Hej!
Att gräva och lägga ned dräneringsrör är en sak, sedan ska väl singel ned och någon duk.
Men det borde finnas en överhängande risk att rötter (björk) eller liknande tränger in och stoppar vattenflödet.

Hur går det att minska eller förhindra att rötter försvagar funktionen hos dräneringen?
___________________

Kan ett dikes funktion, förbättras genom att gräva ned ett dräneringsrör i botten på ett dike?
Eller kommer den slangen / röret att fullständigt slamma igen av rötter.

Går ett igenväxt dräneringsrör att rensa upp igen?

Spelar det någon roll om man lägger ned dubbla dränerings slangar / rör?

//Jan
 
Det är lättare att ge svar och råd om dina frågor sätts i ett sammanhang. Vad är det för problem du har?

Det låter som dina frågor gäller dränering av mark i allmänhet snarare än kring ett hus. För hus är det enkla rådet att inte ha träd och växter för nära helt enkelt.

Att lägga en dräneringsslang i botten på diket låter som att gå över ån efter vatten, det är enklare, billigare och bättre att gräva diket lite djupare isåfall?
 
Vårt grundproblem är att vi får vatten i källaren både uppifrån (när det regnar häftigt rinner det vatten ut från eluttagen, med ett sprakande ljud..) men man ser även att grundvattnet trycker på underifrån i skarven mellan golv och vägg.
Försöker hålla ställningarna med en avfuktare, men räcker inte så vissa tider har vi "sjö" på källargolvet.
____________

Har fått många "råd" och förslag och min uppgift är att bedöma förslagen.
Om en dränering krävs, är den ganska komplicerad med utbyggnader, altaner och verandor samt förmodligen stora stenar, eftersom man inte lyckades gräva ur källaren under hela huset. (utfördes förmodligen början av 60talet).

Det senaste tipset är att förnya ett öppet dike som fullständigt håller på att växa igen ca 5m från huset och drygt 1m från altanen. Hur djupt det har varit vet jag inte - har inte mätt nuvarande djup, i förhållande till huset. Eventuellt / Kanske gamla dräneringen (om det finns någon) mynnar ut i diket och därför har funktionen hos dräneringen helt upphört.

Att ordna upp diket (som är ca. 50 meter långt) till nästa dike tror jag inte medför någon nackdel.
Att gräva djupare är inte svårt, men risken att dikessidorna blir för branta så ras osv. blir oundvikligt, och diket förlorar sin funktion igen är stor. Att gräva diket ännu bredare är inte trevligt. (vet inte om grannen heller gillar det ;) )

Tror att dikets största funktion är att sänka grundvattennivån. (inte ta hand om ytvatten i första hand.)
Största delen av året är diket "torrt". Helst hade jag fyllt igen diket helt, men att "köpa" den jorden kan nog dra iväg i kostnad, om man inte får tag till rätt pris. Nu är dikeskanten fyllt med buskar och träd... och fylls automatiskt igen av både löv och annat.

Att köpa 50m dräneringsslang är inte så dyrt (i förhållande till mycket annat)
men om singel och matta och... behövs, kan kostnaden springa iväg. Men ännu värre är om gräsrötter kommer att vara det stora hotet mot funktionen. Tappar slangen sin funktion efter bara ett par år och kan man inte rädda dränerings funktionen på sikt - på något sätt - bedöms nog det projektet värdelöst.

Eftersom min erfarenhet är ringa på området försöker jag hitta någon lösning som kanske indirekt löser andra problem. Jag har ingen aning, men det kanske går en underjordisk bäck i närheten av huset och då hjälper nog inte ens att dränera...
_______________________________________

Frågan kvarstår .:
Går det att förbättra funktionen av ett dike på annat sätt än att "gräva djupare"?
Finns det några alternativa lösningar?

Som sagt jag hade helst fyllt igen diket, men behållit funktionen av ett dike, för min känsla är att man ändå inte offrar de timmar det tar att kratta diket varje år.

//Jan
 
Om vatten rinner ut genom vägguttag så ligger huvudfelet i otät väggkonstruktion.

