Har en tid följt med denna intressanta sajt och tänkte skriva mitt första inlägg här. Vi är bosatta i skärgården i Finland och håller på att grundligt renovera ett relativt gammalt hus (byggt 1948). Vi har alltid gillat den svenska inredningsstilen och därför tänkte jag även fråga om tips och ideer här.

Vi tänkte lägga pärlspontad panel i taket i hela huset (totalytan på innertaken är drygt 110 kvm + snedtaken). Min första fråga gäller bredden på panelen. Hur bred panel har ni lagt i taken? 95 mm eller 120 mm? Vår första tanke var att lägga 95 mm men nu har vi börjat tänka om och funderat om det blir för "oroligt" med den smalare panelen. I rummen i nedre våningen är det högt till taket (280 cm) men på övre våningen är takhöjden endast 215 cm. Dessutom är rummen på övre våningen ganska breda.

Vår andra fråga gäller målning av panelen. Har ni köpt färdigmålad eller målat själva? Min personliga åsikt är den att den panel du själv målar kanske till och med ser bättre ut än fabriksmålad som jag tycker påminner ganska mycket om MDF. Men vad tycker ni? Är det värt besväret att måla själva?

Min tredje och sista fråga gäller dom låga till taket men breda rummen på övervåningen. Hur skulle ni göra med snedtaken i dessa rum. Tyvärr har jag ingen möjlighet att lägga in bilder just nu och vet inte hur bra jag kan förklara men på övervåningen finns två stora rum och en hall/trappuppgång. I varje rum så finns ett snedtak mellan taket och väggen. Höjden på snedtaken är cirka 60 cm i ena rummet och i det andra rummet finns en rak vägg utan snedtak och på den andra sidan går snedtaken nästan ända ned till golvet (väggen är cirka 1 m hög). På dessa snedtak tänkte vi även lägga panel. Det naturliga är ju att lägga panelen i samma riktning som panelen i taket men är det en helt dum tanke att lägga panelen stående på snedtaken (dvs så att den går i motsatt håll mot panelen i taket)? Vår tanke med detta var att då rummen är breda men låga i tak kunde det eventuellt se bättre ut om panelen var stående på snedtaken (åtminstone på det höga snedtaket).

Som sagt vet jag inte hur bra jag lyckades förklara vår situation men vi är tacksamma för alla svar och tips vi kan få:p. Vill också passa på att önska alla en trevlig fortsättning på våren.
 
Om ni är intresserade av byggnadsvård och att följa hur huset kan ha sett ut utsprungligen så är egentligen pärlsponten fel för på 1940-talet var den omodern. Ska ni görs det som är mest tidsenligt så är det den smala som gäller eftersom den bredare hör till äldre hus.

Pärlspont användes i enklare rum som kök, hall och toalett men inte i finrum där hade man släta tak oftast.

Jag rekommenderar att ni målar själv eftersom det, som du skriver, ser väldigt fabriksgjort ut annars. Måla panelen nere och sätt sedan upp den. Använd gärna linoljefärg som är den färgtyp som användes tidigare, den är även miljövänlig och fri från lösningsmedel. Glöm inte att schellacka alla kvistar.

Angående snedtaket tycker jag ni bör välja tapet (eller vad ni ska ha på väggarna) där. Snedväggarna är inte en del av taket utan väggarna och ska behandlas som dem. Det blir lätt alldeles för mycket takyta annars. 😊
 
Tack för ditt svar Sophie. Vår tanke är inte att följa hur huset kan ha sett ut ursprungligen. Tyvärr har för mycket förändringar gjorts för att det ens är möjligt. Enligt dom ursprungliga ritningar fanns det till exempel från första början sex stycken vedspisar i huset och när vi köpte det fanns inte en enda kvar (nu har vi satt in en). Själv älskar jag gamla vedspisar och tycker gammalt är finare än nytt men till exempel i vårt hus så fanns ursprungligen Haltex-skivor i taket (vet inte vad dessa heter i Sverige eller om dom överhuvudtaget används) och även om jag vet att många uppskattar dem tycker jag rent ut sagt dom är fula. I liknande typer av hus vet jag också att jätte smal panel har använts i taket (finska namnet är sisarpaneeli) och den tycker jag är snygg men kanske lite för "orolig" på stora ytor.

Angående snedtak så tycker jag faktiskt det är snyggare med panel än tapet. Det är såklart fråga om en smaksak men åtminstone enligt dom bilder jag hittar på nätet så är det minst lika vanligt med panel som tapet.

Tack för tipset angående att måla själv. Just nu lutar det mot att vi gör det.

Måste passa på att fråga vilken typ av panel du skulle lägga i ett hus från 40-talet. Slät eller pärlspontad? Bred eller smal? Enligt vad jag har läst på finska forum så används både och. Det värsta med att renovera är att det finns så många valmöjligheter och när du äntligen tror att du hittat det du vill ha så ändrar du dej nästa minut:).
 
Måste börja med att säga att ingenting är omöjligt... Det går att återställa även helt omgjorda hus! 😉😊

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


😂😂

Det är så klart en smaksak med panelen i snedtaken och helt upp till er hur ni vill göra. Det är min åsikt att det blir mycket takyta.

