Har hyrt hantverkare att höja och lägga ett golv i en del av vårt gamla garage.
När jag kom hem idag så hade de lagt golvet utan att höja det de 10cm som avtalat.
Hantverkarna pratar nu om att lägga blå frigolit under golvet vilket jag antar är xps frigolit då det skulle vara hårdare än vanlig frigolit.

Min fråga är om det funkar att lägga ett laminatgolv direkt på denna frigolit och sedan någon fuktspärr eller dylikt underst då det är ett gammalt betonggolv?
Eller kommer det att svikta och bli ojämnt?
I offerten har vi skrivit träreglar och cellplast då det kändes som det bästa att höja golvet med. Men jag har väldigt dålig koll på allt sådant så jag vet inte :)

Mest bara så inte hantverkarna tar den enkla vägen ut istället för att göra det bästa.. Men xps frigolit kanske håller bra då det ska vara rätt stabilt?
 
Det borde stå i golvtillverkarens läggingsinstruktioner om det går direkt på XPS eller om det krävs undergolv.
I regel är det ok för klickparkett 14mm och uppåt. Inte för laminatgolv.
 
Ajdå.
Är ett Pergo Skeppsgolv men hittade inte mycket info i läggningsinstruktionerna mer än att "ett pergogolv bara ska läggas på ett självbärande undergolv, på trägolv eller golv med tät och oskadad plastmatta."
Plastcell känns ju inte riktigt som ett riktigt undergolv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.