En byggfirma har byggt en tillbyggnad i vår till mig.

Lade idag märke till att de vita fogarna de satt runt fönsterna blivit väldigt smutsiga och fula på kort tid.
Smutsen går inte bort utan har bitit sig fast.
Suck.

Är detta normalt? Har de satt felaktigt fogmassa som drar åt sig smuts?
Finns det fogmassa som inte blir smutsig på detta viset?

Vit verkar vara en väldigt dum färg att välja. Jag valde inte vit utan det gjorde byggfrman. Grå tex borde ju inte se så smutsig ut och hade passat lika bra. Fasaden grå (fösnterna vita).

Jag tänker begära att byggfirman tar bort befintlig fog och sätter dit antingen grå eller en som inte blir så skitig så lätt. och som isåfall går att rengöra om den blir smutsig.
 
Är det insida eller utsida?
Vad har ni för ventilation självdrag/F/FT(X)?
 
  • Gilla
Richard Bygg
  • Laddar…
Antar att de är en putsad fasad?
Foga om med grått låter väll som de minst omständliga.
 
Låter som att de satt en silikonfog, den innehåller olja och därför fastnar all smuts och damm i den. Går tyvärr ej att täcka över med tex latexfog, har man en gång satt silikon måste man fortsätta med det, bara att putsa/skära bort den smutsiga fogen och lägga dit ny silikonfog.
Bäst är ju att du kollar med byggfirman först vad de använt för fog och ber dem åtgärda felet.
 
Det jag har märkt gällande fog är att man ska använda en fogmassa som ej behöver målas., i ditt fall be dom använda "byggfog" eller likande som ej behöver målas. Titta på bruksanvisningen. Då är min uppfattning att den får en tålig yta, samma gäller om man vill foga något inne och vill slippa måla över. Använd ej Akrylfog, målarfog name it där fastnar damm om man inte målar. Denna http://m.casco.se/produktinfos.php?id=1186&bereich=19&produktgruppe=163 har jag använt, den får en yta som är torr när den härdat.
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Är det insida eller utsida?
Vad har ni för ventilation självdrag/F/FT(X)?
Det är utsida.
 
Hjulius skrev:
Låter som att de satt en silikonfog, den innehåller olja och därför fastnar all smuts och damm i den. Går tyvärr ej att täcka över med tex latexfog, har man en gång satt silikon måste man fortsätta med det, bara att putsa/skära bort den smutsiga fogen och lägga dit ny silikonfog.
Bäst är ju att du kollar med byggfirman först vad de använt för fog och ber dem åtgärda felet.
Jo, jag misstänker lite att det är silikon då fogen är blank och glatt.
Jag har meddelat felet till byggfirman.
 
smiler skrev:
Antar att de är en putsad fasad?
Foga om med grått låter väll som de minst omständliga.
Är träfasad. Fogarna är mellan karm och fönsterbleck.
JA, det är obegripligt att de satte vit fog när plåt och fasad är grå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.