hej!

har fått offert på fribärande ramverkstakstolar.

Visa bilaga takstol1.pdf

dessa blir dock rätt dyra (strax över 3000:- styck)

nu har jag fått en ide om att bygga egna enligt skissen i offerten, MEN att lägga till en extra 45x220 i botten, så bottenbjälken/mellanbjälken blir 45x440 totalt. och i övrigt göra lika som skissen.
men att då använda plywood och limspika ist för metallbeslagen takstolsfabriken använder.

vad tror ni om min ide? är det riskabelt att bygga sina egna takstolar när de är så pass långa.

det vore ju en fördel att få mellanbjälklaget högre för att rymma mer isolering, 440 ist för 220 eftersom vinden ska vara oisolerad.

bara lägga ner ideen? :D
 
I priset från takstolsfabriken ingår ju kontruktionsritningar och beräkningar. På den ritning du har fått så står det speciellt att den inte får användas som tillverkningsunderlag. Dvs. det är fullt möjligt att takstolen kommer att tillverkas i lite andra dimensioner om du beställer.

Dessutom så får man anta att den ritning du fått är upphovsrättsskyddad, dvs. du får inte använda den som underlag även om den är korrekt.

Ihopfogningen är en kritisk punkt. Och du behöver en konstruktör som kan beräkna om din planerade lösning med plywood är lika bra som spikbeslagen, fabriken använder. Jag vet att man vid beräkning av sådana föreskriver bestämda mönster på spikningen, och bortåt 100 spik i varje beslag. Skjuvningsbealstningen på ett sådant beslag kan ligga på flera ton i en konstruktion som den här,

Att bygga upp undre bjälken för mer isolering är ju däremot inget kritiskt, det kan du troligen göra med klenare virke än så.
 
En takstolsberäkning kostar ca 5000:- och din kommun kommer troligen kräva en sådan.

Skulle tro att du kan spara 1000:- / takstol på att göra det själv. iaf jämfört med det priset som verkar vara i överkant.

Varför är det inte fackverkstakstolar om vinden ska vara oinredd ? Borde vara betydligt billigare.
 
larsbj skrev:
En takstolsberäkning kostar ca 5000:- och din kommun kommer troligen kräva en sådan.

Skulle tro att du kan spara 1000:- / takstol på att göra det själv. iaf jämfört med det priset som verkar vara i överkant.

Varför är det inte fackverkstakstolar om vinden ska vara oinredd ? Borde vara betydligt billigare.
vinden ska användas som förråd, men inte uppvärmd... det känns dumt att inte tillvarata ett sådant stort utrymme.

det blir till ett garage och därför måste de vara fribärande för att slippa stolpar. sedan en trapp utvändigt på gaveln till förrådet på övervåningen.

jag behöver inget bygglov så varför skulle kommunen kräva takstolsberäkning då?
 
hempularen skrev:
I priset från takstolsfabriken ingår ju kontruktionsritningar och beräkningar. På den ritning du har fått så står det speciellt att den inte får användas som tillverkningsunderlag. Dvs. det är fullt möjligt att takstolen kommer att tillverkas i lite andra dimensioner om du beställer.

Dessutom så får man anta att den ritning du fått är upphovsrättsskyddad, dvs. du får inte använda den som underlag även om den är korrekt.

Ihopfogningen är en kritisk punkt. Och du behöver en konstruktör som kan beräkna om din planerade lösning med plywood är lika bra som spikbeslagen, fabriken använder. Jag vet att man vid beräkning av sådana föreskriver bestämda mönster på spikningen, och bortåt 100 spik i varje beslag. Skjuvningsbealstningen på ett sådant beslag kan ligga på flera ton i en konstruktion som den här,

Att bygga upp undre bjälken för mer isolering är ju däremot inget kritiskt, det kan du troligen göra med klenare virke än så.

att bygga grövre var för att få det ännu mer hållbart om man skulle göra det själv, för att vara på den säkra sidan så att säga...

men som du säger... beslagen är nog väldigt viktigt att få korrekt.

ang upprättshovsskyddet så lägger jag ingen vikt vid det... jag har fått en offert tidigare på likadana, skickade den "ritningen"vidare till denna leverantör som tidigare sagt sig inte kunna tillverka sånna stora fribärande. och fick en ritning med exakt samma innehåll men med deras logga på...
 
thestrut skrev:
vinden ska användas som förråd, men inte uppvärmd... det känns dumt att inte tillvarata ett sådant stort utrymme.

det blir till ett garage och därför måste de vara fribärande för att slippa stolpar. sedan en trapp utvändigt på gaveln till förrådet på övervåningen.

jag behöver inget bygglov så varför skulle kommunen kräva takstolsberäkning då?


Fast du behöver väl ändå beräkning av antalet spik ? svårt att själv uppskatta om det behövs 50 eller 100 spik i en knutpunkt.

I min kommun skulle ett sådant garage iaf kräva bygglov även om det är utanför detaljplanområde, men det är lite upp till kommunen

Min rekommendation är iaf att köpa färdiga, begär pris från fler tillverkare, du borde kunna komma ner mot 2000:- /styck om du ska ha 10 st eller fler.
 
jaa det är väldigt svårt att uppskatta knutpunkterna, kanske forumet vet ?=)

jag ska ha 13 takstolar och priset jag fått var inklusive mellanbjälkar, alltså 9 meter långa som ska vara mellan varje takstol för att få cc600 till golvet. samt inklusive frakt. själva takstolarna kostade 26600+moms för 13 st alltså 2557:- styck. det kanske inte är så överdrivet ändå?
 
Men duger den konstruktionen verkligen för att skapa ett 9m fribärande bjälklag? Att det fungerar som tak, det kan jag acceptera. Men att du dessutom skall kunna belasta Hanbjälken med förråd, det tycker jag känns klent.

Och då kanske framförallt dina mellanbjälkar som ju inte kommer att ha en takstol att hänga i.

De takstolar jag sett med så långs spännvidd har alltid varit fackverksmodell.
 
Redigerat:
jo ja vet att den finns, men kommer nog inte införskaffa den.
 
hempularen skrev:
Men duger den konstruktionen verkligen för att skapa ett 9m fribärande bjälklag? Att det fungerar som tak, det kan jag acceptera. Men att du dessutom skall kunna belasta Hanbjälken med förråd, det tycker jag känns klent.

Och då kanske framförallt dina mellanbjälkar som ju inte kommer att ha en takstol att hänga i.
skulle hålla för förrådslast med 100kg per m2 (1000 Newton fick jag förklarat för mig)

mellanbjälkarna ska hängas i en regel som ligger längs med "väggarna" till kattvindarna/tvärs för takstolsriktningen, de syns i skissen.
 
Ja då får man väl lita på att de räknar rätt.
 
jo det är ju 2 st som är snarlika så det borde vara riktigt...

men 100 kg per m2, är det lite?
 
100kg/m2 låter rimligt för ett förråd, man brukar dimensionera boyta för att klara 200m/2
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
bra... då kan jag inhysa samlingen av cheva bigblocks där :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.