Minimikrav är 0.35xm2. Alltså ca 38L till 108m2. Sen beror det ju på hur rummen också är. Du kör alltså då på full effekt och får ut 22L och säger till andra att det är helt okej trots det finns normer att följa. Ang trådskaparens aggregat så duger det gott till övervåningen, men skall han ventilera hela kåken blir det för mesigt. Därav antingen uppgradera aggregatet till större och lösa med dragningar eller så lösa undervåningen med andra sätt, eller varför inte ett till litet aggregat där också om det finns utrymme.
 
Vent_montör skrev:
...Du kör alltså då på full effekt och får ut 22L och säger till andra att det är helt okej trots det finns normer att följa...
Normerna är tilltagna för att räcka till för en trebarnsfamilj.
Och är man förre så kan man naturligtvis minska ventilationen.
Jag har skrivit om detta flera gånger och tycker att känns luften frisk, har man ingen kondens på sovrumsfönstren, torkar duschrummen ut snabbt efter dusch, torkar kläderna i tvättstugan och matoslukten försvinner från köket inom rimlig tid så vädrar man tillräckligt.
Det har jag inga problem att skriva.
Och nej, det är inte full "effekt", långt därifrån. Snarare "lagom" effekt.

Ventilationen är ju inte ett självändamål, den är avsedd för att transportera bort fukt och dålig lukt.
 
Jag tycker det bara är tråkigt när folk rekommenderar en att inte bygga efter krav. Så dina toaletter, badrum, tvättstuga mm behöver knappt någon frånluft. Eller bajsar, duschar, diskar mm ni hos grannen
 
Vent_montör skrev:
Jag tycker det bara är tråkigt när folk rekommenderar en att inte bygga efter krav. Så dina toaletter, badrum, tvättstuga mm behöver knappt någon frånluft. Eller bajsar, duschar, diskar mm ni hos grannen
Du verkar inte vilja förstå.
Ventilationssystemet är byggt enligt konstens alla regler, injusterat, och OVK är utförd och protokollet är skickat till kommunens fastighets/byggavdelning och godkänt.

Men att jag, och säkert många andra, sedan inte behöver ventilera som om vi vore en fempersonersfamilj, fast vi bara är två, är väl inget du behöver jaga upp dig för.
Tror du att rekommendationerna är huggna i sten och gäller under alla förhållanden? De är ju bara riktvärden.

Men jag kan vrida på en omkopplare på mitt ventilationsaggregat och öka frånluften från 80 till 160 m3/h.
Eller till 225 m3/h för den delen, aggregatet är mycket rejält dimensionerat.

Men varför skulle jag göra det om det inte behövs?
 
Vi har ju kommit fram till att till övervåningen klarar han sig ! Utan nu handlade det ju om att skulle han vilja ventilera hela kåken och få det godkänt så är det för litet aggregat. Sen är det ju upp till dig om du senare tar ut 5L / frånluftsventil och nöjer dig med det, för jag misstänker du har både ,badrum,Toa,kök och tvättstuga som skulle landa runt 45L.
Du bygger väl inte heller ditt värmesystem efter att just nu bor bor jag bara i ett rum och enbart där behöver jag en radiator

Uteluftsflödet skall vara lägst 0,35l/s.m2 och luftutbyteseffektiviteten minst 40%. Kan du behovstyra din ventilation tex om ingen är hemma så är lägsta normen 0,10l/s per m2.
Vistas någon i bostaden gäller 0,35 l/s per m2 .

Ex Luftflöden frånluft:

kök 10L
Badrum med öppningsbart fönster 10L och 15L utan.
Toalett 10L
tvättsuga 10L
 
Redigerat:
Vent_montör skrev:
Vi har ju kommit fram till...
...
Du bygger väl inte heller ditt värmesystem efter att just nu bor bor jag bara i ett rum och enbart där behöver jag en radiator...
Nej, vi har inte kommit fram till något alls, vi har tittat på boverkets rekommendationer.
Och jag lever i verkligheten och kan anpassa mig efter rådande förhållanden.

Naturligtvis ändrar man inte frånluftflödet upp och ner allteftersom man går ut och in genom ytterdörren.
Ta en dusch, häng upp tvätten i tvättstugan, sätt igång diskmaskinen och gå hemifrån.
Det behövs ju ungefär lika mycket ventilation då också.

Och nej, jag bor inte bara i ett rum, och nej, jag har inga radiatorer alls.
 
Skulle du vara en certifierad installatör så skulle du ej bygga ett system som ej klarade normerna. Eller du kanske skulle det eftersom du rekommenderar det.
 
Nu blev jag nyfiken. Vad är en Certifierad ventilationsmontör?
Googlade lite snabbt och de två första träffarna var helt olika organisationer som själva tagit på sig att skapa en sådan certifiering..
 