Kommer det konstant in vatten i skarven mellan vägg & golv eller är det bara när det regnar?
Om det kommer in konstant så är det antagligen grundvatten som kommer in, men om det bara är när det regnar så är det dagvatten (trasig fuktspärr utsida yttervägg).

Ligger huset i en svacka? Och allt regnvatten/dagvatten rinner in till grunden?
 
En skiss/planritning över källare och markplan, en tomtkarta där du ritar ut var vatten kommer in skulle underlättar för oss att ge bra svar.

Även om vattnet kommer fram i den vägg som har utbyggnad/veranda så kommer vattnet antagligen via en vägg som är fri.
 
Som Demmpa är inne på så är det nog flera åtgärder som står på din lista, det som komplicerar är ju också att vatten kan ta de mest märkliga vägar innan det kommer ut.

Du ska nog också försöka lista de olika åtgärder som kan lösa problemen och sedan sedan se vad som är realistiskt att genomföra med hänsyn till ekonomi och annat. Börjar man titta på alla parametrar samtidigt brukar det bli rörigt och man vet inte vad som är bra eller dåligt till slut.

Men jag tror vi redan nu kan konstatera att det troligen inte är ett enkelt och billigt projekt.
 
Tack för er början!
Lite bakgrund
Eftersom vi bara bott i huset två somrar, har vi en ganska kort historik.
Köpte huset för två år sedan i januari - torrt...
När vi skrev, försökte vi få en "klausul" ifall det fanns fukt... men mäklaren sa att man inte kunde skriva en sådan klausul... Visst kunde man se vissa "fuktproblem" men skylldes på ett problem som uppstått i kommunens avlopp - någon ventil som slagit fel, några år tidigare.... nu var det torrt och luktade inte mögel (och har aldrig gjort). Avfuktaren i källaren motiverades med att torka tvätt. Har talat med mäklaren och säljaren varför de "undanhöll sanningen" men tror inte längre att det går att få någon ersättning för detta. (Jag är för dålig att driva ett sådant mål)
Vi fick tillgång till huset och gjorde en massa ute, efter två veckor tog vi med en elektriker ned i källaren och då var det första gången vi såg att det var en sjö på golvet...

Problem beskrivning
Ska försöka besvara era funderingar så gott jag kan.
Bifogar en ritning / skiss till att börja med för att bättre kunna beskriva situationen.
Skulle kunna ta en del bilder och mått, om det skulle förtydliga något. (men det är svårt att få höjdskillnader eller lutningar på bild.)

Demmpa skrev:
Om vatten rinner ut genom vägguttag så ligger huvudfelet i otät väggkonstruktion.
Möjligt, dock inträffar detta endast vid kraftigt skyfall.
Demmpa skrev:
Kommer det konstant in vatten i skarven mellan vägg & golv eller är det bara när det regnar?
Det är konstant fuktigt hela sommaren och hösten (dock inte nu). En fuktrand finns alltid mellan golv och vägg, även med luftfuktaren aktiv. Stängs luftfuktaren av, dröjer det inte länge (par dagar kanske) innan en pöl / "sjö" finns på golvet, och då är det våtdammsugaren som gäller. På ritningen är det rummet "torkrum" som först råkar illa ut och är mest fuktbelastat (för ögat). Dock har jag aldrig mätt fuktigheten i väggen.
Demmpa skrev:
Ligger huset i en svacka? Och allt regnvatten/dagvatten rinner in till grunden?
Huset ligger inte i en svacka, men enligt grannen på andra sidan vägen låg grundvattnet bara ca 1,5 meter under ytan när han grävde vid något tillfälle. På framsidan, under den öppna verandan lutar marken negativt (mot huset - torkrummet.) så mycket att sockeln på huset inte skulle räcka till om lutningen skulle bli önskvärd. Avrinningen från alla stuprör avleds inte från huset på något sätt. (Jag har några korta slangstumpar just nu, men tror inte på lösningen).
Demmpa skrev:
En skiss/planritning över källare och markplan, en tomtkarta där du ritar ut var vatten kommer in skulle underlättar för oss att ge bra svar. Även om vattnet kommer fram i den vägg som har utbyggnad/veranda så kommer vattnet antagligen via en vägg som är fri.
Ritning markplan - modifierad v1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(lyckades inte hantera bilderna på rätt sätt och ta bort den under bilden, den saknar lite info). Rumsindelningen är inte korrekt.på dessa ritningar. samt en del "mått" och proportioner är fel.
Följer man dikesriktningen 40-50meter kommer man ned på ett annat dike som går tvärs över.
På andra sidan av det diket börjar det bli mer sankmark / myraktig mark.

