S
Jag bor i en mindre ort, snittpriserna i orten ligger runt 700 000 och i området jag kollade på runt 1.5 miljoner. Huset jag kolla på var byggt 2009, låg ute för 3 miljoner.

Huset hade inget garage, och ingen möjlighet att bygga ett då inga mer bygglov beviljas.

Elen såg ut att vara OK i sitt grundutförande men alla kompletteringar var gjorda med anslutningskabel typ RKK0.75 mm2, och det var MYCKET sånt överallt.

Huset hade sparsamt med vägguttag monterade och var efterhandskompletterat med ett par utanpåliggande uttag.

Fanns INGEN infälld dragning för nätverk, fiber, TV. Telefonjack satt bredvid elcentralen men där var det stopp, skulle man ha ut nånting till TVn så var det utanpåliggande som gäller.

Några funderingar jag har till följd av detta:

Jag hade uppfattningen att hempulad el med jordtrådar i olika färger var väldigt sällsynt i nyare hus, men är det vanligt att folk gör fula och farliga installationer även i nyare kåkar?

Är det så att majoriteten av husköpare inte bryr sig om möjligheten att fälla in sitt TV/datanät? Jag såg ju direkt hur jag skulle bli tvungen att riva både väggar och tak i hela vardagsrummet och tvättstugan för att få ut kablar till åtminstone TVn.

Ett hus för 3 miljoner utan garage,i ett område där jag faktiskt inte tror att något hus har sålts för över 2.5 miljoner någonsin, är det ens rimligt? Garage tillhör ju husägandet enligt mig.
 
Du säger inget om storlek eller standard på huset, förutom elinstallationen. Omöjligt att säga något om priset då.
 
Beroende av hur de tar in TV-anslutning så finns möjligheten att köra den trådlöst.
Har kört det i 7-8 år utan några problem
 
Angående priset är det otroligt svårt att säga, eftersom du inte nämner något alls på storlek, standard eller liknande på huset.

Angående el, tv och data så snålas det ofta. Många tänker nog inte på hur mycket lättare det är, när man bygger hus att dra fram lite rör för dessa installationer. Istället ser man bara kostnaden för elektriker och nöjer sig med en sämre lösning.
Kanske var så att de hade en router inkopplad via telejacket och nöjde sig med det som den levererade .
 
Dragning för TV borde finnas i ett hus byggt 2009. Datanät tror jag var ovanligt då.
Det var inte många hustillverkare som inte ens hade det på tillvalslistan när vi började fundera på att bygga hus 2011.
 
Jag tycker det låter som att säljarna vill ha igen pengarna för byggkostnaden.

Min spontana tanke är att man får mycket mer för pengarna om man köper ett äldre hus på orten. Varför köpa ett hus för 3 miljoner när du kan få ett för 1,5? Så mycket bättre är inte ett nytt hus.

Kanalisation drar du in när du renoverar. Datanät funkar rätt bra trådlöst i de flesta fall.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…
Byggt av människor som inte prioriterar data och TV, och inte tänker i de banorna? Kanske anlitat en byggare som fortfarande lever i 70-talet? Minns en lägenhet jag sett som var uppenbart spekulationsrenoverad. Man hade smällt upp en hel kakelvägg ovanför diskbänken i köket, utan överskåp. Såg tjusigt ut, tills man såg att de inte hade satt in några eluttag. Fanns 1 (ETT) på motsatt vägg...

Rätt hopplöst att få ut så mycket för ett hus i en liten ort om det inte är gjort top notch.
 
C
SueCia skrev:
Jag hade uppfattningen att hempulad el med jordtrådar i olika färger var väldigt sällsynt i nyare hus, men är det vanligt att folk gör fula och farliga installationer även i nyare kåkar?
Det kan mycket väl varit utländska "allhantverkare" som varit i farten.
 
O
Eller snickarelektriker... :p

Dock så får man sätta ut huset för vad man vill... Det låter som du är smart och påläst och inser att det troligtvis inte är värt det.
Med tanke på hur korkade köpare är idag så är ingenting omöjligt...
 
Det finns många köpare som inte har någon vidare koll. Tyvärr för min granne kollade köparna upp var husen i området var värda (efter kontraktet). De backade senare ut pga "taket" var dåligt. Det är bytt 2003 och inte dåligt. Nu blev det äntligen sålt men för 200k mindre än mot förra köparna
 
SueCia skrev:
Ett hus för 3 miljoner utan garage,i ett område där jag faktiskt inte tror att något hus har sålts för över 2.5 miljoner någonsin, är det ens rimligt? Garage tillhör ju husägandet enligt mig.
Som redan påpekats är det fullständigt omöjligt och säga om det är rimligt utan att veta mer detaljer om huset och priset avgörs i slutänden av vad någon är beredd och betala.

Vill ni absolut ha garage så får ni väl välja bort hus som saknar det eftersom alla husägare nog inte håller med om att ett garage tillhör husägandet;)
 
S
pelpet skrev:
Jag tycker det låter som att säljarna vill ha igen pengarna för byggkostnaden.

Min spontana tanke är att man får mycket mer för pengarna om man köper ett äldre hus på orten. Varför köpa ett hus för 3 miljoner när du kan få ett för 1,5? Så mycket bättre är inte ett nytt hus.

Kanalisation drar du in när du renoverar. Datanät funkar rätt bra trådlöst i de flesta fall.
Det är frugan som är vill köpa nytt hus, hon vill ha ett nytt hus som vi slipper renovera, det är väl egentligen inte riktigt vad jag vill. Skulle inte ha något emot att köpa ett hus för en billig peng o sen riva det mesta o bygga om.

Huset var 120 kvadrat stort med en ganska lyxig första känsla, som däremot togs ned på marken när man kolla runt lite mer o hittade mängder med dåligt utförd el, taskig framtidsplanering osv. osv.

Jag vet att det är omöjligt att svara på om huset är värt det eller ej bara med de futtiga uppgifterna, vet inte ens riktigt hur jag tänkte med frågan. Var mest bara chockad över att man bygger sånt hus utan garage. Men vissa behöver det tydligen inte då :)
 
SueCia skrev:
Var mest bara chockad över att man bygger sånt hus utan garage. Men vissa behöver det tydligen inte då :)
Min bil tål att vara utomhus, så helt ärligt ser jag inte ett jättebehov av garage. Enda effekten är väl att jag passar på att byta däck när det inte är nederbörd.
 
Förstår inte varför du gick och tittade på ett hus som är "snordyrt" och utan garage om du nu anser att det är så viktigt? Du borde väl ha intressantare saker att lägga din tid på än att ränna och titta på hus som du inte har den minsta avsikt att köpa? :surprised:)
 
Ska man bo i hus får man räkna med att renovera. Förr eller senare.

Frun kanske kan gå med på en investeringsplan där ni renoverar för - säg 100000 kr per år - med hjälp av hantverkare och ROT-avdrag under 5 år, då borde ni ha att hus som är i väldigt bra skick sen. Och om ni satsar en del på ytskikt så kommer det att kännas snyggt också.

Jag tycker inte att det är så konstigt att det är mycket fusk i ett nytt hus. Det är mycket pengar man ska ut med, och vill man hålla nere kostnaden så gäller det att spara in på olika saker. Då kanske det blir billigaste elektriken, inga mjukstängande köksluckor, minimimängd av eluttag, inget garage osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.