Vent_montör skrev:
Skulle du vara en certifierad installatör så skulle du ej bygga ett system som ej klarade normerna. Eller du kanske skulle det eftersom du rekommenderar det.
Vad enveten du är.
Jag har ett ventilationssystem helt enligt reglerna, det är injusterat, OVK-besiktigat, och godkänt.
Om jag sedan kör det med ett lägre flöde, för att "normerna" är fyrkantigt avpassade för en trebarnsfamilj medan vi bara är två personer, är en annan sak. Man måste se på verkligheten också, inte bara på "normer" i någon författningssamling.

Och nej, jag är ingen "certifierad installatör". Vad är det för något för övrigt? Något du just hittade på?
 
Enveten ... Vill ju bara säga vad som är rätt och du vill också hjälpa på ditt sätt. Ur energisparsynpunkt är det bra det du gör, men rätt, nej. Men visa du upp ditt protokoll där det står att det är okej, så blir jag imponerad
 
Vent_montör skrev:
...Men visa du upp ditt protokoll där det står att det är okej, så blir jag imponerad
Varför skall jag visa upp protokollet? Tror du att jag ljuger?
Jag har ingen anledning att imponera på någon, huvudsaken är att jag har bra luft i huset.
Det är injusterat och OVK-besiktigat, och sedan kör jag med ett lite lägre flöde, förstår du inte?

Men sedan glömde du visst att svara på frågan:
KnockOnWood skrev:
...
Och nej, jag är ingen "certifierad installatör". Vad är det för något för övrigt? Något du just hittade på?
 
KnockOnWood skrev:
Varför skall jag visa upp protokollet? Tror du att jag ljuger?
Jag har ingen anledning att imponera på någon, huvudsaken är att jag har bra luft i huset.
Det är injusterat och OVK-besiktigat, och sedan kör jag med ett lite lägre flöde, förstår du inte?

Men sedan glömde du visst att svara på frågan:
Herregud så trög människa. Synd du dödade tråden med felaktigheter. Ungefär som att ngn skulle säga att, man behöver inte vinterdäck för jag kör så sakta.
Jag bad dig visa protokollet där besiktningsman skrivit att det är okej att göra som du gjort och sänkt effekten till hälften. Nej så klart står det inte så för det är fel, men du går ändå ut och rekommenderar folk att göra fel bara för att du gör så.

Orkar inte diskutera med dig något mer, ger mig noll då jag vet vad som gäller.
 
Shit, jag var borta från tråden en dag och se vad som hände.

Jag tycker det är två personer som vet vad de pratar om. En som jobbar med detta och självklart ska man följa rek annars kommer man få skit från den man installera hos. Och en som går på de regler som hans hus satt.

När rek kommer så är det alltid räknat på värsta situationen och hängslen o livrem är tilltaget. När jag bygger något så går jag ofta på rek men sen ändra jag ofta kraftigt när det väl är på plats, man märker att alla hus är individuella.

I detta läget missbedömde jag helt storleken på det aggregatet, jag var helt inne på att det var för 150kvm och då jag tänkte endast ha det uppe så var det dubbelt så kraftigt.... Nu fundera jag på om jag ska sälja det eller om jag ska testa o i värstafall får jag väll byta i framtiden.

I mitthus idag finns det en ventil in i källaren och en ut i badrummet på övervåningen, det är all vent som finns.... Även att huset är tilläggsisolerat så dra det ändå in massa kalluft vid dörrar o fönster. Jag har aldrig känt eller märkt någon dålig luft på nedervåningen men i sovrummen kan det bli lite instängt om man ha dörrarna stängda och det är i dessa rum jag vill få bättre luft ombyte.

Det är inte optimalt men ett gammalt hus läcker alltid :(

Har idag.
Inne 21,5 32%
Ute 4,9 82%
Uterummet 13,5. 44%
Vinden 10,1. 64%
 
Dock missade du att han har själv sänkt flödet på EGET initiativ och inte efter installationen och rekommenderar utefter det. Jag förstår hur han menar med att ingen är knappt i huset mm, men så bygger man inte. Köper jag ett nytt kök så skippar jag inte frysen bara för att tillfället bor jag själv och gillar inte fryst mat. Nya aggregat har veckoscheman att ställa in så när man är hemma går det på normal läge, annars i minläge mm. Har du ett större aggregat finns möjligheten att forcera nattetid för att kyla huset varma dagar. Systemet blir tystare att ej gå på fullt och är det ec motor så håller de längre av att gå mellan 50-60 procent. Östbergs är seriösa.
 
Vent_montör skrev:
Orkar inte diskutera med dig något mer, ger mig noll då jag vet vad som gäller.
Kan du inte diskutera med mig då?
Jag ställde faktiskt frågan om vad en Certifierad montör är innan KnockOnWood gjorde det och jag gjorde det för att jag är genuint intresserad då jag aldrig tidigare hört uttrycket..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.