Om jag försöker rangordna problematiken med fukt
1. Torkrummet beskrivet ovan.
2. Matk (Matkällaren bredvid tvättstugan) Här är golvet lite högre och jag tror att det finns en stor sten vid husvägg och under golv. Detta utrymme ska jag försöka "behålla" lite svalare än övriga källaren.
Här kan man finna fukt på golvet (på vägg?) ibland.
3. Frys. Vid detta utrymme ser man tydligast på väggen, längst ned på tapeten, att det fuktar. Om det kommer nedifrån, vilket kanske är troligast, eftersom det ligger mitt under huset, vet jag inte. Utbyggnaden saknar källare.
mexitegel skrev:
... Du ska nog också försöka lista de olika åtgärder som kan lösa problemen och sedan sedan se vad som är realistiskt att genomföra med hänsyn till ekonomi och annat...
Helt rätt, min önskan är att utföra detta i rätt ordning och helst med ett resultat vi inte behöver göra om nästa år.... Lösningarna ska fokuseras mer på resultatet, än kostnaden. Vem som ska utföra arbetet blir en senare fråga.
mexitegel skrev:
...Men jag tror vi redan nu kan konstatera att det troligen inte är ett enkelt och billigt projekt
Allt är i förhållande till vad. Visst kan 300.000kr låta mer än 200.000kr, men om resultatet för 300.000kr ger ett mervärde som tillför något annat än bara "torrt i källaren" kan det vara värt det. Men å andra sidan lyckas man få torrt i för 100.000kr är det inte fel ;)

Funderingar och visioner
Det ena som absolut måste hanteras är allt vatten från alla tak.
Här finns ingen återvändo. Dock känns det fel att gräva ned dagvattnet, om dräneringen måste fixas.
Antingen saknar huset helt dränering eller så har den slutat fungera på något sätt.
Om det finns en undervattens bäck, just här - ingen aning.

Mål 1. Att få torrt i källaren.
Mål 2. Eftersom uppvärmningen, i huvudsak består av en modern vedpanna behövs en bättre och mer rationell vedhantering med större vedutrymme och större vednedkast på den sidan huset.
Mål 3. Vattenburen golvvärme i den glasade altanen / torkrummet i källaren / fristående garaget.

Möjligheter
Att få igång "diket" skulle vara ett sätt att sänka grundvattennivån och kanske slippa gräva under altan. Kanske den insatsen skulle räcka för fuktproblemen från den sidan huset?

Måste man gräva dränering, är jag inte främmande för att gräva ut källaren under verandan och få större "torkrum" samt rätt lutning på marken. Verandan är enkel att flytta / riva / ändra på.
Varför inte samtidigt lägga golvvärme i källaren - om detta är möjligt?
(Funderar på att skaffa solvärme, bland annat för att kunna hålla lite värme i källaren under sommaren, för ett trevligare klimat.)

Behöver det grävas under utbyggnaden, är det inte långt kvar till att få källare även där.

På framsidan av huset är marken ganska platt och vattnet ligger ganska länge innan det sjunker ned i gräset. Här skulle man kunna gräva en grop och fylla med någon form av sten - för att fylla matjord längst upp - Vet inte om en sådan grop fungerar bra i längden.

Gräver man t.ex. dränering till diket nedanför lägger jag ned något rör för ev. nätverk / strömkabel eller annat roligt man kan behöva i den delen av tomten.

//Jan
 
  • Ritning markplan - modifierad v1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev projektet komplicerat?
 
Kan man "förbättra" funktionen hos ett dike med någon teknik - typ att gräva ned dräneringsslang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.