H
Ja, det finns det, kan laddas upp med solpanel. Har funnits i många år, skall se om jag hittar en bild. Det är en del års sedan som jag såg denna, en smidig hårddisk med solceller, när jag tittar nu inser jag att USB minnena har tagit över. Har du någon USB port på kameran?
Möjligt att det finns portabla hårddiskar också, även om jag inte hittar dem just nu.
 
Redigerat:
Korvgubbe skrev:
Angående att man aldrig tittar på bilderna så har jag ställt en digital fotoram i köksfönstret, då får man se sina gamla bilder rulla när man äter istället för att de bara ska ligga och samla damm på någon hårddisk. Brukar byta ut bilderna ungefär varannan vecka genom att helt enkelt kopiera över en ny mapp till usb-minnet.

Nu till min fråga: Finns det något smidigt och enkelt sätt att ta kopior på kamerans bilder när man är ute i fält? Typ en extern hårddisk som kan kopplas direkt mot kameran utan att man behöver släpa med sig en tung och stöldbegärlig laptop? Gärna något som inte behöver tillgång till ett vägguttag.
Kolla på Western Digital My Passport Wireless. Extern disk med uppladdningsbart batteri och SD-kortläsare. Den kan kopiera innehåll från SD-kort helt på egen hand, men kan även anslutas till mobila enheter för att se innehållet. Använder en sån för backup när jag inte har dator med och är nöjd än så länge.
 
Nu till min fråga: Finns det något smidigt och enkelt sätt att ta kopior på kamerans bilder när man är ute i fält? Typ en extern hårddisk som kan kopplas direkt mot kameran utan att man behöver släpa med sig en tung och stöldbegärlig laptop? Gärna något som inte behöver tillgång till ett vägguttag.
Enkelt sätt är att köpa en SD-kortadapter alt USB-adapter till iPhone/iPad och sedan importera bilderna till paddan.
 
Jag håller med mexitegel om vikten av att tagga bilderna. En del jobb när man lägger in dem på servern men helt oumbärligt när man i efterhand ska t ex skapa en kalender och vill ha en bild från 2015 där yngsta barnet ler och bilden ska visa ett vårmotiv. Själv använder jag digiKam.
 
FemTummar skrev:
Jag håller med mexitegel om vikten av att tagga bilderna. En del jobb när man lägger in dem på servern men helt oumbärligt när man i efterhand ska t ex skapa en kalender och vill ha en bild från 2015 där yngsta barnet ler och bilden ska visa ett vårmotiv. Själv använder jag digiKam.
Jag tar ungefär 15 000 bilder per år, det där funkar inte då. Då värdesätter jag mer att vitbalansera alla bilder manuellt
 
Johan Gunverth skrev:
Inom en vecka ersätts iPhoto med Photos i och med att 10.10.3 släpps. Skall bli intressant att testa.
Hej Johan,

Har du hunnit prova Photos ?

Har börjat att grubbla på bild problematiken i vårt hushåll också, vi har idag en iMac (mitt 2007) med 10.9.x där vi idag kopplar in kamera och laddar över allt. När vi behöver bilder av något slag eller bara vill titta så gör vi det på denna, dock känner vi att den inte används så mycket mer utan vill hitta bättre lösning.

Jag använder till vardags Laptop PC och min fru Macbook.

Lite som spinout säger, det bara fungerar med iPhoto men skulle vilja komma åt bilder från fler datorer och devices (ATV, XBMC etc)

Någon med bra förslag ?
 
kulle
AndersMalmgren skrev:
Jag tar ungefär 15 000 bilder per år, det där funkar inte då. Då värdesätter jag mer att vitbalansera alla bilder manuellt
Hinner du göra något annat än o ta bilder ? :wow:
 
  • Gilla
Jef
  • Laddar…
Man kan undra :) nackdelen med en systemkamera som tar 15 bilder per sekund :)
 
AndersMalmgren skrev:
Man kan undra :) nackdelen med en systemkamera som tar 15 bilder per sekund :)
En vild gissning är att den funktionen går att stänga av. ;)
 
Jef skrev:
Lite som spinout säger, det bara fungerar med iPhoto men skulle vilja komma åt bilder från fler datorer och devices (ATV, XBMC etc)
Någon med bra förslag ?
Om jag inte minns fel finns det iPhoto-plugin till XBMC. Kanske fungerar det med Plex också?
 
Av egen erfarenhet vet jag att NAS och what not står sig slätt när bostaden börjar brinna. Molnlagring var min räddning. Alla bilder utom typ tre klarade sig. Min molnlagring utgjordes av min föd. kollega som hade samma NAS-märke som jag, och vi kom överens om att vi skulle spegla varandras diskar varje natt. Tacksam för det idag, kan jag säga...
 
hevi skrev:
Av egen erfarenhet vet jag att NAS och what not står sig slätt när bostaden börjar brinna. Molnlagring var min räddning. Alla bilder utom typ tre klarade sig. Min molnlagring utgjordes av min föd. kollega som hade samma NAS-märke som jag, och vi kom överens om att vi skulle spegla varandras diskar varje natt. Tacksam för det idag, kan jag säga...
Molnet = någon annan stans. Bra metod. :D

"It's the fucking Internet!" som Larry Ellison på ett seminarie. https://www.youtube.com/watch?v=rg12qNRgSag
 
Jef skrev:
Hej Johan,

Har du hunnit prova Photos ?

Har börjat att grubbla på bild problematiken i vårt hushåll också, vi har idag en iMac (mitt 2007) med 10.9.x där vi idag kopplar in kamera och laddar över allt. När vi behöver bilder av något slag eller bara vill titta så gör vi det på denna, dock känner vi att den inte används så mycket mer utan vill hitta bättre lösning.

Jag använder till vardags Laptop PC och min fru Macbook.

Lite som spinout säger, det bara fungerar med iPhoto men skulle vilja komma åt bilder från fler datorer och devices (ATV, XBMC etc)

Någon med bra förslag ?
Har precis flyttat över allt till iPhoto till "Bilder" (som det faktiskt heter på svenska) och inte hunnit gräva ner mig ordentligt. Skall hålla kurs med Bilder i nästa vecka, så det är så dags nu. :D

ATVn kan ju läsa direkt från den datorn med iTunes som delar ut bibliotek och album iPhoto/Bilder. Övriga plattformen är jag osäker på. Har sett någon webbaserad variant som läser i bilddatabasen och delar ut via http. Den återspeglar därmed allt sorteringsjobb man gjort i iPhoto/Bilder.
Skall kolla om jag kan hitta detta igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.