Skulle vara tacksam om någon kunde ge mig råd om man skall hyra eller köpa beg minigrävare för att kunna använda en maskin (1,5 ton) under en längre tid mer än 6 månader. Hyres kostnaderna där jag bor ligger mellan 1700 - 2500 ex moms/ dag. Och när jag har kollat på nätet efter maskiner så kostar dessa mellan 60000 -100000 att köpa. Ränte kostnaderna blir lägre än hyreskostnaderna så där talar allt för köp, men jag skulle vilja ha inputs från andra som har gjort eller har funderingar gällande detta.

mvh
cg
 
I ditt fall är det väl inte så mycket att tveka om. Köp, men se till att det inte är ett renoveringsobjekt. Reperationerna brukar kunna springa iväg på sådana maskiner. ;)
 
Hej,
Köpa är otroligt bra. Jag och min granne byggde hus samtidigt (ungefär) och köpte en traktor tillsammans. Från mitten av 80-talet en fyrhjulsdriven traktorgrävare med diverse skopor och gafflar för 120000kr. Den är insparad flera gånger om. Vi har visserligen fått reparera saker vartefter de har gått sönder men det har mest varit hydraulslangar och styrleder. Vi har väl kanske lagt ner ca 10000kr i reparationer på 1,5år. Men vi har haft enorm nytta av den inte bara till att gräva med utan även att lyfta upp saker till taket eller lyfta balkar på plats mm. Enormt bra. Det roligaste är nog att vi får nog tillbaka de mesta av pengarna om vi skulle sälja den, men det ska vi inte. För den är så bra att a till det mesta.
:)
 
dom547 skrev:
Det roligaste är nog att vi får nog tillbaka de mesta av pengarna om vi skulle sälja den, men det ska vi inte. För den är så bra att a till det mesta. :)
::) Det är alltid svårt att skiljas från en vän, även om det är en grävare. :D ;D
 
Vi har inte köpt en traktorgrävare men en liten bobcat utan grävaggregat men med en liten skopa. Inte samma pengar, men ändå ganska dyrt. Vi resonerade som så att vi skulle behöva bobcaten ganska ofta så det hade blivit rätt dyrt att hyra och eftersom den är gammal så har den troligtvis redan rasat det mesta i värde och vi får förhoppningsvis ut ungefär lika mycket som vi gett för den när vi säljer den.

Men den risk man tar är ju att man får ett jättehaveri så att den blir väldigt dyrt att reparera. Sen måste man ju vara lite händig om man köper en gammal maskin, vi hade nyligen ett "transmissionshaveri" så vi tillbringade en dag på semestern att leta remskiva och sen monterade sambon in den. Hade jag ägt den själv, hade det ju bara varit att lämna in den för lagning och sånt går ju inte att betala för, då blir det INTE lönsamt att äga själv.
 
Jaha du "snake" det verkar som de flesta röstar för ett köp men ska du verkligen gräva med den i 6 månader?Det låter som en låååång tid att tillbringa i trädgården under vintern? ;)

Jag skulle nog planera min trädgård på papperet under vintern och sedan riva över det hela med en hyrmaskin under ett par dagar. Allt handlar ju egentligen om du vill spekulera i grävmaskiner eller andra saker som t ex värdepapper.

Lycka till!
 
Calle Anka skrev:
Jag skulle nog planera min trädgård på papperet under vintern och sedan riva över det hela med en hyrmaskin under ett par dagar.
Lycka till!
Eller leja bort jobbet till någon har grävmaskin och KAN köra.
Grävmaskinist blir man inte på ett par dar...

Jag skulle också vilja ha en grävmaskin för det ser ut att vara ganska kul.... ;D
 
Man lär sig hyfsat på några dagar. Hadde en hyrd mini i två dar och det mesta satt redan andra dagen
 
Du kan gå in på http://www.mascus.com där finns det ganska mycket maskiner.
Det tar ganska många dagar innan man blir duktig på att gräva, typ minst 1000timmar.
 
Hade samma funderingar med det blev en liten traktorgrävare. Den har mer än väl fyllt våra behov. Det kan vara fördel att förutom grävaggregat även ha tillgång till framskopa och lyftgafflar. Det går att hitta hyffasade på nätet från ca. 15.000:-. Jag har nu hållit liv i min JCB 3 från 1964 under snart 5 år. Vilken sparbössa!
 
Tack för tipsen, :)
Nu skall jag bara hitta en vettig maskin till rätt pris. Sen ska det grundläggas för en japaninspirerad trädgård. ;D
 
Köp en minigrävare på E-bay i tyskland.
Jag har sett 0,8-1,2tons maskiner som verkar helt ok gå för ~35' kronor.
Köp en maskin och sälj när du är klar så har du dessutom tjänat en hacka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.