Hej!

Har en fråga angående en installerad luft/vattenpump som strulade tidigare i vintras.

Pumpen blev installerad av en totalentreprenör under hösten 2012. Vid detta årsskifte 2014/2015 lade pumpen av mitt i natten (en fas hade löst ut). Detta upptäcktes på morgonen.

Ringde entreprenören och frågade vad jag skulle göra. Han sa att han skickar en servicekille. Servicekillen dök upp och konstaterade att rören hade frusit på utsidan, han sa att du får tina upp dessa och ringa totalentreprenören igen. Sagt och gjort.

När rören var tinade så ringde jag igen, fick instruktioner för att återstarta och pumpen hoppade igång, gick en stund och sen gick en fas igen.

Denna gång fick jag telefonnummret till en annan servicekille som instruerade mig, pumpen igång men bara tappvarmvatten producerades inget ut på radiatorerna. Servicekillen sa att han kommer dagen därpå.

Denna kille fick igång pumpen direkt, men sa att pumpen var felinställd så att vi kalla temperaturer så gick elpatronen för "hårt" så att en fas löste ut. Dessutom sa han att 16 amp proppar är för svaga för denna anläggning. Anledningen till att jag bara hade fått ut tappvarmvatten var att servicekille nummer 1 hade stängt av kranen till radiatorerna.

Sen dess har allt fungerat, men jag fick i dagarna en faktura från Servicefirman för deras timmar här.
Jag ringde huvudentreprenören och frågade varför jag skall betala denna, borde vara ett garantijobb då servicefirman sa att pumpen var felinställd?

Dessutom så borde väl totalentreprenören upplyst om 16 amp säkringarna när dom installerade anläggningen, dom har väl ett funktionsansvar?

Jag skall ringa idag igen angående totalentreprenörens ansvar i detta. Ville bara höra om någon här kunde ge mig lite mera kött på benen.

Tacksam för svar

Sen dess har
 
Den vanliga garantin från byggaren gäller nog bara i två år. Därefter är det väl meningen att fel skall täckas av byggfels försäkringen. Men dels är den ju ökänd för att aldrig betala ut, dels har den hög självrisk.
 
Det här med säkringsstorlek är en fråga som nog inte är entydig. Ett sätt att undersöka om man gjort rätt är att titta i installationsanvisningen för värmepumpen.

Jag vet inte vilket fabrikat på VP du har. Men den pump vi har i fritidshuset, har två olika tillsatspatroner. En på 3kW och en på 6kW. Sedan finns det en inställning för att kunna begränsa tillskottet till 3, 6 eller 9kW. På en 16A matning (trefas) så går det utan vidare att driva 9kW.MEN om den skulle få för sig att driva 9kW samtidigt som kompressorn i VPn går så blir det lite för hög effekt, med risk att säkringar löser ut. Och så hög effekt (VP plus fullt tillskott ger nästan 20 kW värme) är helt onödig, borde aldrig behövas. Men VPn skulle kunna få för sig att mata ut så stor effekt under kort tid till huset, om det ex. varit kallt och man höjer den inställda rumstemperaturen (typiskt i ett fritidshus).

Samtidigt vill man gärna tillåta den att driva 9 kW om VPn INTE går. Om det ex. blir mer än - 20 grader så kommer VPn att stänga ner helt, då vore det synd att bara kunna få ut 6kW från tillskottet.

Dvs. man bör i vårt fall mata med 20A, även om det inte behövs mer än några minuter om året.

Men skulle huset kunna hållas varmt på 6kW, så är det ju helt onödigt att tillåta större tillsats effekt. Och man kan nöja sig med 16A säkringar. Vilket också kan påverka hur stora huvudsäkringar du behöver för huset, vilket i sin tur kostar pengar på nätavgiften.
 
hempularen skrev:
Det här med säkringsstorlek är en fråga som nog inte är entydig. Ett sätt att undersöka om man gjort rätt är att titta i installationsanvisningen för värmepumpen.

