Hej!

Vi har nyligen upptäckt en hel del småsprickor i putsfasaden omkring fönsterna i vårt hus som stod nybyggt våren 2014 (1 år sen).
Se bilder nedan.

Någon som kan rådgöra hur man bör åtgärda detta?
Vad det kan bero på?
Hur orolig bör man vara?

Spricka7.jpg
Spricka6.jpg
Spricka1.jpg
 
Inga fönsterbleck?? Ser nästan ut som det är putsat en bra bit in på fönstret och det är skarven vägg/ fönster som spricker. Ser lite oroväckande ut i mina ögon utan fönsterblecket!
 
Ja, jag håller med, ser märkligt ut! Hur sitter den där glaskassetten fast egentligen? Har den en ram som man putsat över?
Vet du om hörnen är förstärkta med extra putsnät?
 
Vem har byggt detta?
 
Nej, sådär bygger man väl inte i Sverige. Tycker mig dock ha sett liknande lösningar i Danmark,

Om ni haft någon inne som gjort jobbet så får ni reklamera det.
 
Kan väl ändå inte vara i Sverige va ?
 
Kontakta firman (om ni anlitade någon) då de ansvarar för utförandet minst i två år. troligen fel map armering samt verkar som tidigare sagt hela anslutningen mot kassettten vara speciell.
 
Hej alla!

Tack för era svar! Det är byggt i Sverige, om än i Skåne så nära Danmark.

Vi har två års garantin kvar så det bör inte va några problem där, var mest intresserad av olika teorier.
Vad en konstruktionsexpert sagt är att det mest troligt rör sig är krympsprickor i putsen då de ligger i anslutning till fönsterhörnen. Fönsterglasen ligger ju så långt ut att de nästan livar med putsen. Då glaset inte rör sig speciellt mycket under det att putsen lever ett helt annat liv så uppkommer krymp och dragsprickor som ni fått. Jag tycker inte det är någon fara utan se till att täta sprickorna. Det är den valda konstruktionen med fönsterplaceringen som ger detta problemet.
 
Men då är det ju ett konstruktionsfel, sådana rörelser innebär ju att putsen troligen släpper förr eller senare.
 
Så här fönster i sin helhet ut, dvs det är konstruktionen som är lite speciell med integrerat fönster i samma nivå som putsen. fönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det kan man ju lugnt säga att den är speciell. Har den tagits fram av en konstruktör?
 
Det blir ju en betydande fuktbelastning i putsen nedanför fönstret. Tycker mig kunna se spår av detta i bilden ovan. Skulle inte förvåna mig om det är vatten i putsen som frusit som orsakat sprickorna.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Snyggt men har svårt att tänka mig att det kommer hålla i längden. Sprickor i puts och svårt att få tätt
 
Väldigt snyggt måste jag säga men helt klart är det en riskkonstruktion. Hoppas inte gasen i kassetten läcker ut i första taget så ni måste byta glaskassett. Alltid svårt att få ny puts likna fen gamla i struktur och färg.
 
Ja den är speciellt framtagen för detta hus av konstruktör, men som ni säger så är det väl såklart en risk i det hela då man inte vet riktigt hur den kommer att agera,
Så här det ut i det stora fönstret vi har. Blir en väldigt snygg effekt av det hela.

Att det skulle vara svårt att hålla tätt håller jag inte med om, där har man varit väldigt noggranna och konstruktionen för detta känns säkrare.
Det är ett passivhus så just tätheten är ju en nyckel vad jag förstått.

f5845e1424cb47febe5de7c36b00d65b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.