Jah skulle definitivt välja smal pärlspont eller helt släta tak om jag bara ska gå efter 40-talets ideal men det är svårt när man inte alls vet hur huset ser ut och vilken stil det har. Det kan ju skilja jättemycket från hus till hus byggda samtidigt. 😊
 
Sant. Ingenting är omöjligt och när jag ser på bilderna så kan jag inte låta bli att tänka hur mycket snyggare den återställda varianten är:).

I vårt fall är huset mer eller mindre ursprungligt utifrån sett. Däremot har vi och dom tidigare ägarna ändrat ganska mycket inuti. Om jag idag påbörjade renovationen hade jag valt helt andra material och istället för moderna lösningar så hade jag byggt om enligt hur det gjordes tidigare. Idag har vi till exempel vattenburen golvvärme (med jordvärme och solpaneler), maskinell luftkonditionering, etc och även om det förhoppningsvis är praktiska och fungerande lösningar så stämmer det inte överens med hur det gjordes och såg ut tidigare.

Förstår att det är svårt att få ett helhetsintryck utan bilder och tyvärr så kan jag inte ladda upp några bilder från den här datorn. Åtminstone min uppfattning är den att det skulle se lite konstigt ut om vi inte lade paneler på snedtaken (liksom att taket slutade på hälften).

För mej är det ganska svårt att bilda en uppfattning om hur taket skulle se ut med 95 mm eller 120 mm paneler. Du verkar ganska insatt i det här och jag undrar om det finns någon tumregel för när man väljer smalare och när man väljer bredare panel? Till exempel i vårt fall där rummen på övervåningen är breda men det är lågt till taket.
 
Mitt råd är också 95 bredd. Är väl det som är "normalt", dvs. ifall du inte har särskild anledning till annat. Speciellt i ett nyare hus så känns smalare panel som det passar in bättre. Även golvbrädor och fasadpanel hade vid den tiden blivit smalare än tidigare.

Snedtak kan vara olika branta, ha olika höjd på väggen de ansluter till och vara olika stor del av rummets totala yta. Beroende på hur rummet upplevs kan det kännas mer som tak eller vägg och kanske spelar det även in hur ytan ska användas och möbleras. Spontant har jag känslan av att hantera det som tak varit det vanliga förr (väl en anledning att det heter "sned-tak") och att snedväggar mer förekommer i moderna hus (kanske från 60-talet och framåt?). Sen tillkommer väl alltid en grad av personlig smak i bedömningen... Om ni känner er säkra på er upplevelse att det är tak så ska ni absolut hantera det som en del av taket!

Och då ska panelen ligga lika som resten av taket för att ge intryck av helhet. Om ni byter riktning är det snarare ett "orosmoment" av den typ ni vill slippa. Sen tycker jag det inte alls är något ni behöver oroa er om ändå. Raka, vackra linjer med lagom mjuk form av pärlan. Tänk på att det blir enhetligt av den vita färgen när ni målar också.

Normalt läggs panelen i rummets längdriktning för att linjerna ska bli så långa som möjligt, men det är också bra om det går från dörr mot fönster så det kan finnas skäl att göra undantag ibland beroende på hur ljuset fungerar. Men är det gavelfönster och snedtak så verkar det självklart att det ska ligga längsgående med snedtaket. Har aldrig sett annat utförande i traditionell stil i vart fall.

Om ni väljer linoljefärg så tänk på att den ska brytas lite för att ge en trevlig nyans. 1-2% grön umbra är det vanliga och ger ett varmt intryck, men ser ändå bara "vitt" ut. Åtminstone sista strykningen borde göras med panelen uppsatt för att dölja spikskallarna

Ifall ni vill ha förslag på alternativ panel, kan fasspont som ger en V-form vara ett alternativ?
Beror på hur ni väljer taklist, fönster-/dörrfoder också. Kombinationen kan se lite udda ut om dessa är släta (40-tal eller "moderna") till pärlspont, eftersom det vanligtvis har använts ihop med med hyvlade profiler. I detta fall om huset är relativt ändrat i interiören kanske vad som ger bäst helhetsintryck är viktigare än hur det kan ha varit i original. Om ni inte har tanken att ändra mer och då eftersträva en viss stil.

Hoppas detta kan hjälpa er något i det fortsatta funderandet
 
Räknenisse//.

Väldigt tacksam för ditt svar. Vi har nu beställt panelen och vårt val blev 95 mm pärlspont av gran som vi tänkte måla själva. Vi tänkte också lägga panelen exakt som du beskrivit och inte bryta riktningen vid snedtaken (jag väljer att kalla dem för snedtak då det åtminstone i vårt hus betydligt mera liknar tak än vägg).

Vi beställde även målfärg till panelen (Tikkurilas paneltakfärg - vet inte om den finns i Sverige) och enligt försäljaren (enligt honom hade han rådfrågat deras "målfärgsexperter") behöver vi inte använda kvistlack då materialet är gran och kvaliteten är bra (dvs endast få eller inga kvistar). Kan detta stämma?

Jag ber också om ursäkt om några av uttrycken jag använder är missvisande, men det är inte alltid så lätt att översätta ord från finska till svenska som man knappt känner till eller aldrig har använt tidigare:).
 
Jag skulle inte våga chansa på att inte schellacka. Om det nu är få kvistar går det dessutom så fort. Det är inte kul att upptäcka efter något år att han hade fel, vi skulle visst gjort det.

Men jag vet inget om den färgen du nämner så där kan jag inte uttala mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.