Jag vet inte vilket fabrikat på VP du har. Men den pump vi har i fritidshuset, har två olika tillsatspatroner. En på 3kW och en på 6kW. Sedan finns det en inställning för att kunna begränsa tillskottet till 3, 6 eller 9kW. På en 16A matning (trefas) så går det utan vidare att driva 9kW.MEN om den skulle få för sig att driva 9kW samtidigt som kompressorn i VPn går så blir det lite för hög effekt, med risk att säkringar löser ut. Och så hög effekt (VP plus fullt tillskott ger nästan 20 kW värme) är helt onödig, borde aldrig behövas. Men VPn skulle kunna få för sig att mata ut så stor effekt under kort tid till huset, om det ex. varit kallt och man höjer den inställda rumstemperaturen (typiskt i ett fritidshus).

Samtidigt vill man gärna tillåta den att driva 9 kW om VPn INTE går. Om det ex. blir mer än - 20 grader så kommer VPn att stänga ner helt, då vore det synd att bara kunna få ut 6kW från tillskottet.

Dvs. man bör i vårt fall mata med 20A, även om det inte behövs mer än några minuter om året.

Men skulle huset kunna hållas varmt på 6kW, så är det ju helt onödigt att tillåta större tillsats effekt. Och man kan nöja sig med 16A säkringar. Vilket också kan påverka hur stora huvudsäkringar du behöver för huset, vilket i sin tur kostar pengar på nätavgiften.
Tack för utförligt svar. Men nu är ju anläggningen bara 1,5 år gammal. Borde inte nån form av garanti gälla. Eller agerar entreprenören rätt i detta fall?
 
Aha, du skrev att den installerades hösten 2012, det uppfattar jag som att den är mer än två år?

Men garantin från entreprenören räknas från ditt tillträdesdatum, så det kanske är inom 2 år?
 
Huvudsäkringen till huset är 16A om det är den som sitter på utsidan huset?
 
Ursäkta menade hösten 2013
 
Då bör du ha garanti. Då uppstår den lite finlirsfrågan om detta är ett fel. Alltså är pumpen installerad med för låg säkring, eller är den felkonfigurerad.

Som jag ser det så finns det tre åtgärder för att säkerställa att säkringen inte löser igen.

1. Öka säkringen till 20A, kräver troligen ny kabel från central till VP (2,5 kvmm för 16A, 4 kvmm för 20A). Detta kan ev. innebära att även huvudsäkringen för huset måste ökas, ökar nätkostnaden.

2. Konfigurera VP, så att den inte kan dra så mycket effekt, om det går att konfigurera så att högsta tillsokttseffekten bara kan lämnas om kompressorn är avstängd, så är detta troligen en bra lösning,

3. Installera en effektvakt, om värmepumpen är förberedd för det. Det är alltså en "mätare" som signalerar till värmepumpen att dra ned effekten om den totala strömmen till huset börjar närma sig huvudsäkringarnas gräns. Inte alla värmepumpar har stöd för detta. Kan annars vara ett sätt att tillåta VPn att köra hög effekt utan att uppgradera huvudsäkringarna.
 
Tack igen!

Effektvakt pratade servicekillen om att det bode sitta. Det gäller en Nibe vvm 310. Skall den ingå eller är det nått man måste köpa till?

Som jag skrev ovan så är huvudsäkringen för huset på 16A (Tre proppar i skåpet på fasaden) Borde inte installatören tänkt på det?

Tack för bra svar!
 
Ingen aning om vad som ingår i Nibe 310, vet att effektvakt i många andra fabrikat av VP och elvärmepannor är extratillbehör.

Nu vet jag inte hur stort ditt hus är. Men i ett modernt hus med modern isolering, och hus med "normalstor" yta så är det väl frågan om det inte borde räcka med 6kW tillsatsvärme, även när det är ordentligt kallt. I så fall behövs ingen effektvakt (av den anledningen).
 
Precis. Nu klarnar minnet, börjar ju bli nån månad. Servicekillen frågade varför inte strömmkännaren var inkopplad till effektvakten och enligt installationsboken så skall dessa vara med. Men hur påtalar man det till entreprenören?
 
Om det framgår av installationsboken att de "skall" vara med, så låter det som ett klart fel. Men troligen kan det finnas naturliga förklaringar, i stil med att man bedömer från fall till fall (dvs. energi kalkyl) om det skall behövas. Sensorerna kräver ju trots allt lite kabeldragning mellan centralen och VPn, som kan sparas in.

Men om man INTE anser att begränsaren skall behövas så borde VPn konfigurerats så att den aldrig kan ta ut för hög effekt. Dvs. fel på ena eller andra sättet. Nu gissar jag iofs bara om vad det var för konfigurering som servicekillen rättade till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.