostnader då dessa beräknas med andelstalet som grund.

Vad är anledningen till att du skulle vilja köpa ut just din del? Kommer ni inte använda gemensama tillgångar längre som vägar, gångar trotoarer?
 
Föreningen ligger utspridd i en by, så vi har inga gemensamma vägar mm. Anledningen är att dom flesta i föreningen bryr sig inte om sitt boende. Föreningen beställer tex hantverkare för en renoveringsbit, bestämmer med innehavaren att det ska vara tillgång till villan. Så blir det inte och det blir strul. Samtidigt så kan man få bättre lån privat än föreningen har alltså billigare boende.
 
Får man fråga varför föreningen ligger utspridd?

Som jag skrev tidigare så vet jag inte om det föreligger några juridiska hinder (det finns säkert andra här på forumet som vet) men det jag vet är att det blir en massa administration. Samtidigt kan jag tänka mig att det kan bli en del "gnissel" i byn också.
 
Det köptes dom tomter som var lediga innan det byggdes.
 
I teorin tror jag att det är fullt möjligt, men det är komplicerat, och ett beslut av den typen kräver att antingen samtliga medlemmar är för förändringen, eller att 2/3 av medlemmarna är för beslutet, och att besklutet sedan dras i länsrätten (lite osäker om det var länsrätten eller hyresnämnden).

Man skall komma ihåg att för det mesta så innebär det en försämring för de övriga medlemmarna om föreningen minskar i storlek.

 
Att få med mig 2/3 av medlemmarna är inget problem. Försämringar blir nog väldigt marginella. Det föreningen står för är endast yttre underhåll på villorna. Prismässigt för såna reparationer och underhåll gör nog inte mycket om man förhandlar priser för 13 eller 14 villor. Varför behöver man dra det i länsrätten?
 
Det är avsett som ett skydd för minoriteten. Regeln gäller för alla förändringar av "väsentlig vikt" för enskilda medlemmar. Då skall ett beslut antingen vara enhälligt bland de berörda medlemmarna, eller 2/3 plus godkännande i rätten (som då skall underkänna om beslutet är dåligt för de som röstat mot).

Efterssom en ändring av antalet bostadsrätter innebär en förändring av andelstalen, så är alla medlemmar berörda. Dessutom innebär beslutet att delar av föreningens fasta egendom säljs ut, vilket också har speciella formregler (som jag inte exakt kommer ihåg).

Det största skälet för att någon skall ha sakskäl att rösta mot är nog de administrativa kostnaderna, att göra om andelstalen är en komplicerad process, och dyrt.
 
alla andelarna är idag lika stora med avstyckade tomter från början. Grundinsatsen som är lagd för huset har jag tänkt föreslå hamnar hos föreningen för att täcka kostnaderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.