Hej !
Håller på med badrummet. Hittills har belysningen varit en porslinslampa direkt på väggen över handfatet, men eftersom handfatet kommer att flyttas så hamnar den mitt i väggen, inte vidare prydligt.
Inga andra uttag finns.
Elen till lampan kommer direkt från rör iväg. Kan man dra vidare från röret via kabelkanal upp till taket och sätta en taklampa (för badrum) där?
En annan fundering är att sätta inbyggd LED i taket. I så fall ha transformator på annan plats och sköta strömmen via en radiostyrd strömbrytare.
Om man använder en radiostyrd strömbrytare som pluggas in i vanligt uttag och kopplar transformatorn via vanlig sladd med kontakt, räknas det då som fast installation eller får jag lov att göra det själv?
Led biten får jag väl lov att göra eftersom det är lågspänning?
Alla dessa frågor....
Kan tillägga att renovering består av nytt väv samt en duschkabin, hade jag gett mig på väggar och tak i stor skala hade det ju inte varit några problem att dra nya rör till elen.
 
Så som du beskriver det så låter det som att du inte skulle göra något olagligt om transformatorn kopplas till ett vanligt uttag.

Det som kan göra det till ett gränsfall, är att prylar som är fysiskt fast installerade också skall vara fast inkopplade, alltså inte via uttag.

Om du skall sätta ny väv på väggen så behöver det inte vara ett jättejobb att spåra in lite nya elrör i vägg o tak. Dvs. man behöver inte riva tak o väggar för att få in rör. Men det är klart du får en extra kostnad för elektriker.

Å andra sidan kanske du då kan få ljus där du behöver det, kanske både i taket och vid spegel över nya platsen för handfat. Du kanske kan få in något eluttag också. Elombyggnad i badrum kräver numera att du har jordfelsbrytare.
 
Den föreslagna installationen luktar hempul långa vägar ihop med en badrumsrenovering. En framtida köpare skulle nog ifrågasätta kvaliteten på badrumsrenoveringen ( även jag).

Den bästa lösningen är en elektriker som installerar en jordfelsbrytare och även monterar ett vägguttag i badrummet om det är möjligt.
 
En kabelkanal på väggen och upp i taket är hel i sin ordning, inget hempul där. För att slippa en kopplingsdosa på väggen där röret kommer ut kan du byta ledarna i röret, dvs dra nytt utan skarv ända upp i taket. En kabelkanal godkänd för enkelisolerad FK krävs i detta fall.

Fast installerad LED som kopplas in med stickpropp är en liten gråzon. Det behöver inte likna hempul om det handlar om utanpåliggande armaturer. Men du säger "inbyggd" LED, och att det även skulle vara den enda belysningen i badrummet? Där tycker jag man passerar gränsen för vad som kan anses ok att ansluta med stickpropp, speciellt också då syftet verkar vara att du vill installera det själv? Nä, i detta fall lutar jag åt fast inkoppling. Det finns radiostyrda puckar för fast inkoppling, men installationen kräver behörighet, förutom kunskap då förstås.

Har du någon annan el i badrummet? Kopplingsdosor, uttag?
 
Erkänner att det radiostyrda varianten luktar hempul, jodå. Men med en fast radiopuck och elektriker går det alltså.
Finns inga andra uttag eller kopplingsdosor i badrummet, huset är generellt väldigt dåligt försett med kopplingspunkter, eller också är de ordentligt gömda. Möjligen sitter flesta kopplingar i takdosorna.
Kabelkanalen låter som ett bra alternativ, antigen direkt till en taklampa , eller så skulle man ju faktiskt kunna ta den vidare upp genom taket genom en flexslang och koppla (eller låta elektriker koppla) ledbelysningen/trafo på vinden?
 
Ok, då du gör en ytskiktsrenovering och det saknas uttag i badrummet så går det då som underhåll vilket inte tvingar dig till installation av JFB, om det saknas. Men det är ju alltid en mycket stark rekommendation.

Visst kan drivdonet placeras på vinden om miljön är lämplig och den blir åtkomlig.
Ska du gå upp på vinden kanske du kan hitta en annan väg dit så slipper du kabelkanal på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.