Bir det avslag eller ej i nämndmålet den 9e april?

  • Antal röster
    8
  • Omröstningen stängd .
Paola Righetti skrev:
...
Tomten ligger i Svedala kommun. Blir vi grannar då..?
Nja, det är en bit emellan.
Jag ser Hallandsås och Båstad från mina fönster, men ner till Malmötrakten ser jag ju inte.
 
Paola Righetti
haavard skrev:
Du skriver länger upp att det har gått långt över10 + 10 veckor. Har det egentligen det?
Som jag tolkar det så har kommunen fortfarande inte fått in de handlingar de vill ha och då har det inte ens gått en vecka.
Även om du sökte första oktober och ärende var komplett från dag ett hade det ju trots alt inte varit "mer än" 26 veckor.
Ansökan tas väl inte upp i nämnden om det inte anses komplett? Vi hade heller inte blivit ombedda om att skicka in kompletteringar utöver det vi redan skickst in. Hur skall vi veta när de börjar räkna om vi inte får mottagningsbevis? Vad har vi missat? Har de inget ansvar alls på kommunen..?
 
Tyvärr tror många tjänstemän på kommuner typ bygglovshandläggare och statsarkitekten att de har ett uppdrag som smakpoliser vilket är helt absurt. Äganderätten som är fundamental i ett fritt samhälle vill dessa sätta ur spel genom att bestäma för fastighetsägaren vad som är fint och hur den skall anpassa sitt hus enligt deras übermenschen tyckande. Detta till den nivå att de ser till att fastighetsägarens projekt blir försenat och måste hanteras i nämnd och länsstyrelse vilket gör att många viker sig mot maktmissbruket.

Hoppas Du orkar stå emot galenskapen!
 
  • Gilla
Herc och 4 till
  • Laddar…
Paola Righetti skrev:
Då ska vi väl inte jämföra huset med skräp och elände... :( Du kanske tycker det är fult men de få som kommer att köra förbi, (fyra st) gillar det. Men baksidan av huset kommer ju INGEN att se. Förutom vi då.
Hoppas du inte missförstår mig. Jag jämför inte ditt hus med skräp. Jag jämför syftet med olika paragrafer.
Eftersom alla hus har en (typ) ägare och 9 miljoner ickeägare skall lagen först och främst skydda de 9 miljonerna.
 
  • Gilla
Paola Righetti
  • Laddar…
Paola Righetti
Villa vista skrev:
Tyvärr tror många tjänstemän på kommuner typ bygglovshandläggare och statsarkitekten att de har ett uppdrag som smakpoliser vilket är helt absurt. Äganderätten som är fundamental i ett fritt samhälle vill dessa sätta ur spel genom att bestäma för fastighetsägaren vad som är fint och hur den skall anpassa sitt hus enligt deras übermenschen tyckande. Detta till den nivå att de ser till att fastighetsägarens projekt blir försenat och måste hanteras i nämnd och länsstyrelse vilket gör att många viker sig mot maktmissbruket.

Hoppas Du orkar stå emot galenskapen!
Precis som vi känner... Tack! Det är mycket frustrerande! :banghead:
Tyvärr tror jag inte vi kommer orka överklaga eftersom vi inte vill vänta ytterligare ett år på att få flytta in i vårt nya hus.
Det är så mycket som dragit ut på tiden redan, man blir helt tokig! Vem vet dock, bygglovet kanske går igenom nu om vi har tur!
 
Paola Righetti skrev:
Ansökan tas väl inte upp i nämnden om det inte anses komplett? Vi hade heller inte blivit ombedda om att skicka in kompletteringar utöver det vi redan skickst in. Hur skall vi veta när de börjar räkna om vi inte får mottagningsbevis? Vad har vi missat? Har de inget ansvar alls på kommunen..?
Ja, utan mottagningsbevis blir det svårt att räkna...

