Har bekymmer med anpassningen mellan innertaket i badrummet och utloppet från bastuns ventilation.

Den bästa lösningen skulle vara att bygga fyrkantig ventilationstrumma av trä för bastuns utluft.

Frågan är om trätrumma funkar för ventilation av bastu?

Eller är det stor mögelvarning då det trots allt är varm fuktig luft som transporteras genom trumman?

Kan också tillägga trummans längd blir ca 1,5 m.

Så vad säger ni som kan och ni som tror?! :D
 
Det går inte klä in något ventilationsrör med bastupanel, gjorde det i en bastu som verkligen behövde frånluftsventilation.
 
Fungerar utmärkt. Om du behöver limma så använd fuktbeständigt lim.
 
AndersS skrev:
Fungerar utmärkt. Om du behöver limma så använd fuktbeständigt lim.
Snickarn tyckte också att det var OK.

Själv är jag väldigt orolig för kondensen, men har egentligen ingen erfarenhet / sakkunskap för att kunna säga bu eller bä.

Kanske oroar jag mig i onödan.
 
Henkke, jag kanske var otydlig. Jag vill inte klä in rör, utan snickra ihop en ny trumma utav plank.
 
Nej, jag förstod det, men om det finns plats att bygga en trumma i plank så borde man väl kunna dra ett plast eller plåtrör i denna om man är orolig för mögelpåslag.
 
Om du ser till att lägga "kanalen" med lite fall så riskerar det inte att samlas kondensvatten.

Frånluften är ju inte fuktigare än den luften som är mot panel och lavar, så det borde inte vara några bekymmer..
Dessutom borde bastun torka ur relativt snabbt när man badat färdigt?
 
LAnsgar skrev:
Om du ser till att lägga "kanalen" med lite fall så riskerar det inte att samlas kondensvatten.

Frånluften är ju inte fuktigare än den luften som är mot panel och lavar, så det borde inte vara några bekymmer..
Dessutom borde bastun torka ur relativt snabbt när man badat färdigt?
Luftfuktigheten är hög så länge det kastas vatten på stenarna. Därefter skall luftfuktigheten sjunka när bastun torkar av restvärmen.

Luftflödet i kanalen borde upprätthållas så länge det är skillnad i temperatur mellan bastu och det angränsande badrummet.

Hm, det här kräver en vetenskaplig undersökning.

Jag får försöka ta några bastubad under påskhelgen och logga temp + luftfuktighet efter avslutat bad.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.