Men du skriver att det var uppe i nämnden 12/2? Det var åtminstone inom de 20 veckorna. Då måste de ju ha räknat det som komplett, men tjänsteskrivelsen föreslog kanske ett avslag? Det verkar som om nämnden återremitterade ärendet för att den inte tyckte om fönstersättningen? I så fall gissar jag att tiden börjar från noll igen.
 
Paola Righetti
Drömmer mig bort lite och tar ett glas vin. Skål och glad påsk alla glada!

Villa Righetti Belmati färg2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mariatherese och 4 till
  • Laddar…
Paola Righetti
haavard skrev:
Ja, utan mottagningsbevis blir det svårt att räkna...

Men du skriver att det var uppe i nämnden 12/2? Det var åtminstone inom de 20 veckorna. Då måste de ju ha räknat det som komplett, men tjänsteskrivelsen föreslog kanske ett avslag? Det verkar som om nämnden återremitterade ärendet för att den inte tyckte om fönstersättningen? I så fall gissar jag att tiden börjar från noll igen.
Beslutet skall väl tas inom 20 v? (Dessutom måste man informeras om det skall förlängas till 20v, vilket inte har skett) Tjänsteskrivelsen föreslog inte avslag, utan föreslog att bevilja bygglov. Nämnden var positiva och delegerade beslutet till handläggare och bygglovsingenjör. "Bygglov kan ges så länge man följer stadsarkitektens krav..." Vi hade dock inte fått några krav. På uppföljningsmötet efter nämndmötet fick vi se ett par smörpapper där stadsarkitekten hade skissat förslag. Dessa hade vi inte fått se innan.:confused:
 
Vilka fina bilder! Är det du som är konstnären?

Men om huset: Du kallar det en typisk skånelänga, men det där tvärgående mittskeppet är väl ganska unikt i sammanhanget?

Det är kanske den stilbrytningen bygglovsavdelningen har hängt upp sig på.
 
  • Gilla
Paola Righetti
  • Laddar…
Paola Righetti
KnockOnWood skrev:
Vilka fina bilder! Är det du som är konstnären?

Men om huset: Du kallar det en typisk skånelänga, men det där tvärgående mittskeppet är väl ganska unikt i sammanhanget?

Det är kanske den stilbrytningen bygglovsavdelningen har hängt upp sig på.
Tack, det är min mor som målat. Vi ville visa hur huset skulle kunna se ut i omgivningarna.

Det finns många klassiska skånelängor med "mittskepp"

Stadsarkitekten har enbart haft problem med fönstren. De där fyra sneda.
 
Jag tycker det låter helt vansinnigt att ni inte skulle få bygglov för detta. Om det hade varit inom detaljplanerat k-märkt område och på husets framsida hade det möjligtvis gått att förstå. Hoppas verkligen att stadsarkitekten tar sitt förnuft till fånga.
 
  • Gilla
Paola Righetti
  • Laddar…
Inte ovanligt att en stadsarkitekt är en arkitektutbildad person som inte får jobb på en arkitektfirma och rita hus, utan får nöja sig med jobb i kommunen. Där försöker hen få påverka husutseenden så mycket hen kan...
 
  • Gilla
Bosanac och 1 till
  • Laddar…
Paola Righetti skrev:
Tack, det är min mor som målat. Vi ville visa hur huset skulle kunna se ut i omgivningarna...
Kan det finnas något sätt att locka din mor upp till Laholmstrakten och göra ett par akvareller?
Hennes kolorit (sätt att behandla färger) är fantastiskt fin :)

Om hon sedan kan få dit några blommande syrenbuskar och några äppelträd är det ju rena drömmen :)
 
  • Gilla
Paola Righetti
  • Laddar…
Jag tycker faktiskt att det är löjligt från arkitektens sida att sätta dit ett blindfönster och tro att det kan avgöra om fasaden blir attraktivare. Ni kan ju anta deras förslag och ändå bygga som ni beställt, kommer de och inspekterar, kan ni säga att det kommer dit senare. Då slipper ni krångel med byggföretaget/hustillverkaren. Utseendemässigt tycker jag inte heller att er lösning till fasad var det bästa men ett blindfönster gör inte det bättre.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.